Hoe krijg ik de achtergrond mooi?

Zet hier je bewerkte en onbewerkte foto neer en leg uit hoe je het hebt gedaan en/of laat anderen je onbewerkte foto ook bewerken.

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Ster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 14:14
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb zelf geprobeerd de foto te bewerken maar ik krijg het niet super voor elkaar.
Wat heb ik gedaan, even beknopt:
- extraheren
- andere foto een wit tint geschilderd die eroverheen geplakt
- terug gummen

Waarom een andere foto wit geschilderd?
Omdat ik niet weet hoe ik het anders kan doen.
En dat terug gummen is niet makkelijk omdat ik niet kan zien tot waar ik kan gummen.

Hoe kan dit anders?

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58913[/img]

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=58914[/img]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

om het gummen wat makkelijker te maken zou je de laag die je krijgt als je de 'witte foto' er overheen plakt 50% transparant kunnen maken. Dan zie je beter wat je doet.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Wat ik zou doen, is:
- maak zo goed mogelijk een selectie van het gedeelte van de foto dat wit moet worden (de achtergrond dus, maar misschien meer)
- Met die selectie actief, doezel (feather in het engels) die met pak m beet 20 pixels. (is een optie in het Selecteer menu)
- Zorg dat je voorgrondkleur wit is.
- Met nog steeds die selectie actief, maak een nieuwe vullaag. Afhankelijk of je de achtergrond geselecteerd had, of dat wat moet blijven, moet je de selectie omdraaien voor je die laag maakt.
- je bent er nu bijna; in het reeds gevormde masker (dat komt door die selectie) kun je nog gummen en het gummen ook nog corrigeren, door te schilderen met wit of zwart.

Het grote voordeel van deze aanpak: al je originele pixels blijven bestaan, en als je de Photoshopfile bewaard met lagen, kun je later nog correcties aanbrengen (of een andere kleur als achtergrond kiezen bijv)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Heb je de RAW?
Gebruikers-avatar
Ster
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 259
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 14:14
WoonplaatsCOLON Amsterdam
CONTACTCOLON

Ik heb RAW alleen vind ik het makkelijker om in jpg te schieten en deze zijn ook in jpg geschoten.
Ik weet het ik moet over naar RAW maar ik vind het zo'n werk omdat ik nog niet zo goed weet hoe het allemaal werkt. :oops:
wierdeau
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 05 Okt 2004 19:12
WoonplaatsCOLON Badhoevedorp
CONTACTCOLON

Je kan bij het teruggummen natuurlijk ook de transparantie van de witte laag op bv 50% zetten zodat je ziet wat je doet t.o.v. de onderlaag.

Wat je ook kan proberen is met select color range het witte selecteren. Dan via quickmask het wit wat niet geselecteerd moet worden weer terugzetten en dan via brightness/contrast alles wit maken.

En laatste methode is dodge en burn gebruiken. Selecteer in dit geval het bolletje en zet hem op highlights. Dan over het wit heengaan tot het egaalwit is en eventueel met history brush de teveel opgewitte delen weer terugzetten.

En allerlaatste tip. Zorg dat je de achtergrond goed uitlicht. Zet er desnoods meerdere lampen op dan heb je al veel minder werk in PS. En trek de achtergrond in ieder geval strak. Met gaffertape kan je hem zo strak trekken en vastzetten.
nieuwe website!
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Heb je dan de grote JPEG?

Wat ik zou doen is het blauwkanaal als basis gebruiken voor de selectie. Dupliceer dat kanaal en verhoog met levels het contrast zo dat de achtergron al wit is en de rest flink donkerder. Met het penseelgereeschapje op modus overlay kun je dan met zwart de figuur zwart maken. De echt witte delen worden dan niet meegenomen. Zorg dus dat de achtergrond echt wit is. Op die manier maak je de hele figuur zwart. Als je dat gedaan hebt heb je hele harde randen. Die verzacht je met een gaussiaans vaag met 1 px radius. Dat is te onscherp dus dat corrigeer je weer met levels. Om een vloeiende rand te maken moet je wel met 1 px onscherp maken anders vloeit het niet lekker. Als je de onscherpte met ongeveer de helft hebt teruggebracht (met levels) pas je nog het filter maxium toe (onder filter -> anders/other). Dat zorgt er voor dat de zwarte figuur een pixel kleiner wordt. Als je nu weer naar het RGB kanaal gaat en je crtl klikt op het bewerkte alpha kanaal dan laadt de selectie en is de achtergrond geselecteerd zonder de figuur. Nu kun je doen wat je wil. Doe dat in een laag boven de originele. Zo kun je altijd corrigeren.

Deze methode vereist wat oefening maar als je dit onder de knie hebt kun je er een enkle haar mee vrijstaand maken.

Als je de grote JPEG ter beschikking stelt laat ik het je zien...
Gebruikers-avatar
marian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3614
GeregistreerdCOLON 27 Nov 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Maarssenbroek

maced schreefCOLONDeze methode vereist wat oefening maar als je dit onder de knie hebt kun je er een enkle haar mee vrijstaand maken.

Als je de grote JPEG ter beschikking stelt laat ik het je zien...
Hoi Ed...ik ben hier ook erg nieuwsgierig naar moet ik zeggen...

Marian
Life is beautiful... and so is my 40D!

01-01-2007 mijn website www.mariankorte.nl is online!!!!!
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

Nu maar open dat Ster het origineel ter beschikking stelt ;-) Op een lage resolutie beeld is dat niet te doen...
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

marian schreefCOLON
maced schreefCOLONDeze methode vereist wat oefening maar als je dit onder de knie hebt kun je er een enkle haar mee vrijstaand maken.

Als je de grote JPEG ter beschikking stelt laat ik het je zien...
Hoi Ed...ik ben hier ook erg nieuwsgierig naar moet ik zeggen...

Marian
Ik ook want ik begrijp helemaal niets van je uitleg.
Sorry :?
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar