Gouda HDR

Voor al je foto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Arjan B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 13:55
CONTACTCOLON

Ik begin het steeds leuker te vinden het HDR princiepe. Donderdag ff snel naar buiten geweest.

1.
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=41697[/img]

2
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=41698[/img]

Vind alleen de lucht een beetje te grijs, daar nog wat aan doen. Maar de voor de rest is ie toch wel aardig?
Arjan B
Gebruikers-avatar
Chow
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3480
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2006 08:42
WoonplaatsCOLON Nieuw Vennep
CONTACTCOLON

Mooie platen. Ik zou zelf iets minder saturation hebben gebruikt maar dat is persoonlijk.
[size=67]"I wasn't one of those photographers that started when I was 12 and always wanted to be a photographer." - Annie Leibovitz
[/size]
Gebruikers-avatar
jurgen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2005 12:01

hmm ik heb niet het gevoel dat HDR hier veel toevoegt.
Kijk anders eens naar de HDR's van Jasper
http://www.20d.nl/forum/viewtopic.php?t ... highlight=
Amateurs worry about equipment.
Professionals worry about money.
Masters worry about light.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Leuke platen hoor, helemaal leuk omdat ze uit Gouda komen :)

Woon je in Gouda?

(ik in de binnenstad)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
Arjan B
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 242
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 13:55
CONTACTCOLON

he hallo

Ja de HDR images van Jasper zijn ook erg mooi, ik ga eens kijken of ik er wat mee kan doen. Ik woon helaas niet in Gouda, maar redelijk in de buurt ( Krimpen)
Arjan B
Gebruikers-avatar
bsidez
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 190
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 21:11
CONTACTCOLON

ik vind het slechte hdr's en (daarom) geen mooie foto's, eigenlijk slaat het de hdr-plank volledig mis imho qua techniek, ik weet niet hoeveel belichtingen (verschillende) foto's je hebt gemaakt en of je monitor wel gecalibreerd is maar ik merk het volgende op:


1-wat donker, rare zemen in de lucht, halo's om gebouwen, iets te onscherp,juist bij hdr-tonemapping kun je details in de schaduwen er erg lekker uit laten komen, die mis is hier ook, teveel saturation

2-eigenlijk alles wat hdr juist zou moeten oplossen en waar het geschikt voor is hier niet tezien. details in de schaduws, overbelichting, teveel saturation, halo's, rare kleur zemen.

Ik denk dat je eens goed moet kijken naar het aantal belichtingen in MANUAL stand van je camera. Met je lichtmeter pak je bv het midden, zet hem op -2 0 2,merk je dat de lucht op de -2 nog te wit is, zet je de sluitertijd nog wat sneller, zodat hij wel goed is. Als je merkt dat je details in de schaduwen nog niet goed zichtbaar zijn op +2, zet je de sluitertijd langzamer.

Dan het programma waarmee je de HDR maakt, als het photomatix is, probeer ook eens wat minder strength, minder saturation and met de lumosity te spelen.

Niet alles is geschikt voor HDR, jouw foto's zullen veel mooier zijn zonder je HDR bewerking.

Oja van 1 foto een HDR maken dat schiet echt niet op. Heeft gewoon geen zin, het resultaat zal nooit beter worden dan je RAW qua belichting. Je mag alleen maar hopen dat het niet slechter wordt dan. Gebruik een statief, dit voorkomt ook onscherpte, veel tonemaps hebben USM nodig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, het is iig positief bedoeld.
Want als je er nog eens goed naar kijkt kan je tog niet van mening zijn dat dit mooi is lijkt me?
visit #urbex @ irc.tweakers.net :: http://flickr.com/photos/bsidez
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar