Lens met defecte AF kopen ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Op Marktplaats staat een Sigma 28-70 2.8 met defecte AF.
Aangezien ik de komende tijd weer meer concert-fotografie wil doen, is een 2.8 lens meer dan welkom, maar ik heb maar zeer beperkte financiën op het moment. Dus zou dit wel een optie zijn.

Is bij een defecte AF alleen het motortje defect, of is het een electronisch probleem? En kan ik hier verder problemen mee verwachten ?

Aangezien ik nog geen externe flitser heb stel ik in donkere omstandigheden toch bijna altijd handmatig scherp. De standaard strobo-functie van de flitser om bij te lichten vind ik vrij irritant. Vooral wanneer je mensen in het publiek fotografeert. Die denken dat ze er allang op staan, wanneer de camera nog aan het scherpstellen is.

Graag advies !
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
sup-man
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 872
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2005 10:44

hmm.......concertfotografie lijkt me meer van het moment hebben, dus snel scherp stellen lijkt me een pre.
Dus lijkt me op zich niet zo slim om te kopen.... en volgens mij kan je dan beter een tamron 28-75 2.8, maar hoe groot is je budget dan?
Misschien kan Talitha je er meer over vertellen aangezien ze er daar meer mee bezig is dan dat ik doe.
greetings stephan
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Ik zou het absoluut niet doen, je kunt met de 20D namelijk bijna niet meer handmatig scherpstellen. Oudere SLR's, die ontworpen waren voor MF lenzen, hadden een zogenaamde scherpstelwig in het matglas zitten. Daarmee kon je heel precies scherpstellen. De 20D heeft zo'n wig niet, dus zie je niet of je goed focust. Er zijn wel matglazen te krijgen voor de 20D met een scherpstelwig, maar die zijn ook niet gratis... Dat geld zou ik dus lekker uitgeven aan een lens waarbij de AF wel werkt.

Mijn 2 centen, Friso
Camera Obscura
Gebruikers-avatar
sugarman
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5360
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2004 00:25
WoonplaatsCOLON Een Hagenees in Hoek van Holland
CONTACTCOLON

Niet doen :shock:
Een camera, een lichtsetje en nog wat gebroken glazen.
Let op!! Men zegt vaak "belichting" terwijl er "verlichting" wordt bedoeld.
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Ik sluit me bij de anderen aan. Met name waar Friso over spreekt is een niet te onderschatten probleem.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

Ik zou het ook niet doen. Als het écht haast heeft kan je vast wel van iemand een goede lens lenen en anders voor de enkele keer dat je hem gebruikt desnoods huren. Spaar gewoon nog even door voor een compleet werkende lens dan voor een houtje-touwtje oplossing. Daar ga je volgens mij alleen maar spijt van krijgen.
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Alternatief? De Canon 50/1.8 II kost ronde de 90 euro. Als je een beetje in de buurt van het podium kunt komen, kun je daar heel goed concertfoto's mee maken.
Ook een fijne lens voor portretten.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Lijkt me ook niet echt een goede aankoop eigenlijk...
Of je moet er echt weinig geld voor hoeven geven (lees minder dan 50 euro).

Zou dan eerder inderdaad gaan voor de roemruchte / beroemde 50mm 1.8 II, daar heb je dan ietsje meer aan!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
premiumblue
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 769
GeregistreerdCOLON 11 Mei 2005 06:50
WoonplaatsCOLON Tijnje, Fryslân
CONTACTCOLON

Die 50mm had ik zo gauw niet aan gedacht :oops:
Morgen misschien maar ff naar Den Ham rijden.
Op Marktplaats zijn ze net zo duur/goedkoop als nieuw.
EOS 7D + grip, EOS 50D +grip ,Canon 70-200 F2.8L; Canon 100-400L, Canon 17-40 F4 L, Tamron 90mm 2.8 Macro, 2x Speedlite 430EX... en dat alles in een Vanguard Oregon 58 rugzak.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

50mm is omgerekend 80mm en ook nog eens erg lichtsterk, kortom een goede lens om in low-light onstandigheden te fotograferen!
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Heb zelf helemaal in het begin ook een keertje zo'n lens aangeschaft waarvan de AF stuk was.. Heb de lens enkele keren gebruikt en toen gesloopt voor een experimentje..

NIET doen dus ;)
http://www.jasperfotografeert.com
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

als mosterd na de maaltijd: zie comment Friso... Op zich is het wel te doen maar zeker niet in donkere omgevingen. niet doen dus!
www.johanvanderwielen.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar