Mijn eerste foto's van een gebouw

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Zitha
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 11:36
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Voor de cursus die ik volg moest ik foto's maken van een gebouw vanuit een afwijkend standpunt. Nu zijn gebouwen fotograferen nog 'nieuw' voor mij dus vond het best moeilijk. Gelukkig hebben ze vorig jaar een nieuwe school gebouwd die er wel erg apart uitziet. Daar heb ik foto's van genomen en er twee van uit gezocht die me aanspreken. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en of het stanpunt een beetje goed gekozen is. Foto 1 is om een idee te krijgen hoe het gebouw er uitziet.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=64895[/img]
2.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=64893[/img]
3.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=64891[/img]
Een wijze uil is toch ook ooit eens gewoon als uilskuiken begonnen
Canon EOS 40D|350D|EF 70-200L 4.0|EFS 18-55|EF 50mm 1.8|Sigma DG 150mm 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

Ik denk dat 1 en 2 niet zo afwijkend zijn qua standpunt. Foto 3 is dat wel en dat standpunt heeft een mooi lijnenspel als resultaat.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Met een gebouw als dit hoef je je over een scheve horizon geen zorgen te maken. Valt toch niet op. :lol: :lol: :lol:

:wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Zitha
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 11:36
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

musicjohn schreefCOLONMet een gebouw als dit hoef je je over een scheve horizon geen zorgen te maken. Valt toch niet op. :lol: :lol: :lol:

:wink:
Foto 3 was ook erg onhandig. Ik heb inderdaad ff zitten stoeien met de horizon 8)
Een wijze uil is toch ook ooit eens gewoon als uilskuiken begonnen
Canon EOS 40D|350D|EF 70-200L 4.0|EFS 18-55|EF 50mm 1.8|Sigma DG 150mm 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Wat een EXTREEM lelijk gebouw zeg!

Maar de foto's (en met name 3.) boeien best wel door de lijnen...
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Foto 3 is idd boeiend. De andere zijn echt beduidend minder spannend...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Zitha
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 11:36
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Foto 1 moet je eigenlijk buiten beschouwing laten. Die heb ik puur toegevoegd zodat je een idee hebt hoe het gebouw er in z'n totaal uit ziet.

Extreem lelijk.... schijnt toch een architectonisch hoogstandje te zijn :lol: :wink: In het midden van het gebouw moet een zwevende tuin zijn aangebracht. Als er een keer een open dag wordt gehouden wil ik er toch eens gaan kijken.
Een wijze uil is toch ook ooit eens gewoon als uilskuiken begonnen
Canon EOS 40D|350D|EF 70-200L 4.0|EFS 18-55|EF 50mm 1.8|Sigma DG 150mm 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
Digilike
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6325
GeregistreerdCOLON 26 Nov 2006 21:35

[offtopic] Dat vind ik dan ook wel interessant. Hoe heet het gebouw? En waar staat het exact? [/offtopic].

Je zou foto 1 en 3 in combinatie met elkaar kunnen laten zien, waarbij de bedoeling van foto 1 heel duidelijk moet zijn. Foto 3 vinden denk ik allen het spannendst en het meest recht doen aan je uitgangspunt. Misschien kun je met Photoshop of een vergelijkbaar programma de beide foto's combineren? Foto 3 heel groot en foto 1 als een klein kadertje erin? Ik heb nog niet zo lang geleden een student hier gezien die ook zoiets deed. Die moest een collage maken van een gebouw en deed hetzelfde. Alleen dan met meerdere foto's als kadertje in 1 grotere foto.
[size=67]Canon 1D MKIII |Canon EF 50 mm 1.8| Canon EF 70-200 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 24-105 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM|Canon EF 300 f4 [color=#FF0000][b]L[/b][/color] IS USM |Sigma 12-24m|Sigma 70mm macro| [/size]
Gebruikers-avatar
Ronplaza
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 138
GeregistreerdCOLON 29 Dec 2006 01:53
WoonplaatsCOLON Rotterdam

Digilike schreefCOLON[offtopic] Dat vind ik dan ook wel interessant. Hoe heet het gebouw? En waar staat het exact? [/offtopic].
Dat gevaarte heet het "Metzocollege"
http://wwwf.metzocollege.nl/gallery2/ma ... temId=1301

Ik kom uit Rotterdam, maar zou er niet speciaal voor naar Doetinchem rijden.
Architect aan de paddo's? :shock: 8)

Maar nogmaals: de foto's zijn fraai en het lijnenspel interessant. Ik vind het gebouw alleen spuuglelijk!
Gebruikers-avatar
Zitha
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 11:36
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ronplaza schreefCOLONIk vind het gebouw alleen spuuglelijk!
Hebben ze hier in Doetinchem een voorliefde voor. Mooie oude gebouwen afbreken en er lelijk spul voor terugplaatsen :x

Maar foto 3 vind ik er ook uitspringen. Ik zat ook sterk te twijfelen of ik het stukje lucht er wel of niet bij op moest zetten.
Een wijze uil is toch ook ooit eens gewoon als uilskuiken begonnen
Canon EOS 40D|350D|EF 70-200L 4.0|EFS 18-55|EF 50mm 1.8|Sigma DG 150mm 2.8 Macro
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

gebouw spuuglelijk of niet, daar wil ik vanaf blijven.

Ik weet wel dat ik de derde foto het best vindt. Van mij mag hij zelfs zo gecropt worden dat het stukje lucht eraf gaat. Volgens mij moet je dan alleen geen lijnen in de hoeken van de foto uit laten komen. Door de kleuren en de stand van de lijnen in de foto zou het dan wel eens kunnen dat er een soort van vals perspectief ontstaat. Sorry kan het duidelijker zeggen :lol: Maar dan wordt ie helemaal gaaf volgens mij. Iig is de orientatie dan helemaal zoek :lol:
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
Zitha
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 11:36
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

pinkie and some brain schreefCOLONMaar dan wordt ie helemaal gaaf volgens mij. Iig is de orientatie dan helemaal zoek :lol:
:D :D :D hij is toch echt vierkant hoor :D :D

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=65233[/img]
Een wijze uil is toch ook ooit eens gewoon als uilskuiken begonnen
Canon EOS 40D|350D|EF 70-200L 4.0|EFS 18-55|EF 50mm 1.8|Sigma DG 150mm 2.8 Macro
MarkGrob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1795
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2006 15:35
WoonplaatsCOLON Duiven
CONTACTCOLON

Mooie plaatjes!

Met als topper nummer 3 en 4...

Ik vind alleen de kleuren/contrast op 1 en 2 mooier...
3 en 4 mag wel wat opgepoetst worden.
[size=75][url=http://www.markgrob.nl/]Mark Grob Fotografie[/url][/size]
Gebruikers-avatar
pinkie and some brain
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 458
GeregistreerdCOLON 04 Okt 2006 21:50
WoonplaatsCOLON Amsterdam

owkee,

mijn inschatting in dit geval was onjuist. Zo leg je wel het accent op de lijnen en de kleuren en de vlakverdeling die de architect gebruikt heeft in het pand. Ben er alleen nog niet uit of ik hem zo sterker vind. Ik denk dat hij in deze vorm beter is als een soort van detail in een serie van het gebouw. Losstaand is niet meer te zien dat het gebouw betreft.

Nee toch de originele 8)

Niets is zo veranderlijk als een mens :lol:

Simon
Ik rust mijn koffer :wink:
Geen Canon meer, maar Fuji...
X-M1, XF18-55mm F2.8-4 R LM OIS, XF27mm F2.8
Gebruikers-avatar
Zitha
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 11:36
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Deze kijkt inderdaad prettiger. Je krijgt het gevoel bij de gecropte versie dat de foto scheef loopt terwijl dat niet zo is.

Ik heb hem, op aanraden van Mark, even 'opgepoetst' :wink:
Verschil is duidelijk te zien, maar ook goed gedaan? Ik heb daar nogal moeite mee, het bewerken van foto's.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=65255[/img]
Een wijze uil is toch ook ooit eens gewoon als uilskuiken begonnen
Canon EOS 40D|350D|EF 70-200L 4.0|EFS 18-55|EF 50mm 1.8|Sigma DG 150mm 2.8 Macro
BizaR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2006 18:35

Mijn god zeg.....hier ben ik tijdens de bouw bijna elke dag langs gereden toen ik nog in doetinchem gedetacheerd was. Tijdens het bouwen dacht ik dat het een mooi gebouw zou worden, een keer wat anders. Maar het eind resultaat kan ik niet mooi vinden.


Foto nr. 3 vind ik de mooiste, mooie uitsnede.
zebra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 597
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2006 20:09
WoonplaatsCOLON B Limburg-Maaskant
CONTACTCOLON

Foto 3 is de beste als je over afwijkend standpunt spreekt, de andere zijn meer gewoontjes. Over de schoonheid van't gebouw spreek ik mij niet uit (smaak is koop!). Kleuren vallen volgens mij wel mee.
[url]http://www.dannybeuten.net[/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar