In welke standen fotograferen jullie het meest?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
mies81
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2006 21:01
WoonplaatsCOLON zoetermeer

Ik was benieuwd in welke stand jullie het liefst fotograferen en waarom? Ik op het moment het meest in Manueel omdat je daar meer van leert, maar valt me niet echt mee. Heb ook veel in Tv mode gefotografeerd. Ik vind de foto's in Automatische stand persoonlijk vaak tegenvallen.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Av en Manual. Av meestal buiten en Manual in situaties waar het licht vrijwel constant blijft..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

hoe kien jij dan uit of de belichtig goed is is dat pruur probeeren of maak je gebruik van een externe lichtmeter ofzo ? want ik vind de interne belichtingsmeter van mij 350 af en toe niet helemaal leker gaan ...
groet niels
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
jandb
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4383
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2006 06:41
WoonplaatsCOLON Westland
CONTACTCOLON

Ik switch altijd tussen Manual en Av, flitsfoto's binnen doe ik altijd op manual en zet hem meestal vast op 1/60 of korter.

Buiten met wel zon geen zon enz. ik vaak de Av stand handig, ook omdat het soms moeilijk is te zien hoe de lichtmeter staat.

Ik speel wel veel met op over en onder belichten en probeer m'n histogram ook te gebruiken.

Gr. Jan
Gr. Jan

Laten we het hier gezellig houden en ons richten op onze gezamelijke hobby ;-)
http://dbfsport.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

niels tacoma schreefCOLONhoe kien jij dan uit of de belichtig goed is is dat pruur probeeren of maak je gebruik van een externe lichtmeter ofzo ? want ik vind de interne belichtingsmeter van mij 350 af en toe niet helemaal leker gaan ...
groet niels
Wat gaat er niet goed dan??
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

voornamelijk als ik met weinig licht of juist met tegen licht of met veel licht fotografeer wil hij nog weleens foute meldingen geven... (geen probeem, dat is het wonder van digi maar toch...)
groet niels
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
mies81
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2006 21:01
WoonplaatsCOLON zoetermeer

jandb schreefCOLON Ik speel wel veel met op over en onder belichten en probeer m'n histogram ook te gebruiken.

Gr. Jan
Die histogram moet ik ook maar vaker gaan gebruiken. Vind het nog steeds moeilijk om goed belichte foto's van mijn doggie te maken. Het wit van zijn vacht is vaak overbelicht.
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Meestal gebruik ik de Av stand, dit om zelf de scherptediepte te kunnen bepalen.
In enkele gevallen, wanneer de sluitertijd een belangrijke rol speelt, gebruik ik de TV stand.
Bij afwijkende situaties, bijv. zonsondergang, gebruik ik de M stand.

Hier zijn overigens ook al andere topics over, o.a. deze. :wink:

gr. Bart
Laatst gewijzigd door 1 op BartjeD, in totaal 24 keer gewijzigd.
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Tv, Av en M.

Tv = Als beweging bepalend is. Bv. bevriezen/suggereren beweging en pannen e.d.
Av = Als scherptediepte bepalend is. Bv. veel/weinig DOF, isoleren voorgrond e.d.
M = Creatief en moeilijkere omstandigheden.

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Bij series waarbij je constistentie in de platen wilt hebben is Manual gebruikelijk.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
mies81
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2006 21:01
WoonplaatsCOLON zoetermeer

Ik zie nog niemand die de P, A of andere automatische standen gebruikt.
Allemaal aan het experimenteren, dus... :D Leuk!
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Chow schreefCOLONBij series waarbij je constistentie in de platen wilt hebben is Manual gebruikelijk.
Welke constistentie?

@Mies81

Voor mij geen automatische standen. Dan denkt de camera te veel en ik ga er van uit dat ik dat veel beter kan. :)

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Zelfde diafragma en sluitertijd..
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

Chow schreefCOLONZelfde diafragma en sluitertijd..
Oh je bedoelt een sluitertijd die afwijkt van de sluitertijd die de camera zelf in de Av stand zou kiezen ( of afwijkend diafragma als je het vanuit de Tv bekijkt) m.a.w. bewust over-/onderbelichten.
Ja dat is me dan wel duidelijk. Dat viel bij mij min of meer onder het kopje creatief.

Groet,
Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
marcelkoedijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 26 Okt 2006 22:30
WoonplaatsCOLON heemskerk
CONTACTCOLON

AV op voorkeur wegens scherpte diepte.
knopje bij wieltje kan je eventueel nog mee over of onder belichten.

sluiter is bij meeste fotos niet zo spannend als beeld maar stil staat en je een vaste hand hebt:)

succes
Canon 350D + Kitlens 18-55mm + Canon 50mm F1.8 II + Canon 70-300mm IS USM + Canon 17-85 IS USM + 1gB extremeIII + Lowepro EX180 + Manfrotto 055DB/804RC2

http://duiken.ath.cx
Onyx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1153
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2006 18:19
WoonplaatsCOLON Twente a/d Rijn

Meestal staat hij in de Av-stand afgewisseld met de M-stand.
Minder staat hij in de TV-stand en Auto- en P-stand helemaal niet.
[url=http://www.eosdigitaal.nl][img]http://www.onyxonline.nl/External/EosBanner1.gif[/img][/url]
Canon Jack
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2459
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 19:37
WoonplaatsCOLON Beek (LB)
CONTACTCOLON

Meestal M en Av en soms Tv (maar dan alleen als ik snelheid wil vastleggen)

Gr
Jack
[url=http://www.one-eyephoto.nl]Mijn website[/url] [b][color=red]UPDATED!![/b][/color]
Verkoop je foto's op [b][url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54595]Shutterstock[/url][/b].
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

90% AV
7% M
3% TV

Scherpte-diepte is iets wat je (althans ik) altijd zelf wilt bepalen. Dus daarom vrijwel altijd Av. Om je sluitertijd te bepalen hoef je niet per-sé in TV te schieten. Je kunt je sluitertijd ook beïnvloeden vanuit Av middels je ISO en je belichtingscompensatie. :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
CanongLas
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 418
GeregistreerdCOLON 22 Jan 2007 23:22

mies81 schreefCOLON
jandb schreefCOLON Ik speel wel veel met op over en onder belichten en probeer m'n histogram ook te gebruiken.

Gr. Jan
Die histogram moet ik ook maar vaker gaan gebruiken. Vind het nog steeds moeilijk om goed belichte foto's van mijn doggie te maken. Het wit van zijn vacht is vaak overbelicht.
Dat de vacht is uitgebeten/overbelicht heeft te maken met de lichtmeting.
Lees even mijn reactie hierover in deze draad:
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... highlight=

Wat bij jou waarschijnlijk meespeelt is de manier van lichtmeting. Als die op 'gewogen gemiddelde' staat, en de omgeving van de hond is donkerder dan de hond, heeft dat invloed op het gemiddelde. Dan is de vacht dus overbelicht.
Lees even het stukje in de handleiding over de verschillende lichtmeet methoden en het stukje over onder,- en overbelichten.
Dan kom je er vast wel uit.
Met vriendelijke groet.
CanongLas
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

niels tacoma schreefCOLONvoornamelijk als ik met weinig licht of juist met tegen licht of met veel licht fotografeer wil hij nog weleens foute meldingen geven... (geen probeem, dat is het wonder van digi maar toch...)
groet niels
Het is niet erg netjes om een nieuw onderwerp te starten in andermans topic.
Wil je een antwoord op je vraag kan je beter een eigen topic starten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar