New Forest - Engeland

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Ik ben in juli op schoolexcursie naar het New Forest gebied geweest. Het was schitterend weer, en ik heb erg veel foto's gemaakt. En nou heb ik aan jullie wat vragen over een paar van mijn foto's. Extra commentaar is ook zeer welkom natuurlijk :) .

Deze twee foto's lijken erg op elkaar, allebei akkers met blauwe lucht. Maar welke van de twee is nou het 'best'? Dat wil zeggen, het boeiendst, het mooist.
1).
Afbeelding

2).
Afbeelding

Dit is een weerspiegeling van een boom in het water. Ik heb expres een rimpeling in het water veroorzaakt, zodat je duidelijk ziet dat het een weerspiegeling is. Was het mooier geweest als ik dat niet had gedaan?
3).
Afbeelding

Dit zijn twee foto's van bloemen (lelie's?) op een kerkhof. De oranje vind ik er echt uitknallen, maar de roze om de een of andere reden niet, terwijl die ook echt fel was. Had ik beter een effen achtergrond kunnen kiezen ofzo? Zou dat gescheeld hebben?
4).
Afbeelding

5).
Afbeelding

Dit vond ik een ontzettend leuk beeld, de knalgele Beenbreek in de lichtgroene Moerashertshooi. Wat vinden jullie?
6).
Afbeelding

Dit vond ik een goed beeld geven van de 'kuil' met veen, met daaromheen hogere, drogere plekken waar je kan lopen, en waar je ook iedereen ziet lopen. Wat vinden jullie ervan?
7).
Afbeelding

We hadden een adder gevonden en gevangen in een schepnet. De docent heeft m hier vast en vertelt erover. Deze foto is heel erg onscherp, maar stel dat ie scherp was geweest, had ik m dan boeiender/spannender kunnen maken? Overigens was het moeilijk, we stonden er met 10 man omheen, en allemaal probeerden we foto's te maken.
8 ).
Afbeelding

Dat was het wel. Ik hoor heel graag antwoorden :) . En extra commentaar/kritiek/tips ook :)
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Je foto's (onderwerpen en composities) vind ik fraai, maar de tekortkoming is de camera. Ik zou je met liefde een knappe D-SLR gunnen met goede objectieven.

Als dit het beste is wat er uit de camera valt te halen zullen de platen nooit showcase-waardig zijn.

Met wat voor ding zijn deze foto's gemaakt?

:wink:

P.S. Niet rot bedoeld hoor... ik zie hier beelden van een potentieel goede fotograaf.
Laatst gewijzigd door 1 op Musicjohn, in totaal 27 keer gewijzigd.
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

usb-cam zeg de exif :lol:
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
bluecupra
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 462
GeregistreerdCOLON 09 Apr 2006 19:28
WoonplaatsCOLON Den Haag

Tinus schreefCOLONusb-cam zeg de exif :lol:
Klinkt als phototelefoon ;-)
Canon EOS 7D | BG-E7 Grip | 70-200 F2.8L IS | Canon 24-105 F4.0L IS | Canon 100 F2.8L IS Macro | 430EXII | Kata Bug-203 PL
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Nee, geen telefoon, t is een Trust DC-4700 (paar jaar geleden voor 150 euro bij t Kruidvat :wink: ). Dat foto's met deze camera nooit showcase-waardig zullen zijn, had ik zelf al gezien. De kwaliteit van de foto's hier kan ik met deze camera nooit evenaren :) . Maar ik plaats foto's in de testcase zodat ik toch al wat op- en aanmerkingen kan krijgen op mijn compisitie enzo, das iig handig :) . Alleen lezen en reageren hier vrij weinig mensen krijg ik de indruk. Iig veel minder dan bij de showcase.

Ik denk dat het laatste beetje geld, nodig voor een spiegelreflex, er voor het weekend is :wink: . Ik hoop zaterdag met een dikke envelop de fotozaak binnen te lopen, en met een camera weer naar buiten te komen :)

Enne; wat is de exif? Ik zie die term vaak langskomen, wat is het?
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Exif betekent "Exchangeable Image File Format"

Maar dat zegt nog steeds weinig.

Het is een soort van industrie-standaard langs welke weg verschillende fabrikanten de informatie rondom een foto meegeven aan een opgeslagen foto-bestand. In deze informatie kun je terug vinden met welke camera de foto is gemaakt, welk model, en alle instellingen die gebruikt zijn op het moment dat de foto gemaakt is, zoals Brandpuntafstand, ISO waarde, sluitertijd, diafragma, of de flitser is gebruikt, en nog tien-talle zaken meer.

Gr. John :wink:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Aha. Maar hoe kunnen jullie dan van mijn foto's de exif zien? Ik heb m zelf nog niet kunnen vinden :lol:
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Bijvoorbeeld hiermee: http://www.opanda.com/en/iexif/index.html :wink:
Zelfs in foto's gemaakt met eem mobele telefoon zit EXIF-info.
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Gebruikers-avatar
petervancampen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 276
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2006 10:58
WoonplaatsCOLON Scheveningen

de composities vind ik best wel aardig
op de qualiteit zal ik niets zeggen heb je zelf al aangegeven dat je hier aankomend weekend wat investeringen voor gaat doen

1. de horizon is redelijk in het midden wat de foto niet zo heel spannend maakt, tevens heb ik wel eens gehoord dat je misschien iets op de voorgrond moet zetten om meer diepetewerking te grijgen

2. heb je iets op de voorgrond dus een stuk meer dieptewerking alleen helaas is de onderkant redelijk donker. misschien in CS2 een beetje bewerken

3. geestig gezien, mooie foto

4,5. mooie bloem alleen centraal in beeld, misschien een andere crop zodat hij interesanter wordt

6. zegd me niet zo heel veel. misschien had je hier een lager standpunt moeten pakken zodat er meer achtergrond te zien was nu is het allemaal een beetje vlak

7. mooi sfeer plaatje, jammer dat de boom er net niet helemaal op staat

8. achtergrond is niet lekker gekozen (die persoon in het zwart had gewoon moeten shiften) en hij is niet lekker scherp op de kop van de adder.

je hebt echt mooie plaatjes geschoten en het is niet bedoeld als negatieve kritiek maar juist opbouwende zodat je mooiere plaatjes kan schieten met je nieuwe cam.

hoop dat je er wat aan hebt
Canon + 2 lenzen
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

En om je toch een reactie op je foto's te geven (daar vroeg je immers om :wink: ), het volgende:

Overall laat de scherpte te wensen over.

#1 en #2 'Welke is het meest boeiend' vraag je. Eerlijk gezegd vind ik de glooiing in het landschap van de tweede mooi. Echter, ik had ze zelf anders geschoten. #1 is een beetje saai. Mooier was m.i. geweest als je aan de onderkant een stuk had afgehaald zodat de verhouding lucht groter wordt. Bij #2 vind ik de schaduwpartij overheersend. Beide foto´s kunnen wel wat verzadiging/saturation van de kleuren gebruiken.

#3 is wat flets. Persoonlijk vind ik het mooier als het water er strak in ligt; dus zonder rimpeling. Een strakblauwe lucht had de plaat sprankelender gemaakt. Maar dat heb je niet in de hand :wink:

#4 en #5 Zoals jezelf aangeeft: ja, een rustigere achtergrond was beter geweest. Dan komen de bloemen nog mooier uit.

#6 en #7 Eigenlijk te klein om goed te beoordelen. De kleuren zijn flets en daardoor knalt de gele beenbreek juist niet. Beter was dichterbij met de camera, zoeken naar een rustigere achtergrond en inzoomen.

#8 is voor wie er bij was leuk. Fotografisch issie niet zo best. Scherpgesteld op de duim ipv de kop van de adder. Om 'm beter te maken had je de rust moeten opzoeken en het beestje vrij laten bewegen. Maar ja, dan was 'ie snel weg geweest. Misschien is het persoonlijk, ik denk niet dat je de foto boeiend en/of spannend had gemaakt zolang je het beestje in je handen had...

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
Gebruikers-avatar
Charley
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 336
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2005 17:06
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Peter was me net voor. En heeft idd nog een goede tip: een voorgrond onderwerp om diepte te creeeren. In de tweede foto zie ik nog iets van paaltjes. Die zijn nu weggevallen in de schaduw. Een (of meerdere) van die paaltjes had bijv. als voorgrond onderwerp kunnen fungeren.
[size=75]Canon 30D | 17-40 f4 L | 70-200 f4 L | 300 f4 IS L | 50mm 1.8 | Extender 1.4 | Speedlite 380 EX + omnibounce |[/size]
eos4all
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4136
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 18:19

Nou, je bent lekker bezig.
Over de scherpte is genoeg gezegd, ga ik pas weer wat over roepen als je een nieuwe cam hebt.
1.) mooi contrast tussen het landschap en de lucht. Om iets meer diepte te krijgen, zou je kunnen overwegen iets van de lucht af te halen. heb je meteen de horizon niet meer in het midden
2.) je hebt een lijst gemaakt, prima die tak. Van de zwarte voorgrond kan wat mij betreft een heel stuk af, geeft ook weer meer diepte
3.) leuk!, die rimpeling is pima, anders was hij saai geworden
4.) beetje in het midden he? en een vrij drukke achtergrond
5.) veel beter, je kunt hem nog uit het midden krijgen door alles links van de bloem weg te halen, misschien vierkant maken?
6.) te klein om te beoordelen
7.) eigenlijk ook, maar ik denk dat dit een hele leuke foto is, lekkere hoge horizon, misschien iets van de onderkant af?
8.) de enige manier om deze dieren er goed uit te laten zien is door ze in de vrijheid te fotograferen, zo is het niks. En ook redelijk tegen de manier waarop je je in de natuur hoort te gedragen mijns inziens.

misschien dat je dit een leuk verhaal vindt http://www.natuurfotografie.be/fotocurs ... cursus.htm

als het je echt om mooie foto's gaat, begin dan (als het kan) om die vreselijke gele datum uit te zetten, is echt jammer

veel succes met je nieuwe cam, en laat wat zien!
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Heel erg bedankt voor alle adviezen en tips en commentaar, ik kan er heel veel mee :D .

Nieuwe camera heb ik vandaag gekocht, het laatste beetje geld was er eerder dan verwacht :D .
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Alathariel schreefCOLONHeel erg bedankt voor alle adviezen en tips en commentaar, ik kan er heel veel mee :D .

Nieuwe camera heb ik vandaag gekocht, het laatste beetje geld was er eerder dan verwacht :D .
En wat is het geworden? :roll:
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Vanwaar de ' :roll: ' ? Ik doe nooit impulsaankopen, zeker niet als het om bedragen van honderden euro's gaat.
Iig heb ik gekozen voor de 350D. En nu weer fijn verdersparen voor lenzen :)
Gebruikers-avatar
HDLM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 70
GeregistreerdCOLON 08 Sep 2006 20:06
WoonplaatsCOLON Schiedam
CONTACTCOLON

Prima keuze..heb hem zelf ook !

Met de kitlen(s)(zen) kun je voorlopig vooruit, tot je wat beter glas kunt/wilt/mag kopen. Op gebied van kwaliteit ga je er natuurlijk een flink stuk op vooruit ! Nee, volgens mij gaat het helemaal goed komen met de plaatjes die jij gaat shieten ! ;)

Succes met je nieuwe aanwinst !
[size=75]wat glas, wat plastic, wat edelmetaal, wat flash-dingetjes, een aantal lampjes en tóch komen er platen uit...[/size]
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Willen en mogen is echt geen probleem, maar kunnen... Ik ben een arme student met een hoge huur en een schuld bij mn vriend :lol: .

Nou ja, eerst de camera zelf maar eens leren kennen, daar gaat ook al genoeg tijd in zitten :)
Gebruikers-avatar
Closeshooter
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 8318
GeregistreerdCOLON 19 Jun 2006 09:05

commentaar/advies staat er genoeg denk ik, wat belangrijker is en dat zie ik aan je foto's is het plezier dat je eraan beleeft, zal alleen maar groter worden nu je en betere camera hebt.
Fotograferen is kijken niet klikken.
Musicjohn
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5315
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2005 14:57
WoonplaatsCOLON Gouda
CONTACTCOLON

Gefeliciteerd met je 350D :D

Prima keuze.

Vol verwachting kijk ik uit naar jouw volgende foto's.

Gr. John :wink:

(P.S. de "roll-eyes" waren als vraagteken bedoelt :lol: )
DISCLAIMER: alles wat ik schrijf is mijn mening en beslist geen voldongen feit
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Everyone can take a picture, but only few can make a photograph
Gebruikers-avatar
Alathariel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 04 Sep 2006 15:56
WoonplaatsCOLON Wageningen

Aha, ok, dan snap ik het :) . Ik dacht al :P
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar