Wie van jullie gebruikt de expodisc?

ModeratorCOLON Global Moderators

Wie heeft er een expodisc?

ja
5
11%
nee
41
89%
 
Aantal stemmenCOLON 46
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

Vroeg me ff af wie er eentje had en waneer je er gebruikt van maakt.

Linkje naar een review van de expodisc:

http://www.a-digital-eye.net/expodisc.html
Laatst gewijzigd door 1 op sup-man, in totaal 30 keer gewijzigd.
greetings stephan
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Expodisc?

Wa's da ? :? :?:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Om je witbalans in te stellen. Gebruik hem zelf niet...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
c0okie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 245
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 10:07
WoonplaatsCOLON Spijkenisse

Ik ken hem ook wel ben ook wel benieuwd of zoiets echt werkt.

Ik las ook op meerdere sites dat een koffiefilter voor je lens net zo goed werkt. En andere zweren weer bij een melk wit dekseltje van een pringles doos. Ik heb ze beide geprobeerd maar moet toch zeggen dat ik een grijs kaart een stuk beter vind werken.
Schilderen doe je niet met verf, maar met licht.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Zeker als je in RAW schiet is een grijskaartje voldoende..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Volgens mij werkt dit min of meer hetzelfde als een grijskaart... Doet me een beetje denken aan zo'n wit filter dat bij video camera's zit/zat om de witbalans te bepalen... Zal wel vergelijkbaar zijn....
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

schijnt beter te werken dan een referentiekaart ...
www.johanvanderwielen.nl
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

schoffie schreefCOLONschijnt beter te werken dan een referentiekaart ...
vertelde mn lokale fotoboer dus ook, daarbij zei hij dat het ook veel minder tijd kost (in de zin van nabewerking) omdat de correctie dus beter is.
greetings stephan
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Prijs ligt ook een stukje hoger dan een grijs kaart.... :?
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONExpodisc?

Wa's da ? :? :?:
:lol: Dat was ook mijn eerste gedachte...

Heb een grijskaartje van Cor... dus
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

dat laatste van dat het sneller zou zijn vind ik wel wat overdreven van de fotoboer. Neem één foto met ref. kaart, open alle foto's onder die lichtomstandigheid in de RAW convertor, selecteer de foto met de ref. kaart en klik met het pipetje.. alle andere foto's zijn dan ook gecorrigeerd. Is wellicht nog wel sneller want met die expodisc moet je telkens hem ervoor houden, een foto maken, en dan via de custom WB de WB selecteren.

en verder, die dingen zijn niet goedkoop...

ik zou hem zelf niet hoeven
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik sluit mij volledig bij Schoffie aan.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Heeft een Expodisc wel zin als je in RAW schiet?
(Ik denk van niet)

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Wat is zin. In RAW kun je sowieso de boel aanpassen achteraf. Je kunt dus alleen de workflow wat sneller maken. Ik gebruik geen expodisk en de ref kaart zelden. Ik pak de eerste foto uit de serie die gelijk belicht zijn. Pas de boel aan en laat die instellingen los op de rest.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maak een foto van de grijskaart vol in beeld en gebruik die als handmatige witbalans. Werk ook,

Hoe zit het met zo'n ding met lenzen met een grotere diameter
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Yep kan ook. Maar meestal is de juiste witbalans niet warm genoeg in mijn beleving dus pas ik die achteraf sowieso aan..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Vind mijn 30D toch heel aardig in de buurt zitten. Soms nog wel een kleine correctie, maar over het algemeen op de AWB al mooie resultaten
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

Volgens mij is er niet alleen een groot verschil in gebruik, tussen grijskaart en expodisk, maar ook verschil in resultaat.
Met een grijskaart kan ik een bepaald deel van de scene meten, met een disk is het altijd een gewogen gemiddelde.

Stel, je doet een modelsessie in een park. Door de verschillende kleuren ter plaatse krijg je veel verschillende soorten licht. Op de ene plek heb je meer invloed van reflecties van een grindpad en vlak ernaast groen licht dat door de bomen komt. Stukje meer naar achteren is er weer direct zonlicht. Pfff, dat is lastig meten.
Met de disk krijg je dus alle drie die soorten licht binnen. Met een grijskaart, die het model of je assistent vlak voor het gezicht houd, heb je alleen te maken met de kleur ter plaatse. En precies op de plaats waar je het nodig hebt.

In een huiskamer kan het net zo zijn. Daar kom je zomaar combinaties tegen van TL, halogeen en gloeilamp in één ruimte. Als je foto's maakt op een verjaardag, kan dat gewogen gemiddelde van een disk dus weer heel handig zijn.

Persoonlijk gebruik ik dergelijke hulpmiddelen alleen als het echt nodig is.
Twee maanden terug heb ik een complete kleding collectie gefotografeerd. Doel van foto's was een brochure voor buitenlandse agenten en klanten. In dit geval was een correcte kleurweergave dus erg belangrijk.
Door met iedere nieuwe set kleding eerst een grijskaart mee te schieten, kon ik de witbalans precies goed zetten. De foto's met grijskaart er op, zijn ook meegegaan naar de drukker, want anders heeft het nog geen zin. Het gehele drukproces is dus ook op die opnames gebaseerd.

Verder gebruik ik het eigenlijk nooit. Ik vind een natuurgetrouwe weergave eigenlijk niet belangrijk voor 'normale' opnames. Ik schuif net zolang tot ik het mooi vind. Daar gaat het toch om?
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

dejong1racing schreefCOLONVind mijn 30D toch heel aardig in de buurt zitten. Soms nog wel een kleine correctie, maar over het algemeen op de AWB al mooie resultaten
Ligt denk ik meer aan smaak dan aan de camera. Of is de 30D zoveel anders dan de 350D?? Not sure. Ik wil de 30D binnenkort aanschaffen als primaire body dus hoop niet al teveel in m'n workflow te moeten aanpassen..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Jeetje wat gaat dat weer hard! Ik heb net, na een aantal vergelijkbare topics over de Expodisc op andere fora (DPZ, DutchHeaven, en een paar buitenlandse) toch maar een ExpoDisc Portrait aangeschaft (die geeft een wat warmere tint dan de absoluut neutrale), omdat ik er met de grijskaart ook niet echt uit kwam, zie ook het topic dat ik hieronder noem. En met studiofotografie van mensen (wat ik het meeste doe) is een goede witbalans essentieel om een nette huidtint te krijgen.
Ik heb m nog niet binnen, maar zal er uiteraard hier verslag van doen. In dit topic werd ook al gesuggereerd een InkoopActie te houden; en die wil ik wel doen, maar lijkt me handiger eerst wat ervaringen te lezen!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar