Op een rode paddestoel...

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Chantal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 11:44
WoonplaatsCOLON Ergens in het Brabantse land

Hallo,

Deze heb ik ook al op een ander forum geplaatst. Ben benieuwd of jullie hetzelfde commentaar hebben... :D

Afbeelding
anneke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 194
GeregistreerdCOLON 05 Jun 2004 07:51
WoonplaatsCOLON Drachten
CONTACTCOLON

Ik vind hem prachtig!
ITR1649
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 124
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2004 20:48
WoonplaatsCOLON Hellevoetsluis

Ik vind de foto ook erg mooi. Dit soort paddestoelen zie ik echt nooit hier in de buurt dus dat maakt de foto zowiezo mooier voor mij.
[size=75]EOS 400D ● Canon EF 70-200mm F/2.8 L iS USM, ● Tamron SP AF 28-75mm f2.8 XR Di ● Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di Macro1:1 ● Canon EF 50/1.8 II ● Sigma AF 100-300/4.0 APO EX (HSM) ● Canon 18-55mm EF-S[/size]
Walter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 15:31
WoonplaatsCOLON Utrecht
CONTACTCOLON

Hoi chantal,

Je vraagt om commentaar. Ik vind hem te donker (en niet omdat je een meisje bent :wink: )

groetuh Walter

bewerkt plaatje verwijderd :oops:

ja erg he dat dit soort dingen in achtertuinen groeien? moet ik een half uur voor autorijden endaarna nog een uur of zo zoeken :lol:
Laatst gewijzigd door 3 op Walter, in totaal 24 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Foto lichter is inderdaad wat lekkerder kijken. Hoorde vanmorgen op de radio bij Capuccino dat dit soort paddo's in de buurt van Berken groeit. Wist ik ook niet, maar weet nu wel waar ik moet zoeken.
Chantal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 11:44
WoonplaatsCOLON Ergens in het Brabantse land

Hihi... in mijn achtertuin... was het maar waar! :lol:

Hij stond gewoon in een woonwijk bij mij in het dorp.
Heb 'm helaas niet in RAW, dat gebruik ik nog niet altijd (begint te komen).
Op dat andere forum vonden ze 'm dus niet helemaal scherp en de compositie vonden ze ook niet geweldig. Ze hadden 'm liever uit 't midden gehad.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Chantal schreefCOLONHihi... in mijn achtertuin... was het maar waar! :lol:

Hij stond gewoon in een woonwijk bij mij in het dorp.
Heb 'm helaas niet in RAW, dat gebruik ik nog niet altijd (begint te komen).
Op dat andere forum vonden ze 'm dus niet helemaal scherp en de compositie vonden ze ook niet geweldig. Ze hadden 'm liever uit 't midden gehad.
Op welk forum kom je nog meer dan. Ben benieuwd.
Robbe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2004 15:13
WoonplaatsCOLON Lokeren - België
CONTACTCOLON

Hij is inderdaad te donker, maar bij de foto van Walter vind ik de achtergrond dan weer te licht, als je enkel de paddestoel wat lichter maakt, en de achtergrond iets donkerder, dan zou hij bijna perfect zijn :wink:
Canon EOS 300D / 18-55 kit / EF 28-80mm / Cosina 100 - 400mm
> http://users.pandora.be/Temmerman <
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Ik vind de achtergrond storend, niet mooi, Het verdonkeren ervan en verlichten van de stoel zou helpen. Toch zou ik er omheen lopen en de achtergrond beter uitzoeken, dat scheelt al een hoop.
Ik zou hem ook niet centraal maar op een derde lijn plaatsen, liefts met een diepte elemant, geblurd, op de ander derde lijn. Kwestie van mikken.

En een onderkant is wel zo fijn, want nu zweeft ie een beetje.

Maar het is een mooie stoel.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Tis een pracht van een paddestoel, zo zie je ze niet vaak.

Maar als je eerlijk commentaar zoekt.
Is ie iets te donker. (de lichtere versie zit iets te veel groen in)
Dat kommentaar van "hij moet uit t midden" begrijp ikzelf nooit zo, maar sommigen vinden dan de compositie mooier.
Het huis vind ik wel een beetje storend, maargoed het blijft natuur; hij staat nooit waar je hem hebben wil. Ik ken mensen die hem mee zouden nemen om hem ergens in een studio op een donkere bosgrond te plaatsen.
Misschien dat een klein flitsje de slagschaduw net onder de hoed had kunnen wegnemen.

en verder mis ik de kabouter. :)

Overigens geef ik nu commentaar op iets wat ikzelf niet zou verbeteren, ik ben zelf nog niet in staat om "in het veld" beslissingen te maken over compositie ed, misschien komt het nog. Jammer dat het vandaag regent, ik had de dag vrij gehouden om plaatjes te maken.....


@Kropot: derde lijn? kan je dat uitleggen?
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Degenen die moeite hebben met het vinden van vliegenzwammen moeten maar eens een wandeling in het bos bij Doornspijk (Nunspeet) gaan maken. Ik heb er al honderden gezien de afgelopen weken en daarnaast nog heel erg veel andere paddestoelen. Het zoeken is naar die foto met de perfecte lichtval, het vinden van een stoel is niet zo heel erg moeilijk. En inderdaad ik heb de meeste vliegenzwammen tussen de berkenbosjes gevonden.
Maar nu over deze foto. Ik ben het helemaal met Kropot eens dat de achtergrond te storend is. Een huis op de achtergrond bij een foto van een paddestoel stoort enorm en geeft de foto geen natuur uitstraling die hij wel erg nodig heeft. Selectief de paddestoel uitlichten verbetert de foto maar maakt er nog steeds geen regelrechte topper van. Daarvoor moet ook de achtergrond gewoon rustig zijn.
Het origineel is mijns inziens ook helaas iets te donker.
Volgende keer beter Chantal.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
Robbe
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 338
GeregistreerdCOLON 25 Jul 2004 15:13
WoonplaatsCOLON Lokeren - België
CONTACTCOLON

Dan maar even met wat copy-paste werk de foto proberen redden :D
(sorry, maar ik had geen geduld om hem in WIP te zien staan...)

ik weet het, dit is veel te onnatuurlijk symmetrisch, maar het is om het idee even weer te geven he... :wink:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... ic_id=2898[/img]
Canon EOS 300D / 18-55 kit / EF 28-80mm / Cosina 100 - 400mm
> http://users.pandora.be/Temmerman <
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Hoi Chantal,

Ik ben het eens met de bovenstaande tips. Zelf loop ik meestal om m'n onderwerp heen en ontdek dan meestal wel een mooier standpunt dan aanvankelijk het geval was:idea: .
Wat die "derde lijnen" etc. betreft: dat is een bepaalde regel uit de compositieleer die sinds eeuwen in de schilderkunst en sinds de uitvinding van de fotografie ook in de (professionele) fotografie wordt toegepast. Het is een eenvoudige regel die je kunt gebruiken om je foto er gewoon lekkerder uit te laten zien (daar schijnt wetenschappelijk over te zijn nagedacht....). Hij gaat als volgt: neem een denkbeeldig vlak (of gebruik als fotograaf je zoekerbeeld of lcd-scherm) en verdeel de lange zijden met behulp van twee verticale lijnen in drie gelijke vlakken. Doe hetzelfde met de twee korte zijden. Probeer dan (voor zover je onderwerp dat toelaat) je onderwerp op één van die denkbeeldige lijnen of kruispunten te krijgen. Gevolg: een foto die er beter uitziet. Dus in jouw geval: plaats de paddo op ongeveer 1/3 uit het midden. Succes hè? :wink:
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

De paddestoel is mooi, maar ik mis het voetje..... :?
En zonder woonwijk is hij mooier, maar dit geeft wel een mooi contrast. Wat dat betreft had je met een grotere scherptediepte het contrast ook kunnen vergroten.
Chantal
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 73
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2004 11:44
WoonplaatsCOLON Ergens in het Brabantse land

De vraag van Ytos was op welk forum ik nog meer kom.... dat is:

www.fotokennis.nl

Al heb ik wel het idee dat ze daar nog kritischer zijn dan op dit forum!! :lol:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Chantal schreefCOLONDe vraag van Ytos was op welk forum ik nog meer kom.... dat is:

www.fotokennis.nl

Al heb ik wel het idee dat ze daar nog kritischer zijn dan op dit forum!! :lol:
Bedankt, die kende ik nog niet. Ik ga er 's even kijken. Ken jij www.dutchphotozone.com trouwens. Is ook niet iedereen even makkelijk...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar