Welke diafragma???

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Centurion
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 13:59
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Goedemorgen,

Ik probeer een beetje te spelen met mijn diafragma om wat scherpte/ diepte te krijgen, maar als ik mijn diafragma verander dan lijkt mijn foto steeds donkerder te worden. Welke instelling verander ik dan en in wat voor mate om toch nog een goed belichte foto te krijgen?

Even voorbeeldjes met verschillende diafragma's

1.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=42609[/img]

2.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=42608[/img]

Zoals je ziet in de foto's is de scherpte/diepte en belichting niet echt om over naar huis te schrijven :(

Ik hoor wel wat jullie adviezen zijn :)

Groetjes,

Maarten
Gebruikers-avatar
oegemeister
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 606
GeregistreerdCOLON 28 Aug 2005 08:54
WoonplaatsCOLON Almelo

Als je de Av-stand gebruikt van de je camera kun je zelf je diafragma aanpassen en zoekt de camera daar de goeie sluitertijd bij voor de belichting.

Dit is ook de stand die de meeste fotografen hier op het forum gebruiken omdat je dan zelf de controle hebt over je scherpte-diepte.

PS. als je de zoek-functie had gebruikt had je dit antwoord wel gevonden den k ik


Greetzzz Sjoerd
[size=75]Apple'tje, Apple'tje, jij bent de mooiste van het land! Go Away Micro$oft![/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Je bepaalt je belichting met het diafragma, je sluitertijd en je ISO. Als je 1 van die 3 verandert moet je hem met 1 of beide andere compenseren.

In principe ben je goed begonnen door de stop die je in je diafragma verandert (1 stop minder licht door van F5.6 naar F8 te gaan) te compenseren door de ISO 1 stop gevoeliger te zetten. Maar om dezelfde belichting te houden had je de sluitertijd hetzelfde moeten houden in dit geval.
Gebruikers-avatar
marcvig
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 347
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2005 21:58
WoonplaatsCOLON amsterdam

eric_nl schreefCOLON In principe ben je goed begonnen door de stop die je in je diafragma verandert (1 stop minder licht door van F5.6 naar F8 te gaan) te compenseren door de ISO 1 stop gevoeliger te zetten. Maar om dezelfde belichting te houden had je de sluitertijd hetzelfde moeten houden in dit geval.
precies, en je had ook je iso waarde gelijk kunnen houden omdat je een snelle sluitertijd had. je had goed met een 1/500 sluitertijd de foto kunnen maken en dan gewoon iso 100 en f8 kunnen aanhouden.

gr marc
Omne Trinium Perfectum
Gebruikers-avatar
Dr. Faustus
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 556
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2005 10:13
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Centurion schreefCOLON Ik hoor wel wat jullie adviezen zijn :)
Niet lullig bedoelt, maar mijn advies is simpel: koop of leen een boek over de basisbeginselen van de fotografie.
Als je het verband begrijpt tussen sluitertijd, diafragma en (film)gevoeligheid weet je wat je de volgende keer moet doen en ook wat je hier fout hebt gedaan.
[size=67][color=darkblue]
[/size][/color]
Gebruikers-avatar
Centurion
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 25 Mei 2006 13:59
WoonplaatsCOLON Purmerend
CONTACTCOLON

Dr. Faustus schreefCOLON
Centurion schreefCOLON Ik hoor wel wat jullie adviezen zijn :)
Niet lullig bedoelt, maar mijn advies is simpel: koop of leen een boek over de basisbeginselen van de fotografie.
Als je het verband begrijpt tussen sluitertijd, diafragma en (film)gevoeligheid weet je wat je de volgende keer moet doen en ook wat je hier fout hebt gedaan.
Ik weet wel wat basis begrippen en naar mijn idee is een forum is ook bedoeld om van elkaar te leren. Alles wat hier gevraagd wordt en gevraagd is (ook door jou in den beginne) is te vinden in boeken ;)
Gebruikers-avatar
JBWR12
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 675
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2004 16:16
WoonplaatsCOLON Twente
CONTACTCOLON

Had wat meer scherpte diepte mogen hebben. Macro tip, als je een externe flitser hebt. Hoeft geen ringflitser te zijn, als het maar een externe is. Zet je camera in de M-stand. Stel je diafragma in. Vervolgens de sluitertijd, zo dat je nog uit de hand kan fotograferen (1/focuslengte, hou rekening met de cropfactor). Je camera geeft nu aan dat je zwaar onderbelicht, niets van aantrekken, je flitst immers. Stel je flitser handmatig in op volle sterkte of halve sterkte. Dat is een kwestie van ervaring en oefenen. Beweeg naar het onderwerp toe en druk af bij de juiste compositie. De flitser doet de rest. Als je op deze wijze werkt, heeft wel oefening nodig, kun je gegarandeerd foto's uit de hand schieten met een grotere scherpte diepte. Bij deze foto was de hommel dan veel scherper geweest. Je resultaten zullen veel beter worden.

Succes. Oefenen, oefenen, oefenen. Macro is lastig, maar wel mooi. Zie: http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=21641
Is mijn antwoord in een ander topic.
Groetjes,
Jerry Bouwmeester

http://dutchnaturephotography.blogspot.com/
www.jerrybouwmeester.com
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Centurion schreefCOLONIk weet wel wat basis begrippen en naar mijn idee is een forum is ook bedoeld om van elkaar te leren. Alles wat hier gevraagd wordt en gevraagd is (ook door jou in den beginne) is te vinden in boeken ;)
Probeer eens te spelen met de software van Canon met de camera aangesloten op de PC via USB.
Zet de camera in de Av, Tv en M en schiet willekeurige opnamen met verschillende instellingen. De opnamen komen direct op je scherm en je kunt de vorderingen meteen bekijken.

Was in ieder geval voor mij erg leerzaam om de instellingen te begrijpen.

Jan
Mijn fiets spoort beter dan ik.
sypie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 126
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2005 16:13

Als je naar de exif gegevens van je foto's kijkt, zoals ze in de omlijsting staan dan zie je het verschil al wel. Bij een ander diafragma zit ook een andere sluitertijd. Wil je een beetje gaan experimenteren en ontdekken wat het verschil is, dan zou je bij een ander diafragma dezelfde sluitertijd kunnen gebruiken. Dan komt het optische verschil snel tevoorschijn.

Ook voor mij was (en is dit nog steeds) een lastig karweitje.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar