Hi,
Even voor de duidelijkheid dit is NIET commercieel bedoeld als posting, breek ik regels gooi het er maar vanaf (ben hier net).
één van de dingen die je het meest zal opvallen als je met ervaren modellen werkt, of mee kijkt met een fotosessie is dat de poses en makeup inderdaad vaak erg over the top lijken.
Wat ik zie bij veel studenten en fotografen is dat ze niet over the top durfen te gaan, bij de workshops probeer ik daarom altijd de studenten echt te pushen om de remmen los te gooien.
Heel vaak zie je opmerkingen over foto's in bv vogue/elle etc. dat dat een totaal ander niveau is dan wat wij amateurs doen, en dat is in principe waar maar veel van die foto's zijn gemaakt met een onboard flitser (bv een 580ex of SB800 om de Nikon mensen niet te vergeten
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
) die bv richting plafond of muur staat.
Wat maakt die foto's nu zo apart, of wat maakt die foto's nu ideaal.
In MIJN PERSOONLIJKE optiek is een foto uniek of ideaal als je praat over een verhaal, of iets dat de aandacht trekt, heel vaak is dat beweging, emotie, expressie of poses.
Als men gewoon scaned over straat valt niemand echt op, degene die wel opvalt zijn de mensen die met of aparte kleding lopen of die zich anders gedragen dan de grote massa, bv een persoon die met grote stappen door de plassen banjerd en soms lijkt te zweven. MAW deze persoon valt op doordat hij iets doet dat niet normaal is, ons oog zal daar ook direct naar toe gaan.
Als we dit doortrekken naar de fotografie zullen we zien dat als we kiezen voor extreme poses dit direct opvalt in een foto, het leuke/aparte is dat als dit GOED gedaan word de pose niet extreem overkomt maar opvallend, zie de nieuwe trend in fashion bv, het is allemaal zeer en zeer extreem maar zo uitgevoerd dat het natuurlijk lijkt.
Hoe doen we dit.
Bij de workshops word veel aandacht besteed aan bv het volgen van de lijnen, een extreme pose komt natuurlijk over als je kiest voor een makkelijk te volgen lijnen spel, trek daarom in gedachten lijnen van bv kruis naar neus, arm naar arm etc. Daarnaast ben ik een grote voorstander van S vormen in het lichaam en hoofdhouding.
De makeup is een ander verhaal, weet dan 60% van de visagie word weggeflitst dit lijkt een fabel, maar het is een absoluut feit, iemand die ooit heeft gewerkt met een visagist die eigenlijk schoonheidsspecialiste is kent dit verschijnsel, in real life ziet het er fantastisch uit maar voor de camera is alles weg.
Een goede tip om af te sluiten, kijk naar programma's als PHOTOGRAPHERS of PHOTOSTUDIO op Fashion TV en World Fashion.
Een bron van inspiratie.
MvrGr.
Frank