Rita en Roza

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

kben weer bezig, ... deze stond daarstraks dus in de wei, .. kon het niet laten


[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=3076[/img]
[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=3077[/img]


beuuuuuuuuuuuu, :roll:
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Sander Dubbeldam
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2004 16:22

heb je ze zelf een blur gegeven? ze komen een beetje wazig over, het kan natuurlijk dat dit de bedoeling is
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

ja, heb ze beetje wazig gemaakt
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Vind de foto's leuk. Vind de blur niks.
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

owkay ytos, dank voor tip, had ook al zoiets..
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Robbe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2004 15:13
WoonplaatsCOLON Lokeren - België
CONTACTCOLON

Ik had er al schrik voor dat al die plugins van photoshop zouden leiden tot totaal veranderde foto's, waar het origineel helemaal niet meer in terug te vinden is. In feite kan zelfs de slechtste foto met behulp van wat maskers en filters tot een kunstwerk omgevormd worden; de vraag is hoe we de echte fotograaf dan nog terugvinden... ?

Ik ben het er met Ytos over eens dat de foto's op zich best leuk zijn, maar de blur is er teveel aan, en volgens mij bedoeld om onscherpheden te camoufleren (door het grote diepteverschil van de koe).
Canon EOS 300D / 18-55 kit / EF 28-80mm / Cosina 100 - 400mm
> http://users.pandora.be/Temmerman <
tom
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3093
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2004 10:25
CONTACTCOLON

kweet niet robbe, daar ben ik het niet met je eens.

fotografische kennis is heel belangrijk. daarmee ben ik het volkomen met je eens. over een foto moet nagedacht worden, je beleeft plezier aan het nemen, aan het nadenken, ...

maar stopt het dan? dat prachtige programma, dat ongelooflijk super niet te versmaden photoshop... er is zoveel mee te doen.

een foto is volgens mij iets dat uit jezelf moet komen. iets waarje werk en tijd insteekt. iets waar creativiteit in steekt. photoshop is het palet, waarmee je kunt schilderen.. kunt kleven, ... je kunt er vanalles mee. ik geef grif toe dat deze foto's nu misschien wat te ver zijn, maar maar.... plezier, creativiteit..,

In deze digitale wereld, begint alles pas met het nemen van de foto..
voor mij toch.

groeten,

Tom
---------------------------My-------m-----I------------n-------------------d
Robbe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2004 15:13
WoonplaatsCOLON Lokeren - België
CONTACTCOLON

Ik ga volledig met je akkoord dat photoshop een enorme hoeveelheid mogelijkheden te bieden heeft, en samen met Pete10D volg ik een cursus photoshop CS van 2 jaar om er perfect mee te leren werken.

Maar ik pas het zelden of nooit toe om mijn foto's te veranderen in een vorm van 'art', enkel om ze te verbeteren qua levels, scherpte, dat soort dingen.

Ik kan er goed inkomen dat kan er goed inkomen dat veel mensen heel veel plezier beleven aan het 'spelen' met hun foto's om er iets moois, leuks, grappigs,... van te maken. Sommige van Kropot zijn photoshop creaties zijn werkelijk meesterwerkjes, maar analoog of digitaal, voor mij blijft de basisfoto het allerbelangrijkste; die moet van in het begin geslaagd zijn.
Zoals je foto's van de koe hierboven, de basisfoto vind ik dus werkelijk prachtig van compositie en heel leuk en origineel; dus je had hem onbewerkt ook mogen posten, zeker weten.

Zo zie je maar, ieder diertje zijn pleziertje :wink: :D
Canon EOS 300D / 18-55 kit / EF 28-80mm / Cosina 100 - 400mm
> http://users.pandora.be/Temmerman <
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Kijk, de benadering daar gaat het om.

Je leert fotograferen, das goed
Je leert bewerken das beter

Het gaat om hoe je de mogelijkheden benut. Je moet volgens mij niet overal maar een filter over heen gooien. Leer wanneer wel, wanneer niet. Veel spelen leer je van.

Eigenlijk ben ik muzikant. Ook daar gebruik je effecten. Maar nooit teveel, anders is het geen effect meer, maar je geluid . In een studio neem je op zonder effecten, die worden pas in de mix, of eindmix toegevoegd. Maar je weet natuurlijk van tevoren al welke en hoe je je stuk moet inspelen.

Ik gebruik eigenlijk een muzikantenfilosofie. Ik neem mijn beelden "recht" op. Daar bedoel ik mee, zonder effecten. Kaal.

Ik heb nu zoveel met effecten gewerkt dat ik bijna percies weet wat welk effect op welk moment doet. Ik maak van tevoren plannen, bij modellen shoots ed zelfs vaak een storybord, een script. Dan heb je richting.

De effecten zie ik vaak al tijdens het inregelen van mijn shot. Ik weet dan al of het zw word of een soft filter etc. Dit kan natuurlijk alleen als je er veel mee gespeeld hebt. Het word dan een tweede natuur.

Je moet altijd uitgaan van dat de basis ook zonder filter een goede compositie heeft, een verhaal als het kan, 2 of 3 echt mooie of intressante onderwerpen.

Soms kan je effecten gebruiken om een totaal sfeer in je reportage te krijgen. Het word dan een geheel. Dan telt ook nog de volgorde van je verhaal, bc in de tijd, als ik een historiese shoot doe. Dus eerst de prehistorie, dan de romeinen en dan de middeleeuwen.

Ergo, spelen is de manier om erachter te komen. Het moment dat je gepland dit gaat toepassen komen de echte mooie dingen naar boven.

Zeg maar het verschil tussen een Jamsessie en een band die een set heeft geoefend en uitgewerkt, incl presentatie, arrangementen, publieksgerichte show, techniek, licht, onderlinge samenhang, setvolgorde en spanningsboog.

Als je zo een reportage ingaat, zal je zien dat je resultaten verbeteren. Zelfs als je zegt, ik ga vandaag in het bos schieten, kan je al een plan maken van, wat hoe, welke dingen wil ik laten zien, waar draait deze wandeling om.

Dat is echt anders dan gewoon je cam pakken en rondwandelen, klikken enzo. Je gaat je beelden zoeken. En, je zal ze dan vinden.



Afbeelding

Rain 0506 - roger that 0507
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
zoom
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 61
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 11:07

Erg leerzaam verhaal en zeer indrukwekkende foto......
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Voor mij is het vrij simpel: Photoshop kent voor mij twee delen:

1. Ik fotografeer in RAW en gebruik dan CS om die foto's te bewerken om zo de werkelijkheid zo dicht mogelijk te naderen. Zeg maar, het plaatje zoals ik dat zag met eigen ogen.

2. Anderzijds gebruik ik CS om heerlijk te "klooien" en foto's lekker te bewerken met plugins en filters en zo en daar kun je zover in gaan als je zelf wil, alles kan en mag!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar