Instellingen, beweging en schemering (donker)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Netje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 21:41

Ik zou graag advies willen over het volgende.

Ik heb een canon eos 350D met een ef 75-300mm f/4-5.6 III USM lens.
Ik heb echter problemen met het maken van foto´s wanneer het donker / bewolkt is en tijdens de schemering. De foto´s worden donker en zijn vaak onscherp. Ik maak regelmatig foto´s van paarden in beweging en als het donkerder is worden de foto´s snel onscherp.

Momenteel gebruik ik de Av stand. De iso heb ik normaal gesproken op 100 of 200 staan. Bij donker weer moet ik hem zelfs vaak op 1600 zetten, maar het resultaat is dan erg teleurstellend. Het diafragma probeer ik tussen de 4.0 en de 5.6 te houden.

Soms gebruik ik ook de M stand. Hierbij gebruik ik dezelfde iso en hetzelfde diafragma. De sluitertijd probeer ik boven de 250 te houden.

Ik maak bij beide standen geen gebruik van de flits.

Ik wil natuurlijk graag proberen scherpe foto´s met zoveel mogelijk kleur te krijgen, die niet te donker zijn. Hopelijk kan iemand tips geven, waarmee ik dit zo goed mogelijk kan bereiken.
Gebruikers-avatar
Van Driest
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 21 Aug 2006 19:05
WoonplaatsCOLON Betuwe
CONTACTCOLON

Beste Netje,
Zelf heb ik ook deze lens eens aangeschaft en het is ook geen toppertje hoor.
Al is er licht genoeg, dan nog is het beeld door de lens niet lekker fris helder, dus dat is gewoon de kwaliteit.
Ik hoop dat er anderen zijn die een meer bevredigend antwoordt kunnen geven. :(
Laatst gewijzigd door 1 op Van Driest, in totaal 21 keer gewijzigd.
Netje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 21:41

Ik heb met deze lens tot nu toe alleen nog maar mooie foto´s kunnen maken wanneer het echt zonnig is. Zou ik misschien beter een lichtgevoelig lens kunnen aanschaffen? Wat raden jullie mij aan?
Gebruikers-avatar
mavlo77
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2609
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2005 20:19

Je hebt op zich de goede volgorde gevolgd om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Ik ga het nog een stapje moeilijker maken door je aan te raden eens te experimenteren met een kleiner diafragma. Probeer eens F7. De lens presteert namelijk niet optimaal bij zijn grootste diafragma qua scherpte. Dat gaat weer tegen het principe in. Maar je concludeert zelf al goed dat dan een lichtsterkere lens de enige oplossing is.
Mavlo - Website: [url=http://mvloemans.nextit.nl/]Mark's Photo Web[/url]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Netje schreefCOLONIk heb met deze lens tot nu toe alleen nog maar mooie foto´s kunnen maken wanneer het echt zonnig is. Zou ik misschien beter een lichtgevoelig lens kunnen aanschaffen? Wat raden jullie mij aan?
Belangrijke punten zijn volgens mij:
- de afstand tot het onderwerp (5 tot 10 meter ?)
- de grootte van het onderwerp (voor een paard 2 tot 2,5 meter hoog?)
- de snelheid van het onderwerp (5 tot 10 meter per seconde??)
- de verlichting (matig kunstlicht, TL ?)

Met die gegevens kan een schatting gemaakt worden van de minimale sluitertijd en de brandpuntsafstand.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hoi,

Allereerst is de vraag.. wat fotografeer je met paarden?

Wedstrijden, dresuur, of gewoon in de wei.. stal..
Paarden in beweging is natuurlijk een erg sumiere omschrijving.

Je noemt omstandigheden van donker, schemerig.. regenachtig?

Voor mijn werk een aantal paardenconcoursen gehad de laatste tijd.
Paarden gaan vaak erg snel. Althans met een teleobjectief. Ik werk regelmatig met een hogere isowaarde.. zo rond de 800. Daarnaast meestal beginnend met een diafragma van zo'n f/8 a 11.

Als het wat donkerder (schemer, bewolking of regen) wordt zul je dus meemoeten gaan en de keuze maken tussen een grotere diafragmaopening of hogere ISOwaarde. Laatst had ik tijdens het NK dresuur ook niet de fraaiste platen gekregen door motregen.
Probeer een snellere tijd dan 1/250 uit je camera te sleuren. Denk ook aan een monopod. Zeker op 300mm.
Vriendelijke groet, Niels
Netje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 21:41

nwpvr schreefCOLONHoi,

Allereerst is de vraag.. wat fotografeer je met paarden?

Wedstrijden, dresuur, of gewoon in de wei.. stal..
Paarden in beweging is natuurlijk een erg sumiere omschrijving.

Je noemt omstandigheden van donker, schemerig.. regenachtig?

Voor mijn werk een aantal paardenconcoursen gehad de laatste tijd.
Paarden gaan vaak erg snel. Althans met een teleobjectief. Ik werk regelmatig met een hogere isowaarde.. zo rond de 800. Daarnaast meestal beginnend met een diafragma van zo'n f/8 a 11.

Als het wat donkerder (schemer, bewolking of regen) wordt zul je dus meemoeten gaan en de keuze maken tussen een grotere diafragmaopening of hogere ISOwaarde. Laatst had ik tijdens het NK dresuur ook niet de fraaiste platen gekregen door motregen.
Probeer een snellere tijd dan 1/250 uit je camera te sleuren. Denk ook aan een monopod. Zeker op 300mm.
Ik fotografeer voornamelijk dressuur. Momenteel is dat alleen buiten, maar binnen hoef ik waarschijnlijk niet eens te proberen met deze lens.
De problemen van bewegingsonscherpte heb ik natuuriljk niet bij het maken van portretfoto´s van paarden. Maar daarbij heb ik nog wel steeds het probleem van donkere foto´s.

Dit is bijvoorbeeld een portretfoto met zon. Die gaat de kant op zoals ik hem graag wil hebben.

Afbeelding

Dit is een foto van hetzelde paard op dezelfde dag, alleen op een andere plek. Waarbij de zon net weg is. Het was niet eens donker of schemerig. Deze foto heb ik hier al nabewerkt met photoshop, aangezien hij nog een stuk donkerder was. Meestal doe ik dit via autocontrast of autolevel.

Afbeelding

Deze foto is gemaakt in de schemering. Met iso 1600 ik geloof diafragma 5,6 en dan in de av stand. Foto is al op dezelfde manier nabewerkt als foto hierboven. Dit is een foto in stilstand, welke nog enigzins scherp is, maar bewegingsfoto´s zijn op zo´n moment gewoon niet te maken.

Afbeelding

Met zonnig weer heb ik deze problemen totaal niet. Het enige probleem wat ik dan soms heb is dat hij op het verkeerde punt scherp steld. Waardoor de achtergrond super mooi scherp is en het paard is vervaagd.

Afbeelding

Deze foto is genomen bij lichte bewolking

Afbeelding

Nu zou ik graag meerdere dingen willen weten. o.a. Hoewel mijn lens dus niet helemaal geschikt is voor wat ik wil, hoe kan ik er toch zo optimaal mogelijk mee werken. Dus op welke manier kan ik zorgen dat ik het maximale licht en scherpte op mijn foto´s krijgen.

Daarnaast zou ik graag willen weten, met welke lenzen jullie goede ervaringen hebben en welk soort lens het meest geschikt lijkt voor dit soort fotografie. Ik wil namelijk vooral foto´s maken van paarden in beweging. Dit kan tijdens training zijn maar ook op wedstrijd. Buiten, maar eventueel ook in een binnenpiste. Ik zelf vind het belangrijk dat de lens een voldoende zoombereik heeft en snel genoeg is om het juiste bewegingsmoment vast te leggen. Ik moet ook in een donkere en bewolkte omgeving in staat zijn duidelijke en scherpe foto´s te maken. Ik neem aan dat als het mogelijk is om beweging goede foto´s te maken, het voor portret foto´s geen probleem is.

Verder zou het fijn zijn als de lens in de toekomst geschikt is voor een andere body zoals bijvoorbeeld de 30D.

Btw, zou het eventueel een idee zijn om de flits te gebruiken? Ik heb dit slechts een keer geprobeerd, maar dit is toen mislukt omdat zowel als paard lelijke ogen kregen. En ik hiervoor geen oplossing kon vinden.
Netje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 21:41

boels069 schreefCOLON
Netje schreefCOLONIk heb met deze lens tot nu toe alleen nog maar mooie foto´s kunnen maken wanneer het echt zonnig is. Zou ik misschien beter een lichtgevoelig lens kunnen aanschaffen? Wat raden jullie mij aan?
Belangrijke punten zijn volgens mij:
- de afstand tot het onderwerp (5 tot 10 meter ?)
- de grootte van het onderwerp (voor een paard 2 tot 2,5 meter hoog?)
- de snelheid van het onderwerp (5 tot 10 meter per seconde??)
- de verlichting (matig kunstlicht, TL ?)

Met die gegevens kan een schatting gemaakt worden van de minimale sluitertijd en de brandpuntsafstand.

Jan
Beste Jan,

Zou je dit verder toe willen lichten. Want ik snap niet goed op welke manier ik met deze gegevens een goede sluitertijd en brandpunsafstand kan bepalen.

- De afstand tot het onderwerp is over het algemeen tussen de 10 en 20 meter of verder, meestal niet dichterbij.

- Een paard kwa schofthoogte (hoogste punt van de rug) is gemiddeld tussen de 1.65 / 1.70. Het paard draagt de hals natuurlijk hoger en met een ruiter erop zit je inderdaad wel goed tussen de 2 en 2.5 meter.

- De snelheid van het onderwerp is denk ik heel moeilijk te bepalen, gezien het feit dat je meerdere gangen hebt. Ik kan dit slechts alleen ruw schatten. De stap zal rond de 5 km per uur liggen schat ik... Draf rond de 10/15 km per uur en galop rond de 20/30 km per uur maar kan natuurlijk veel harder.

- De verlichting is over het algemeen het zonlicht, gewoon buiten.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Netje schreefCOLONZou je dit verder toe willen lichten. Want ik snap niet goed op welke manier ik met deze gegevens een goede sluitertijd en brandpunsafstand kan bepalen.
Natuurlijk wil ik dat toelichten....

Er bestaat een redelijk kloppende formule om de brandpuntsafstand te bepalen:

Brandpuntsafstand = objectafstand x sensorhoogte / (objecthoogte + sensorhoogte)

Met:
- objectafstand = 10 meter
- objecthoogte = 2,5 meter
- sensorhoogte = 14,8 millimeter (voor de 350D)

wordt het:

Brandpuntsafstand = 10 x 1000 x 14,8 / ( 2,5 x 1000 + 14,8 ) = 58,85 mm
Afgerond dus 60 mm

Omdat de hoogte van paard plus ruiter en de sensorhoogte constant zijn (het rode in bovenstaande formule) kan ook geschreven worden:

Brandpuntsafstand in mm = objectafstand in mm / 170

Op het verband tussen de snelheid van het paard en de minimale sluitertijd kom ik later op de dag nog terug.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Netje schreefCOLON Daarnaast zou ik graag willen weten, met welke lenzen jullie goede ervaringen hebben en welk soort lens het meest geschikt lijkt voor dit soort fotografie. Ik wil namelijk vooral foto´s maken van paarden in beweging. Dit kan tijdens training zijn maar ook op wedstrijd. Buiten, maar eventueel ook in een binnenpiste. Ik zelf vind het belangrijk dat de lens een voldoende zoombereik heeft en snel genoeg is om het juiste bewegingsmoment vast te leggen. Ik moet ook in een donkere en bewolkte omgeving in staat zijn duidelijke en scherpe foto´s te maken. Ik neem aan dat als het mogelijk is om beweging goede foto´s te maken, het voor portret foto´s geen probleem is.

Btw, zou het eventueel een idee zijn om de flits te gebruiken? Ik heb dit slechts een keer geprobeerd, maar dit is toen mislukt omdat zowel als paard lelijke ogen kregen. En ik hiervoor geen oplossing kon vinden.
Bij paardensport gebruik ik vaak een 70-200 L f/4 of 2.8, maar ook een 300mm 2.8 L. Tipje.. Ga ze eens huren bij Pixto-F. Dan kun je het zelf ervaren. Laat je niet afschrikken door de hoge borg. Als je alles goed doet, krijg het ook weer terug.

Genoemde lenzen zijn bij uitstek geschikt op de 30D.

Dan flitsen. In een ander topic heb ik ook reeds aangegeven, dat flitsen uit den boze is bij paardensport. De reden kun je wellicht als paardenliefhebber wel begrijpen, dat hoef ik niet uit te leggen.

Je moet dan je heil zoeken in lichtsterke objectieven.
Vriendelijke groet, Niels
Gebruikers-avatar
jvanarkel
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6618
GeregistreerdCOLON 23 Jun 2006 15:27
CONTACTCOLON

Ik heb niet zoveel verstand van paardrijden en kom net kijken qua fotograferen, maar ik wilde toch het volgende kwijt. Uit een aantal post hierboven zit de mix denk ik. Ik zelf probeer foto's te maken van Hockey wedstrijden op hoog (lees snel) niveau Champions Torphy/WK/ Hoofdklasse. Mijn Sigma 70-300 (non APO) is ook geen topper maar de eerste aankoop naast de kit lens voor net iets meer, en voor heel weinig. Jouw lens zal ook wel gekocht zijn in die geestelijk staat :D Nu ga ik naar het WK hockey in Duitland (september 2006) en voor het weekend heb ik bij calumetphoto in amsterdam een 70-200 F2.8L IS USM met 1.4 extender gehuurd. Geen probleem met de borg want het is met de credit kaart. En je hoeft niet die rete mooie maar ozo dure lens te kopen en je zelf alleen maar verwijten achteraf als het toch niks is geworden. Verder heb ik zitten kijken wat voor alternatief voor die 70-300 te kiezen. Omdat ik ook een nieuwe 550-200 Sigma heb en daar heel tevreden over ben denk ik dat ik voor 300 euro de 100-300 USM III van Canon ga kopen. qua bereik goed/iets beter omdat hij een iets minder bereik heeft dan de 70-300. Op diverse fora komt hij er redelijk tot goed uit zeker voor zijn prijs en de USM is erg goed en snel genoeg voor jouw en mijn sporten, en je kunt net zoals op die 70-200 lenzen het onderste bereik begrenzen waardoor hij nog sneller focust. En als ik dan ff iets meer wil dan huur ik een toppertje bij calumet of iemand anders. Als ik de bonus van de zaak binnen heb, dan koop ik de poormans uitvoering van de 2.8 L USM IS de F4 variant. De lens die, geloof ik, iedereen wil hebben en als je meer geld hebt of het er voor over hebt. Zo heb je een goede mix van ff fotograferen en belangrijke wedstrijden. En een Monopod is ook onontbeerlijk. Wel ook een swivel erbij nemen, toch handig als je ook in de portret stand foto's wilt maken. Heel veel succes met je keuzes, en als ik de foto's uit Duitsland heb, en ze zijn enigzins acceptabel, dan zal ik zo posten.

groeten

Jeroen
Jeroen.
|5D|7D|EF17-40L|EF24-70L|EF70-200L|EF200LII|Ʃ 150-500|EF 2.0xII|EF 1.4xII|430EX|430EXII|580EXII|ST-E2|
Het EOSDigitaal Extender Sticky
Netje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 65
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2006 21:41

boels069 schreefCOLON
Op het verband tussen de snelheid van het paard en de minimale sluitertijd kom ik later op de dag nog terug.

Jan
Zou je dit nog verder toe kunnen lichten, het is voor mij helaas nog niet helemaal duidelijk.
[size=75]Canon EOS 40D - Canon EF-S 18-55mm F 3.5-5.6 + Canon EW-60C zk. + Tiffen uv haze 1 filter - Canon EF 50mm F 1.8 II + Canon ES-62 zk. + Tiffen uv haze 1 filter - Canon EF 70-200mm F 2.8 L IS USM + zk. + B+W UV MRC filter [/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Netje schreefCOLON
boels069 schreefCOLON
Op het verband tussen de snelheid van het paard en de minimale sluitertijd kom ik later op de dag nog terug.

Jan
Zou je dit nog verder toe kunnen lichten, het is voor mij helaas nog niet helemaal duidelijk.
Ik was wat te optimistisch over m'n beschikbare tijd :oops:
Nu even heel in het kort.

Stel dat je met een sluitertijd van 1/100 seconde een scherpe opname kunt maken van een bewegend object.
Dan is het logisch dat je de sluitertijd moet aanpassen als het object twee keer zo snel gaat bewegen en moet de sluitertijd naar dus 1/200 seconde.

Later zal ik met de snelheden die je eerder opgegeven hebt wat voorbeelden geven.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Een tabel met sluitertijden als functie van de snelheid (haaks op de optische as) in km/h van een ruiter+paardcombinatie met een hoogte van 2,5m.
Afstand tot ruiter+paard is 10m.
Brandpuntsafstand is 60mm.

Let wel: dit is voor scherpte op pixelniveau, een factor 2 of 3 lager zou best nog acceptabel kunnen zijn!
Snelheid - 1/T
1 - 254
2 - 509
3 - 763
4 - 1018
5 - 1272
6 - 1527
7 - 1781
8 - 2036
9 - 2290

Voor andere snelheden, bijvoorbeeld 10 km/h, vermenigvuldig de waarde van 1 km/h met 10 of tel die van 1 en 9 bij elkaar op.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Lein
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2005 20:55

Wat waarschijnlijk ook helpt is de camera handmatig scherpstellen i.p.v. de autofocus gebruiken.
In donkerder omstandigheden heeft de camera te weinig licht om het onderwerp 'te vinden' en kan dus ook de afstand tot het onderwerp niet goed bepalen. Het gevolg is verkeerd scherpstellen en dus een onscherpe foto.
Dus op je eigen ogen vertrouwen en handmatig scherpstellen werkt beter.
nwpvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 215
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2006 22:46
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Nou, daar heb je niet zo de tijd voor hoor.. voor handmatig scherpstellen... Ik heb het eens een aantal keer geprobeert in een situatie waar mijn AF het een beetje liet afweten. Resultaat was dat het niet te doen was.

Bij het springen aas je vaak op meerdere hindernissen en dus ook verschillende focusstanden. Ook bij dresuur staan paarden niet stil dus is dat wat lastiger.

Handmatig focussen gaat mijnziens perfect als je je kunt richten op 1 punt waar je je foto's maakt. Maar dat lijkt mij niet echt de oplossing.
Vriendelijke groet, Niels
Broadasow
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2024 20:14

MALDI TOF MS <a href=http://cialis.lat/discover-the-best-pri ... cialis>buy cialis online usa</a> Combination chemotherapy has been found to induce higher and more durable remissions in up to 50 80 of patients, and anthracycline containing regimens are now considered the standard of care in first line therapy
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar