Overstap van 300D naar 400D verstandig?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Dushi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 112
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 22:28
WoonplaatsCOLON Den Helder

Ik ben in het bezit van een 300D en wil graag de 400D aanschaffen. Kan iemand mij vertellen of dit een verstandige keuze is en dit beargumenteren? Is de beeldkwaliteit beter of heeft dit alleen met de lenzen te maken?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. :D
Canon 400d + 18-55mm + 75-300mm + 430EX Flash
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Waarom wil je overstappen. Als je dat eens op een rijtje zet, maakt dat het voor ons - maar ook voor jezelf - een stuk makkelijker. Dan weten wij ook wat voor advies we moeten geven.

Wil je 'm hebben, omdat je dan weer het nieuwste van het nieuwste hebt, of zijn er andere redenen?
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Belangrijkste redenen om over te stappen zijn:
Snellere opstarttijd
2 MP meer maar is maar de vraag of je die nodig hebt
Groter scherm op de achterkant
Antistof mechaniekje

Om heel eerlijk te zijn is een overstap alleen maar van toegevoegde waarde wanneer je op 1 van deze punten echt tekort komt. Ik sluit mij dus bij Ytos aan en ben benieuwd waarom je de overstap wilt doen.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

Ik denk dat de 300D een prima camera is. en een andere camera kopen alleen omdat er een ander model is.... Ook ik sluit me bij m'n voorgangersaan. Ik denk dat je dat geld beter kan besteden aan glaswerk of een citytrip oid.....
Gebruikers-avatar
roadkill
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 152
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2004 22:01
WoonplaatsCOLON Ridderkerk

Zelf heb ik ook een 300D en heb ook met de gedachte gespeeld om deze te vervangen naar een 400D. Echter ben ik van mening dat je beter kunt investeren in andere lenzen dan een upgrade van een 300D naar de 400D. De snellere opstarttijd zou voor mij het enige zijn waar ik op vooruit zou gaan. De andere specificaties die genoemd worden hebben voor mij geen meerwaarde.
Lenzen daarin tegen wel.

Marco.
Canon 30D / EF 50mm f1.8 Mk I / 24-105 f4 [color=red]L [/color]IS USM / 70-200 f4 [color=red]L [/color]IS USM
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

jongens jongens... ik ben het ook met jullie eens maar TS mag natuurlijk doen met het geld wat'ie wil. Ik denk dat de overgang van de 300D naar de 400D best een aardige overgang is: veel snellere opstart tijd, sneller je foto's bekijken en veel minder ruis...
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Ik kom van een 300D en heb nu de 350D. Ik vind het verschil in ruis niet echt baanbrekend. Ik heb uitsluitend voor een upgrade gekozen ivm de snellere opstarttijd.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

De 400D heeft voordelen, zoals ook al genoemd. Voor sommige ook wat nadelen (bijv. kleiner, ga vooral passen!). Die zul je echt voor jezelf op een rijtje moeten zetten.
Als je voor jezelf wat scherpte mist, zou je ook een vervanger voor de kitlens kunnen zoeken. Maar dan moet je wel eerst weten, of je aan de grenzen van die lens bent aangekomen.

Veel succes met je keuze!
wrcveen
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 16 Mei 2005 09:15

Chow schreefCOLONBelangrijkste redenen om over te stappen zijn:
Snellere opstarttijd
2 MP meer maar is maar de vraag of je die nodig hebt
...
= 4 Megapixels meer!
[size=75] | [color=red]Canon[/color] EOS 400D | [color=red]Canon[/color] EF 24-105 f/4[color=red]L[/color] IS USM | [color=red]Canon[/color] EF 70-300 [color=green]DO[/color] IS USM | [color=red]Canon[/color] Speedlite 430EX | [color=red]Canon[/color] BG-E3[/size] |
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Je hebt gelijk. Zat met de 350D in m'n hoofd...
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Jamie
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1450
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2005 15:01
WoonplaatsCOLON achter de zoeker ;-)

Volgens mij heeft de 400D ook meer cache, zodat je meer foto's achter elkaar kunt schieten zonder dat je moet wachten tot alles is weggeschreven naar je geheugenkaartje. Weet nog dat ik bij mijn 300D af en toe gek werd van het wachten omdat de camera bezig was met wegschrijven.
[size=75]"Knowledge is knowing a tomato is a fruit. Wisdom is not putting it in a fruit salad."[/size]
Gebruikers-avatar
niels tacoma
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 387
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2006 18:30
WoonplaatsCOLON breda
CONTACTCOLON

verschillen :
-snelere opstarttijd- altijd handig

-meer fps - kan handig zijn maar dta jicht een beetje aan jezelf als je veel gebouwen fotografeerd dan denk ik niet dat je het nodig hebt

-4 extra mp's / toch wel een aanzienlijk verschil

-belichtings schaal in de zoeker / dit is altijd erg handig wat je ook fotografeerd...

-zwart wit / ik vind dit zlef een leuke optie het blijft toch iets hebben maar dat is persoonlijk

-iso / maar dat weet ik niet zeker ik geloof dat de 400D tot 3200 gaat en de 300 tot 1600 ?

- groter beeld scherm / weinig over te zeggen altijd handig

-sensor gedoe / ik weet nog steeds niet of dit nu wel werkt een voordeel als je 'm toch moet schoonmaken dan zit er in ieder geval een glaasje voor de sensor zodat je die in ieder geval niet beschadigd

ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor je ik moet eerlijk zeggen denk dat het een verbetring is maar is het de 500 extra waard ? ervanuitgaand dat je nog 400 krijgt voor je 300 D voor dat geld heb je een 28-135 IS USM (300 euro 2e hands) een 17-40 L (450/500 tweedehans) een 70-300 IS USM ( 300 tot 500 2ehands) noem maar op en ik garandeer je dat de kwaliteid daarvan hoger zal liggen dan de opjectieven die je nu hebt en ik denk zelf de sprong voorwaards groter zal zijn als de door jouw voorgestelde actie ... bedenk dat het beter is een goede lens te hebben dan een goede body (en dat is de 300D zeker)

ik hoop dat het help in je keuze
Niels Tacoma
canon 350 D, canon 17-40 L, canon 50mm 1.4, canon 60mm macro, sigma 70-200 2.8...
en een pracht van een bronica !
Gebruikers-avatar
Marx
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1667
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2005 12:29
WoonplaatsCOLON Noord Holland

ISO standaard tot 1600 op de 300d, maar als men de undutchable software in de 300d heeft staan, gaat de camera ook tot ISO3200.

Verder is de snelheid de grootste verbetering, je maakt niet in eens mooiere foto's met een andere camera, jijzelf en de lenzen kunnen het verschil maken ;)
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

iemand ooit serieus ISO3200 gebruikt? Dat is geen ruis meer, maar een hagelstorm!
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONiemand ooit serieus ISO3200 gebruikt? Dat is geen ruis meer, maar een hagelstorm!
* Kuch, ahum...

Hier een voorbeeldje:

Afbeelding


Afbeelding

GEEN ruisfilter toegepast o.i.d.

Canon EOS 30D - tijdstip 19:15 op 8 oktober 2006 (1 uur na zons-ondergang). Het was al te donker om nog een krant te kunnen lezen.
Laatst gewijzigd door 2 op Musicjohn, in totaal 4 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Ik was niet helemaal duidelijk denk ik, ik bedoelde met een 300D?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

eos4all schreefCOLONIk was niet helemaal duidelijk denk ik, ik bedoelde met een 300D?
Seg tat tan meteen. :? :lol:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

:oops: k'ben niet helemaal helder meer denk ik.
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

pompiedompiedom...

nog geen reactie van TS?
www.johanvanderwielen.nl
Gebruikers-avatar
EljaTrum
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 04 Jan 2007 15:04
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Zelf heb ik drie jaar lang met volle tevredenheid gebruik gemaakt van de 300D. Ik liep echter zelf wel aan tegen een paar punten. Het belangrijkste hierbij was de snelheid van de 300D (of eigenlijk de traagheid).

Wanneer je in RAW schiet kun je maar 4 opname achter elkaar maken. Dat is echt erg limiterend in sommige situaties, vond ik. Ook is de 400D camera direct gebruiksklaar wanneer je 'm aanzet. De 3 seconden opstarttijd van de 300D is prima mee te leven wanneer je eraan gewend bent (je zet de camera aan wanneer je 'm uit je tas trekt en tegen de tijd dat je 'm voor je oog hebt is ie klaar). Wanneer je eenmaal een paar keer gewerkt hebt met de 400D wil je echter niet meer terug. :)

Ik heb m'n 400D inmiddels een paar maanden en ben er erg tevreden mee. Wel heb ik ervoor gekozen om de batterygrip erbij te kopen. Dat maakt de camera een stuk prettiger in je hand liggend.

Het grotere beeldscherm achterop werkt erg lekker en ook de 4 megapixels kunnen mooi meegenomen zijn. Persoonlijk valt het me daarbij vooral op hoeveel sneller mijn HD vol raakt. Gelukkig koop je tegenwoordig voor nog geen 100 euro 320 GB hard disks.. ;)

Over mijn eerste ervaringen met de 400D heb ik een stukje geschreven op mijn weblog. Wellicht interessant om te lezen voor je.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Ik ben het eens met andere reacties dat een goeie lens wellicht een betere investering kan zijn. Dat ligt natuurlijk ook erg aan hoe tevreden je bent met je huidige lenscollectie.

Elja
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar