Zonsondergang - één van mijn eerste foto's

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Berkje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2004 12:22

Na 2 weken geoefend te hebben met mijn nieuwe camera, hier dan de 1e foto waarvan ik zelf zeg "eindelijk een mooie foto" De foto is vanmiddag genomen tijdens de zonsondergang. Ik heb alleen de 2 lantaarnpalen die "in de weg" stonden met Photoshop weggepoetst

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=3359[/img]

Gaarne jullie op-/ aanmerkingen, suggesties, etc. :D

Groet Michel
Lex Augusteijn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1463
GeregistreerdCOLON 18 Aug 2004 14:31
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Hij is mooi. Ik zou er alleen wat meer terrein op hebben gezet. Of standen daar auto's of zo in de weg? De horizon iets hoger geeft over het algemeen een betere compositie.

Als je pas begonnen bent zal je al wel gemerkt hebben dat veel foto's maar heel 'gewoon' zijn. Veel oefenen, en je krijgt er steeds meer oog voor. En soms zitten er fantastische shots tussen. Dat geeft dan de kick om er nog meer tegen aan te gaan.

Keep on shootin' !
Canon 5DII + EF 70-200/4.0L IS USM + EF 24-105mm/F4.0L IS USM + EF 17-40/F4.0 L + EF 50/1.8 + Tamron AF SP 90/2.8 DI + Speedlite 580 EX II
En dat moet ik allemaal meezeulen ...
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

mooie foto hoor.
ook mijn enige opmerking de horizon, die wat laag zit. ik heb ook zo'n foto genomen, enige tijd terug, staat op topic... even kijken;...

http://www.300d.nl/forum/album_page.php?pic_id=3043

de kleuren zijn heel goed.

k'zou zeggen, doe zo verder. fotograferen met de 300 is verslavend... :wink:
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ik zou de boomtoppen weghalen. Heb het zelf even geprobeerd en vind 'm mooier zonder die toppen.
Bas
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2004 17:50
WoonplaatsCOLON Zaandam
CONTACTCOLON

Je kan 2 kanten op

1 boomtoppen weg
2 bomen meer omhoog

Maar op deze manier nu is het een storende factor en niet zo fraai.
Als je dit zou aanpassen is het een mooi geheel en een goed gelukte foto.

Grtz,
Bas
Robbe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2004 15:13
WoonplaatsCOLON Lokeren - België
CONTACTCOLON

yep, zoals Bas en de anderen zeggen, het is het een of het ander... maar technisch gezien is hij best wel in orde hoor. Dus iets meer oog voor de compositie bij een volgende poging.
Canon EOS 300D / 18-55 kit / EF 28-80mm / Cosina 100 - 400mm
> http://users.pandora.be/Temmerman <
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Yep, ik sluit me aan. Probeer in je compositie de bomen lijn eens op de derde lijn van onder te krijgen, dus niet in het midden ;) En de luch tis prachitg, goede moment van schieten.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Berkje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2004 12:22

Allemaal bedankt voor jullie reactie's. Daar kan ik wat mee.
Het is vandaag weer redelijk zonnig dus wie weet vanmiddag weer een mooie zonsondergang.

Lex: ja er staan geluidsschermen in de weg. Bedankt echter voor de tip. Zal ik zeker op letten bij de volgende foto.

Kropot: Wat bedoel je met 3e lijn van onderen??

Groet michel
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Je deelt een foto (compositie) op in derden. Dus een derde lijn van boven en een derde van onder, een van links en een van rechts. Dat is de truc van de gulde snede. Heel belangrijk voor het maken van een goede compositie.

Die lijnen die je denkbeeldig over je foto legt, zijn de sterke lijnen. Je ogen zijn geneigd de foto te scannen via de kruizingen van die lijnen. Dat zijn je sterke punten.

Je zet dus eigenlijk bijna (uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel) altijd je onderwerp op een derde lijn. Als het een figuur is en zijn hoofd komt percies op de kruising van derden, dan word je compositie vaak sterker.

Zo ook met horizons. Zet je die op de derde lijn boven of onder, dan word je beeld vaak mooier en natuurlijker dan de horizon in het midden. Als je veel mooie reflecties hebt in water bv, dan zet je de lijn boven. Schiet je een zonsondergang, en is de lucht je thema, dan neem je de lijn onder.

Natuurlijk zijn er dan nog zaken als invoerende lijn, een weg of een hek of iets dat de diepte in leid. Die voert je oog de compositie in, geeft diepte. En zo zijn er nog een aantal aspecten aan een compositie die min of meer klassiek te noemen zijn. Dit geeft vaak een rustige sfeer, een balans.

Kijk eens naar schilder uit onze goude eeuw en landscahppen bv. De meeste van de bovengenoemde aspecten zal je snel leren herkennen. Als je zelf ook zo gaat kijken zullen je foto's snel sterker worden in compositie.

Tis allemaal al uitgevonden. We hoeven het slechts toe te passen :)

Succes
Kro
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Prachtige lucht, goed vastgelegd, prima gedaan. Maar... de compositie is niet helemaal geslaagd: te weinig voorgrond, waar net te weinig van te zien is. Iets lager is mooier... Maar daar stond dat scherm...

Dit zijn omstandigheden waarin je op de fiets of in de auto moet stappen op zoek naar een mooie compositie. Vaak heb je de gelegenheid niet, maar als die er is loont het de moeite!

:D

Jeroen
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Mooi resultaat Berkje, alleen jammer van het wat slordig wegshoppen van die lantaarnpa(a)l(en). Vooral rechts goed te zien! Ik weet natuurlijk niet hoe lang je al bezig bent met shoppen maar het kan mooier alhoewel het "verrekte" moeilijk is om dat bij luchten te doen.
Blijft wel een mooie "in vuur en vlam" lucht! :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar