Paardenmenwedstrijden op Stroe

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Vandaag op Stroe Wieringen naar paardmenwedstrijden wezen kijken. Het weer was nogal wisselvallig. Heb alles geschoten met de Tamron 28-75. Ben zelf nog op zoek naar een Canon 70-200 liefst een 2.8.

Graag wil ik weten wat jullie van de foto's vinden. Nog niet veel aan de foto's gedaan alleen gecropt.

1. Jammer van de auto op de achtergrond.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51790[/img]
5.6 - 1/640 - 200 - 70mm

2. Zon en regen wisselden elkaar af en dat is ook wel aan de foto's te zien.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51789[/img]
5.6 - 1/200 - 200 - 75mm

3. Op Wieringen zijn Vikingschatten gevonden, vandaar.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51788[/img]
5.0 - 1/640 - 200 - 68mm

4. Het vierspan met de kleine paardjes.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51787[/img]
5.6 - 1/320 - 200 - 68mm

5. Het vierspan met de grote paarden.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51786[/img]
5.0 - 1/250 - 200 - 70mm

Nogmaals: hoor graag wat jullie er van vinden. Zoals ik al zei: het weer was zeer wisselvallig en de foto's alleen wat gecropt. Heb nog niet zoveel kaas gegeten van psp c.q. ps. Wil dan ook graag ook weten of jullie de foto's scherp vinden.
Ik plaats ook nog een bericht bij de hardware. Was afgelopen week naar Artis geweest en was heel ontevreden over nagenoeg alle foto's die ik had gemaakt. Dan toch wel blij met de foto's van vandaag.

Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
Kaylani
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2005 22:50
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
CONTACTCOLON

Hooi Hippo,

Lekkere foto's.
Scherptediepte kan beter, gebruik een hoger f-getal (11 of zo).
De aktie die je bij deze sprot hebt straalt er wel af.
Voor de echte aktie vind ik dat je er meer bovenop moet zitten (de telelens kopen en gebruiken of anders croppen).
Kijk maar naar het verschil tussen foto 1 en 2.
Op foto 1 trekt de beweging het paarden-span mijn aandacht.
Op foto 2 valt het paarden span weg door het grote dakvlak rechts bovenin.

Ik adviseer je om je de basis van PS aan te leren.
Met enkele eenvoudige tools kan je de foto verbeteren.
Denk daarbij aan Levels, Shadow Highlights, Contrast en Unsharp.

Ik ben zo vrij geweest om 1 foto eens wat te beterken in PS.
Ziet er dan al heel anders uit. Als je wilt kan ik hem je toezenden of hier plaatsen.

Gr Kaylani
[size=75][b][color=blue]Camera:[/color][/b] Canon 30D [b][color=blue]Lenses:[/color][/b] Canon EFS 17-85 IS USM | Canon EF 50 f/1.8 II | Canon EF 75-300 1:4-5.6 III usm [b][color=blue]Flits:[/color][/b] Canon Speedlite 420 EX[/size]
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Hoi Kaylani,

Als je hem wil plaatsen hier graag.

Dat met die foto's in Artis is achteraf mijn fout. In mijn enthousiasme heb ik bij het slechte weer de ISO-waarde op 100 laten staan terwijl het diafragma in vele gevallen 5.0 of zelfs nog lager was. Stom van mij. Ik meld dit ook nog even in mij andere post.

Hoor/zie nog wel van je.
Groet,
Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
gardan
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 613
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2005 13:53
WoonplaatsCOLON Neerbeek (Lb.)

Foto 2, 4 en 5 vind ik ook fototechnisch de moeite waard om te reageren :wink:

Het is namelijk zo dat als je wel kaas gegeten had van Photoshop, je deze foto's ook wel in de showcase had kunnen zetten.
Tuurlijk, er valt ook fototechnisch wel nog iets te doen, zo denk ik aan een lager standpunt, pannen, een iets langere sluitertijd, weet je, dat soort experimentjes.
Zoals gezegd, als je digitaal foto's (RAW) neemt MOET je een fotobewerkingsprogramma redelijk onder de knie hebben. Zo zijn je foto's niet af, maar ik heb ook eens wat in PS gedaan, en dan komt eea toch beter naar voren.
Gebruikers-avatar
Kaylani
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2005 22:50
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
CONTACTCOLON

hippo schreefCOLONAls je hem wil plaatsen hier graag.
Bij deze :

oud
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51990[/img]

bewerkt
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=51987[/img]

Bewerkingen in PS CS2 (2 min tijd)
Levels : 0% Zwart gedeelte weggehaald
Shadows 10%
Highlights 10%
Contract 5%
USM middels Lab-color 90,2,0

Ben niet helemaal tevreden met het resultaat.
Maar voor nu even voldoende.
Het croppen heeft negatieve invloed op de scherpte.
Ik schiet daarom direct de gewenste compositie, dat scheelt pixels.
(lukt me ook niet altijd hoor.... ) 8)


Scherpte is niet overal optimaal (scherptediepte middels diafragma)
Dit valt mij vooral op in het gezicht van de bestuurder.
In welke stand heb je deze foto's genomen, Sportstand / AV / TV / M ???

Hoop dat je er wat aan hebt.
Veel op deze site plaatsen, ook in showcase, en dan lering trekken uit de reacties.
Mijn motto: de foto niet geschoten is altijd mis....

Succes ermee, ben benieuwd naar je volgende serie...

Groet Kaylani
[size=75][b][color=blue]Camera:[/color][/b] Canon 30D [b][color=blue]Lenses:[/color][/b] Canon EFS 17-85 IS USM | Canon EF 50 f/1.8 II | Canon EF 75-300 1:4-5.6 III usm [b][color=blue]Flits:[/color][/b] Canon Speedlite 420 EX[/size]
Gebruikers-avatar
hippo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 569
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2006 16:22
CONTACTCOLON

Dank je voor je reactie.

Mooi dat je in korte tijd de foto toch wat meer kan geven. Ik had in AV geschoten. Ik heb psp en een kopie van ps. Psp leek me wat makkelijker dan ps: zal me hier meer in moeten gaan verdiepen.

Waar ik eigenlijk moeite mee heb is de AF-modus en lichtmeet-modus, wellicht erg eenvoudig maar vind ik nog niet zo simpel. Moet hier nodig veel meer over gaan lezen.

Volgend weekend zijn er bij ons in Den Oever de Flora- en Visserijdagen. Met name de maandag is daar erg gezellig. Kermis, feesttent op het Haventerrein, gratis viseten, reddingsdemonstraties en meevaren met de vloot tijdens de Vlootschouw. Ik hoop in de gelegenheid te zijn daar wat foto's te maken en zal deze dan ook zeker hier laten zien.
(wat hoger ISO-waarde dan 100 en een wat hoger AV waarde en droog weer en dan moet het goed komen, hoop ik).

Groet,
Henk
Canon 40D/BG-E2 - Canon 50 mm F1.8 II - Canon EF 24-105 mm F4L IS USM - Canon 430 EX - Panasonic Lumix TZ 10
Gebruikers-avatar
Kaylani
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2005 22:50
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
CONTACTCOLON

Het programma PS CS2 heeft een legio aan mogelijkheden.
Ik kan er ook nog niet veel mee, maar ik weet wel de basishandelingen uit te voeren. Als handleiding/leidraad gebruik ik het boek PS CS2 for dummies, werkt goed voor mij 8)

Je geeft aan dat je deze foto's in AV hebt geschoten.
Gezien de bewegingssnelheid die je vast wilt leggen (en bij sommige ook hebt gedaan), zou ik de TV stand gebruiken.
Het vastleggen van de sluitertijd vind ik belangrijker dan het diafragma.
Spelen met de verschillende sluitertijden geeft inzicht in het bewegingseffect dat je op de foto te zien krijgt.

Hoge sluitertijd : bevriezen
Lage sluitertijd : bewegingsonscherpte (gewenste)

Voor wat betreft de ISO-waarde zou ik die zo lang mogelijk op 100 houden. Richtlijn voor de sluitertijd is de focuslengte die je gebruikt :

Focus 50 mm => sluitertijd 1/50
Focus 200 mm => sluitertijd 1/200

Over de AF mode. Ik heb voor lichtmeting en scherpstelpunt maar 1 van de 7 punten in gebruik, de middelste. Het bevalt mij goed.

Geniet van de flora en visserijdagen a.s. weekeinde en schiet er op los....

Groet Nico (www.kaylani.fotopic.net)
[size=75][b][color=blue]Camera:[/color][/b] Canon 30D [b][color=blue]Lenses:[/color][/b] Canon EFS 17-85 IS USM | Canon EF 50 f/1.8 II | Canon EF 75-300 1:4-5.6 III usm [b][color=blue]Flits:[/color][/b] Canon Speedlite 420 EX[/size]
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kaylani schreefCOLON.....Richtlijn voor de sluitertijd is de focuslengte die je gebruikt :

Focus 50 mm => sluitertijd 1/50
Focus 200 mm => sluitertijd 1/200
Voor "normale" mensen zou de cropfactor van 1.6 meegenoemen moeten worden, dus 1/80 respectievelijk 1/320 seconde.
Voor de wat meer wankelmoedigen (zoals ik) kan je het best naar 1/150 en 1/600 gaan.
Voor hen die "staan als een huis" kan het natuurlijk korter.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar