Vlek op de spiegel!

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
@ssie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2246
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2004 18:15

Help! Net iets heel stoms gedaan!
Er zat continu een vlek in me beeld. Me lens schoongemaakt, vlek zat er nog steeds. Andere lens er opgezet...nog steeds: VLEK!
Zag een vuiltje op de spiegel zitten, dus met busje lucht even schoongespoten.
Hield de bus blijkbaar niet rechtgenoeg, dus er kwam wat vocht mee....nu zit er vlek op de spiegel. Geprobeerd met doekje (Heel voorzichtig) schoon te maken, maar dat maaktte het alleen maar erger.
Hoe veel kwaad kan dit en hoe kan ik dit oplossen?
Help....ben echt een kluns met dit soort dingen.....:(
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

damn, dat is erg vervelend, die vlek, dat zal geen gewoon vocht geweest zijn, want anders had je het zo weg kunnen vegen, misschien eens met een sterk verdunt oplosmiddel/zeepsop proberen ?(niet morsen) ik weet niet of het verstandig is, maar voor de spiegel kan het geen kwaad denk ik, want dat is gewoon glas (of zal er nog een coating op zitten :? )

wacht eerst nog ff wat reackties van andere forumleden af, of bel morgen naar konijnenberg, die weten vast wel een goede oplossing.
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Gebruikers-avatar
@ssie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2246
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2004 18:15

Snuggel, bedankt voor je reactie. Ik wacht nog even wat andere reacties af en anders ga ik dinsdag wel even bij onze lokale Combi langs. Daar had ik die spuitbus juist gekocht..... :? hoop dat ze me willen helpen, want juist deze camera heb ik daar dus niet gekocht......
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

My Dear
regel 1, nooit een spuitbus gebruiken, om de reden die je nu ervaren hebt.
Gebruik een normale blaasbalg voor lensen enzo.
Ik denk dat hij goed gereinigd moet worden. Mijn camera had ook hardnekking vuil op de sensor. Heb em door Canon laten schoonmaken, koste nix, en hij is clean.
Er is een dure methode, die je zelf kan doen, maar das wel ff slikken. Coperhill methode, is erg popie bij pro's
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Pas op met expirimenten met je sensor, het is een dure grap die te moeten laten vervangen en betalen.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Kropot schreefCOLON Coperhill methode, is erg popie bij pro's
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Dat heb ik afgelopen zaterdag ook voor het eerst gedaan en dat is inderdaad even slikken als je voor het eerst je sensor moet gaan poetsen. Maar achteraf vond ik het erg meevallen en het resultaat is perfect.

Ik weet alleen niet of dit ook geschikt is om de spiegel mee schoon te maken. Ik zou eerder bang zijn om de spiegel met iets aan te raken dan de sensor, dus misschien is het beter om daarmee langs de fotozaak te gaan.
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Even praktisch: een vlek op je spiegel zie je toch alleen in de zoeker? Als je een foto maakt klapt de spiegel omhoog en komt de vlek toch niet op je foto's? Dus is het wel lastig, maar niet heeeel erg, toch?
Schoonmaken is volgens mij dan ook niet zo'n gevaarlijke bezigheid (in ieder geval minder gevaarlijk dan de sensor), zolang je maar geen druk uitoefent op de spiegel, waardoor het klapmechanisme zou verbuigen.
[size=75]Eos 20D / EF 50 1.8 II / EF 24-70 2.8L USM / EF 70-200 4L USM / TC 1.4 II / Speedlite 420EX / 3x 256Mb Sandisk / CompactDrive PD7X (15Gb)[/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Ik ben zelf ook geen ster in dat soort dingen schoonmaken, dus ik zal zelf altijd me heil zoeken bij een (profi) fotozaak.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
@ssie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2246
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2004 18:15

@Allen: Bedankt voor de reacties. Misschien toch niet zo verstandig als ik zelf ga klooien....morgen dus maar ff op bezoek bij de Combi!
PetervdK schreefCOLONEven praktisch: een vlek op je spiegel zie je toch alleen in de zoeker? Als je een foto maakt klapt de spiegel omhoog en komt de vlek toch niet op je foto's? Dus is het wel lastig, maar niet heeeel erg, toch?.
Vlek was idd alleen op de zoeker te zien....op de foto's kan ik ze nergens terug vinden...vandaar dat ik ook de spiegel schoon wilde spuiten! Achteraf dus niet zo'n goed idee geweest :(
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLONIk ben zelf ook geen ster in dat soort dingen schoonmaken, dus ik zal zelf altijd me heil zoeken bij een (profi) fotozaak.
Misschien een idee voor een meeting: met z'n allen sensor cleanen? :D
Gebruikers-avatar
Sander
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 319
GeregistreerdCOLON 16 Jun 2004 08:01
WoonplaatsCOLON Nieuwegein
CONTACTCOLON

Inderdaad, die vlek kan geen kwaad, is misschien hinderlijk, maar heeft verder geen gevolgen..
Canon: 1D / 300D+BG-E1 / 24-70[color=red]L[/color] F2.8 / 100-400[color=red]L[/color] IS / 50 F1.8 II
Sigma 18-125 DC / Metz 54mz3 / Tamron 1.4x ext./ Manfrotto pootjes / Lowepro tasjes
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

eric_nl schreefCOLON
BasZ schreefCOLONIk ben zelf ook geen ster in dat soort dingen schoonmaken, dus ik zal zelf altijd me heil zoeken bij een (profi) fotozaak.
Misschien een idee voor een meeting: met z'n allen sensor cleanen? :D
En wie koopt dan voor mij een nieuwe spiegel / sensor / cam? 8)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
@ssie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2246
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2004 18:15

Ben net ff bij de lokale Combi geweest. Kreeg op me kop dat ik überhaupt met lucht aan de gang was geweest.....(Ze hadden me het zelf aangeraden :?). Waar ze wel gelijk mee hadden...nu zat stof op me spiegel...met blazen had het op me sensor terecht kunnen komen.....

Spiegel is in ieder geval gecleaned en glimpt nu weer als een spiegeltje :lol:
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Over sensor gesproken. Er zijn al meerdere topics over maar toch nog maar een keer hier.
Als je denkt dat je sensor schoon is......
Maak eens een foto van de lucht (maakt niet uit of die nou blauw of grijs is) zet daarbij de diafragmawaarde zo hoog mogelijk (f22 of zo).
Laad deze foto in een fotobewerkingsprogramma. Ik gebruik Photoshop.
Ga naar niveaus (crtl+l) en klik op automatisch.
Als je pech hebt zie je nu allerlei puntjes op je scherm (en geloof me ze zijn er!). Allemaal "vuiligheid" dus.
Tijd dus om je sensor schoon te maken. Ik doe dit met de sensorswab (zoek maar eens op dit woord) elke maand een keer. Werkt perfect. Maak ter controlle nog eens een foto van de lucht en controlleer deze ook weer. Ziet er een stuk frisser uit, niet waar?
Laatst gewijzigd door 1 op djc, in totaal 23 keer gewijzigd.
Walter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 15:31
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

djc schreefCOLONMaak eens een foto van de lucht (maakt niet uit of die nou blauw of grijs is) zet daarbij de zoom op maximaal.
Hoi djc,

Is het niet zet hem op f22 of ziets ipv zoom? Zo werkte he ij mij tenminste :lol:

Walter
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

@ssie schreefCOLONBen net ff bij de lokale Combi geweest. Kreeg op me kop dat ik überhaupt met lucht aan de gang was geweest.....(Ze hadden me het zelf aangeraden :?). Waar ze wel gelijk mee hadden...nu zat stof op me spiegel...met blazen had het op me sensor terecht kunnen komen.....

Spiegel is in ieder geval gecleaned en glimpt nu weer als een spiegeltje :lol:
Maar hoe hebben ze nu die spiegel schoon gekregen? Heb er ook een vlekkie opzitten die ik eraf wil hebben....

Heb ooit zelf ook eens met een spuitbus mijn sensor proberen schoon te maken, nou dat werkte niet... Ik heb 3x mijn sensor moeten swabben/schrobben, dat ding kan best wel wat hebben is gebleken.... ;-)
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Walter schreefCOLON
djc schreefCOLONMaak eens een foto van de lucht (maakt niet uit of die nou blauw of grijs is) zet daarbij de zoom op maximaal.
Hoi djc,

Is het niet zet hem op f22 of ziets ipv zoom? Zo werkte he ij mij tenminste :lol:

Walter
Yes, ja, natuuurlijk, stom, achach....diafragmawaarde zo hoog mogelijk. :D
Heb mijn oorspronkelijk bericht al aangepast.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Zal lucht-foto-techniek eens een keer toepassen...
Heb zelf nog nooit me spiegel / sensor schoongemaakt namelijk (ben er niet zo'n held in ook).
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Walter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 15:31
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hoi BasZ,

Wa er ook huiverig voor stelt uiteindelijk niks voor.

Ik heb de coppermine methode gebruikt en werkt perfect!

mvgr Walter

ps dus niet de spiegel alleen de sensor gedaan :)
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Misschien is de link al meerdere keren langsgekomen (maar ben een beetje lui), maar waar vind ik meer info omtrent deze methode?
Makkelijk te doen??
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
@ssie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2246
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2004 18:15

mikekiwi schreefCOLON Maar hoe hebben ze nu die spiegel schoon gekregen? Heb er ook een vlekkie opzitten die ik eraf wil hebben....

Heb ooit zelf ook eens met een spuitbus mijn sensor proberen schoon te maken, nou dat werkte niet... Ik heb 3x mijn sensor moeten swabben/schrobben, dat ding kan best wel wat hebben is gebleken.... ;-)
Om heel eerlijk te zijn: Heb geen id :oops: hij was begonnen met een kwastje, maar dat wilde niet lukken. Vervolgens is de Combi-meneer naar achteren vertrokken en kreeg ik hem helemaal gecleaned terug. Op de vraag hoe ik dat voortaan zelf kon doen, kreeg ik alleen maar als antwoord "AFBLIJVEN!"
Dus heb nog steeds geen id :cry:
Maar,....hij is wel schoon :-D

Zal de methode van DJC van de week ook eens proberen...is er nu al een beetje te donker en bewolkt voor denk ik.
Ben bang dat m'n sensor niet meer zo heel schoon is :?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar