Aanschaf van de 300D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
pixeltje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2004 22:09
WoonplaatsCOLON Haarlem

Hallo,

Ik ben hier vandaag voor het eerst. Ik hoop binnen afzienbare tijd een 300 D aan te schaffen. Ik ben nu in het bezit van de EOS 30.

Ik heb een paar vragen.
1. Welke flashcard adviseren jullie. 2x 512 MB of 1x 1GB? i.v.m met vastlopen.
2. Heb gehoord dat er in maart 2005 een nieuwe 300d uitkomt met 8.3 megapixel. Klopt dit en zal hij veel duurder zijn dan de huidige 300D?? of weet iemand een prijsindicatie.

groeten,
Pixeltje
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Hoi pixeltje,

Allereerst, je mag je hier even voorstellen.

Verder maakt het voor het vastlopen niet uit of je een 1GB of 2x 512MB kaart gebruikt. Ik heb zelf een Microdrive 1GB en dat werkt ook perfect.

Dat er een nieuwe 300D uitkomt is nieuw voor mij. Weet ook niet of iemand anders het al weet op dit forum. Maar het zou kunnen. Dan wordt het de 300D mkII waarbij mkII staat voor MarkII. Waarschijnlijk komt daar dan de CMOS in van de 20D, want die heeft al een 8,3MPixel CMOS.

Het is aan jezelf of je er op wacht of niet. Op dit moment is de "oude" 300D heel erg in prijs gedaald en je krijgt van Canon nog 100 euro terug als je een echte 300D koopt. Je kunt ook voor de Special Black Edition met grip en snellere kitlens gaan. Ook dan krijg je 100,- euro terug van Canon, dus...

Ga je voor de nieuwe 300D (als het gerucht waar is), dan zal de weer aanzienlijk duurder zijn. En het is ook nog maar de vraag hoe goed 'ie te leveren is. Bij Canon is dat met nieuwe camera's nog wel eens een probleem. Persoonlijk zou ik voor een 300D gaan het geld dat je overhoudt besteden aan accessoires die je uiteindelijk toch wil hebben. Denk hierbij aan een grip, flitser, zoomlens etc.

Succes met je keuze en vraag gerust verder als je meer wilt weten.
pixeltje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2004 22:09
WoonplaatsCOLON Haarlem

Goedemorgen,

Kun je me vertellen wat een microdrive is. Wat voor cardreader heb ik nodig als ik 1GB koop. Lijkt me handig voor vakantie??

Ik twijfel nu tussen de black en de gewone 300d omdat ik de de 30 die ik nu heb zo een lekkere zware camera is en de "gewone" 300D plastic is. En die battery is dat handig??

groeten pixeltje
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Een microdrive is goed maar zou ik je gezien de huidige geheugenprijzen niet meer aanraden tenzij je er een zou willen kopen van 4Gb of groter. In principe kun je op het moment het beste 1 GB compactflashkaartjes kopen. De microdrive is een kleine harde schijf die ook in de camera past en aan het compactflashformaat is aangepast.
Op het moment is die echter niet meer goedkoper als gewoon geheugen en de microdrive had geen voordelen afgezien van prijs.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Ik neem aan dat je die informatie van een nieuwe 300D met 8,3 Mp hebt gezien op kieskeurig.nl? Vanwege het feit dat degene die dat meldt dat roept zonder enige uitleg of bronvermelding en dat op de diverse forums dit ook niet bekend is, zou ik deze info niet al te serieus nemen.
Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLONIk neem aan dat je die informatie van een nieuwe 300D met 8,3 Mp hebt gezien op kieskeurig.nl? Vanwege het feit dat degene die dat meldt dat roept zonder enige uitleg of bronvermelding en dat op de diverse forums dit ook niet bekend is, zou ik deze info niet al te serieus nemen.
Waar op kieskeurig?
Ik kan het niet vinden.
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Motordigitaal schreefCOLONWaar op kieskeurig?
Ik kan het niet vinden.
Het staat als antwoord gegeven door 'Kees1' op een vraag van 09-11-2004 van 'Michelvandenbosch'; http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf ... 42E044.htm
Gebruikers-avatar
motordigitaal
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 2672
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 06:25
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Thanks.
Ben bang dat het gewoon en gerucht is, maar je weet maar nooit uiteraard.
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

Ik vind zelf het verschil tussen 6 en 8 mp miniem en zou daar zeker mijn beslissing niet door laten beïnvloeden.

De 300D is een prima camera, maar als je nu een Eos30 hebt en dezelfde feel wilt hebben, lijkt mij het handig om de 300D wel te testen/in je handen te hebben voor aanschaf om te kijken of het wel voldoet. Anders zou een gebruikte 10D ook een optie zijn. Qua budget vergelijkbaar, maar wat meer lijkend op je 30. Maar wel 2dehands dus....

Hou ook rekening met de cropfactor, zodat je - als je echt wat groothoek wilt - nog een extra lens zou moeten aanschaffen. Wat dat betreft is een 300D-kit een mooie instapper.

Wat voor lens/lenzen heb je nu?
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
pixeltje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2004 22:09
WoonplaatsCOLON Haarlem

ik heb het inderdaad bij kieskeurig.nl gezien. Het leek me op zich wel logisch omdat canon nu zo aan het stunten is met de 100 Euro terug.

Wat is een cropfactor?? En wat voor lens moet ik er dan bij nemen.

Wat adviseren jullie de gewone 300D (zilver) of de 300d black edition??

Ik ben er inmiddels wel achter dank zij jullie dat ik 1GB flashcard ga nemen.
Nu nog achter zien te komen wat voor cardreader ik ga nemen om de foto's op te parkeren tijdens een vakantie. :D

Hebben jullie nog winkels om aan te raden behalve: Konijnenberg en camera-express, cameranu.nl??
dutchsequoia
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 621
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2004 13:22

En zoals wel vaker wordt gesteld: je kunt je geld beter steken in dure lenzen dan in een dure body. Dit heeft een veel groter effect op de kwaliteit van je foto's dan een paar megapixels.
Smaak is persoonlijk en een mening is maar een mening
pixeltje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2004 22:09
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik weet dat ik bij een andere topic moet zijn. Maar daar kan ik niet op reager dus dan maar hier. Ik kan cameranu.nl niet openen. Suggesties. Daar is de black 845 Euro
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

pixeltje schreefCOLONWat is een cropfactor?? En wat voor lens moet ik er dan bij nemen.

Wat adviseren jullie de gewone 300D (zilver) of de 300d black edition??
De sensor van de meeste DSLR's zijn kleiner dan een kleinbeeldnegatief; bij de Canon consumenten digitale reflexen (10D, 20D, 300D) is de sensor 1,6x kleiner dan een kleinbeeldfilmpje.
Vanwege het verschil in grootte tussen sensor en film, is de beeldhoek van een lens ook 1.6 x kleiner. M.a.w.: een 28mm-lens analoog is dus 28x1.6=44.8mm op digitaal.

Andersom geredeneerd: als je nu graag analoog je foto's schiet met een 28mm lens, dan moet je op een digitale reflex een 28 / 1.6 = 17.5 mm lens hebben.

Dit is vooral nadelig als je graag groothoek-foto's neemt; ben je geïnteresseerd in 't telebereik, dan is het juist gunstig, omdat je dan "gratis" veel meer tele krijgt en de onderwerpen dus veel dichterbij zijn te halen (want: 300mm x 1.6 = 480mm).

En een zwarte of zilverkleurige??? Who cares??? :wink: Zou mij een worst wezen, maar er is een beetje een cultuurtje ontstaan dat een zilverkleurige camera 'minder' zou zijn dan een zwarte (omdat alle professionele camera's zwart zijn). Je moet het dus helemaal zelf weten, je foto's zullen er niet beter/minder op worden...
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
pixeltje
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2004 22:09
WoonplaatsCOLON Haarlem

Ik wil graag een metalen body net zoals de 30. Vandaar de kleur. De black uitvoering heeft een metalen body. Toch??
Canon eos 300D + 30 / 18-55 + 28-55 USM / Sigma 70-300 - APO / Metz 40AF
mikekiwi
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 459
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 12:58
WoonplaatsCOLON Alphen aan den Rijn
CONTACTCOLON

pixeltje schreefCOLONIk wil graag een metalen body net zoals de 30. Vandaar de kleur. De black uitvoering heeft een metalen body. Toch??
volgens mij niet...alleen een ander verfje...toch???
5Dmk1, 40D, EF 28-105 3.5-4.5, EF 50/1.8, EF 85/1.8, Tamron 18-200 en een thuisstudio
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

mikekiwi schreefCOLON
pixeltje schreefCOLONIk wil graag een metalen body net zoals de 30. Vandaar de kleur. De black uitvoering heeft een metalen body. Toch??
volgens mij niet...alleen een ander verfje...toch???
Inderdaad. De 300D heeft een kunststof body, die het overigens uitstekend doet. Er is alleen een kleurverschil.

Wil je een metalen body, dan moet je voor een andere digitale EOS gaan. Door de komst van de 20D zijn er nu veel 10D's te vinden voor relatief weinig geld. Maar dan heb je dus een 2e hands. Persoonlijk zou ik me niet druk maken om het kunststof en voor de interne kwaliteit gaan. Zeker in combinatie met de huidige prijzen. Prijs-kwaliteit verhouding wordt alleen maar beter.
fotoarts
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 4551
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 12:19

woudreus schreefCOLONEn zoals wel vaker wordt gesteld: je kunt je geld beter steken in dure lenzen dan in een dure body. Dit heeft een veel groter effect op de kwaliteit van je foto's dan een paar megapixels.
Na lang twijfelen tussen een 20D met KIT-lens en een DRebel/300D met een 17-40/4L heb ik besloten om voor de laatste optie te kiezen. Ik wil namelijk beginnen met landschapsfoto's. (Hoewel ik direct ook al zin kreeg in zo'n 50/1.8 erbij) Waarschijnlijk zal ik het EF 17-40 objectief later ook nog kunnen gebruiken in combinatie met een "full frame" camera met betere groothoekmogelijkheden, toch?
Heeft iemand nog andere suggesties?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar