Scotch tape

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Morgen ga ik de scotch-tape methode proberen om mijn sensor te cleanen...

Zo goor is-ie nu:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=36425[/img]

Hoe schoon het wordt zal ik hier morgen laten zien...
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
Gebruikers-avatar
M3 eXtreme
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 625
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 11:49
WoonplaatsCOLON Bodegraven

Mag ik vragen wat je ermee gedaan hebt?

Want dit ziet er niet uit als "normaal" vuil....of is je muur zo vies?
[size=75]Canon EOS D60 [color=red]|[/color] Canon EOS 20D [color=red]|[/color] Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM [color=red]|[/color] Talens 820 statief[/size]
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Die "spots" zijn sensorvuil en die vegen zijn mijn enorm ranzige 22" Iiyama (verstokt roker en vaak volle wijnglazen in de buurt, gecombineerd met een belabberde motoriek)...

Die vlekken op het scherm zie je normaal niet, maar als je met levels gaat klooien om je sensordust te zien ineens wel...

(ik heb een wit scherm als "calibratie" gebruikt voor deze foto)
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
Gebruikers-avatar
M3 eXtreme
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 625
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2005 11:49
WoonplaatsCOLON Bodegraven

OK alleen de stipjes dus.

Dan is het wel normaal vuil ja :D.

Ik heb ook scotch tape gebruikt en het werkt echt geweldig al zeg ik het zelf. Het is ff wennen maar dan gaat het echt super, dus veel succes maar vooral veel plezier daarna :)
[size=75]Canon EOS D60 [color=red]|[/color] Canon EOS 20D [color=red]|[/color] Sigma 18-125mm f/3.8-5.6 DC OS HSM [color=red]|[/color] Talens 820 statief[/size]
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

pm send flipya54 ;)
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

thanks dude, zie PM

@m3extreme: weer een hart onder de riem :D
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
Jacco Rens
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 315
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2005 08:13
CONTACTCOLON

M3 eXtreme schreefCOLONMag ik vragen wat je ermee gedaan hebt?

Da's duidelijk, visite gehad van Ed's miereneter...

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... miereneter

- jacco
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Wel ernstig dit... (met die vegen lijkt het helemaal ernstig ;)).

Hopelijk lukt het allemaal met cleanen, als je hulp nodig hebt dan moet je me maar PB-en / MSN-en (heb et toen samen met M3 zitten doen en ging goed).

Post je ook een "after"-foto... :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
goshawk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 162
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2006 20:41
WoonplaatsCOLON Apeldoorn

Ben ook zeer nieuwsgierig naar de afloop.
Beter één vogel in de hand.......
Gebruikers-avatar
Captaindanger
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 113
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2005 11:27
WoonplaatsCOLON Noord Brabant

Let op de eerdere tip in dit forum:
- geen wollen trui aan terwijl je je sensor schoonmaakt !

Zelf vond ik het makkelijk een paar millimeter in de lengte richting van de scotch af te knippen (neem een stuk van ca. 15 cm lang).
Ook heb ik de camera niet met de opening naar boven gehouden (nog meer kans op stof), maar gewoon op tafel gezet, met opening horizontaal. Zaklampje erbij helpt helemaal...

Succes !
Groet, Klaas
[size=75]Canon 20d, 17-40 [color=red]L[/color], 24-105 IS [color=red]L[/color], 70-200 f4 [color=red]L[/color], 50 f1.4, 1.4x ext, 580 EX[/size]
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

UPDATE: de resultaten tot nu toe zijn redelijk bedroevend... Ik ben vanmiddag aan de slag gegaan met de assistentie van een collega, maar de testshot liet nog steeds een deel van het stof zien, daarnaast was er een heel eigenaardige vingerafdruk-achtige tekening zichtbaar...

Nu ben ik van plan om morgen (woensdag) een flinke serie op f/22 tot f/29 te gaan knallen, dus 's morgens ga ik de Scotch-methode nog een keer proberen (aanhouder wint) en dan zal ik het resultaat posten...

Vooralsnog niet overtuigd dus, maar ik denk wel dat het een goede methode is...

P.S. Mijn vriendin is de mooiste, de liefste en de leukste (moest ik van haar toevoegen, ik vraag om begrip ;) )
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
Gebruikers-avatar
RenateG
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3032
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2005 00:20
WoonplaatsCOLON Zaanstad
CONTACTCOLON

ik wacht met de rest mee vol spanning!
[color=green][b]groetjes Renate[/b]
[size=67][i]*Canon 30D - EFS 18-55mm - EF 24-105/4,0 L IS USM - EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM - EF 50/1.8 ll -Speedlite 580EX - Falcon Eyes 6102 statief - Elinchrom D-Lite Flitsset* [/i][/color][/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Je hebt neem ik aan de scotch tape niet met je vinger aan zitten duwen op je sensor?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Is er nog steeds niemand die zich afvraagt of de scotch tape methode geen verkeerde zuinigheid is? Waarom willen we het zo goedkoop als er beproefde (betaalbare) alternatieven zijn?
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLONIs er nog steeds niemand die zich afvraagt of de scotch tape methode geen verkeerde zuinigheid is? Waarom willen we het zo goedkoop als er beproefde (betaalbare) alternatieven zijn?
Dat niet zozeer, maar ik huiver wel bij de gedachte dat je met vreemde voorwerpen (zoals scotch tape) op die sensor bezig bent. Het is toch een hoog technologisch item dat je zomaar niet "mag" aanraken, of zie ik dat verkeerd? Er bestaan toch niet voor niets blaasbalg-systemen om te reinigen.
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Tsja, ieder zijn ding zeg dan maar...
flipya54, heeft te kennen gegeven dat die graag deze manier wil gebruiken... en daar willen we hem dan zo goed mogelijk mee helpen.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Aad20D
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 582
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2006 23:53

VBiB schreefCOLON
eric_nl schreefCOLONIs er nog steeds niemand die zich afvraagt of de scotch tape methode geen verkeerde zuinigheid is? Waarom willen we het zo goedkoop als er beproefde (betaalbare) alternatieven zijn?
Dat niet zozeer, maar ik huiver wel bij de gedachte dat je met vreemde voorwerpen (zoals scotch tape) op die sensor bezig bent. Het is toch een hoog technologisch item dat je zomaar niet "mag" aanraken, of zie ik dat verkeerd? Er bestaan toch niet voor niets blaasbalg-systemen om te reinigen.
Het is niet nodig om te huiveren.
1 - Je kunt de sensor niet aanraken omdat er een filter voor zit.
2 - Het filter is afgedekt met een glasplaatje
Het enige dat je dus doet is een glasplaatje reinigen. Enige voorzichtigheid is dus wel geboden, maar niet meer dan wanneer je bijv. je monitor schoonmaakt.

Problemen die zich kunnen voordoen zijn van geheel andere aard.
Te veel vocht (wat niet snel vervliegt) kan in kleine naadjes lopen of kringen achterlaten.
Z.g. hard stof (quarts/zandkorrels) kan krassen geven.
In een vuile (stoffige) omgeving kan er meer stof inkomen dan dat je er uit haalt. (wie kamt z'n haar goed uit voordat ie begint? Of ff je roos verwijderen?)
Door verkeerde techniek of gereedschap, zul je stof alleen verplaatsen en niet verwijderen.

Stofvlekjes zie je alleen bij kleine diafragma's. Als je bij f8 of f 11 één of twee vlekjes ziet, gebruik dan een pleister of kloontool in PS.
Pas als het er meer worden (of grotere) wordt het tijd om te reinigen.

Ik dacht dat de mijne schoon was. Gisteren heb ik een eigen pinhole objectief gemaakt. Ik heb niet de apparatuur om het precies te meten maar ik schat met een diafragma van f300!! of zo.
Dan zie je pas stof. Ik schrok me wild! Maar met een normaal objectief op f22 viel het gelukkig weer mee;-)

vrg
Aad
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Aad20D schreefCOLONIk dacht dat de mijne schoon was. Gisteren heb ik een eigen pinhole objectief gemaakt. Ik heb niet de apparatuur om het precies te meten maar ik schat met een diafragma van f300!! of zo.
Dan zie je pas stof. Ik schrok me wild! Maar met een normaal objectief op f22 viel het gelukkig weer mee;-)
Klopt inderdaad, daarbij vergeleken stelt de gemiddelde 'stoffoto' die we wel eens voorbij zien komen weinig voor. Toen ik voor het eerst een pinhole foto maakte leek het net alsof er modderspetters op zaten, zo scherp worden je stofjes van een pinhole :D
Gebruikers-avatar
VBiB
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1762
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2006 15:44
WoonplaatsCOLON Genk (BE)
CONTACTCOLON

@Aad20D & eric_nl: Maken jullie regelmatig jullie sensor schoon, bijvoorbeeld om de aantal maanden, of enkel als je toevallig merkt dat ie vui is?
[size=75][url=http://www.vogellijst.be]Mijn site[/url] - [url=http://www.costaricareis.be]Costa Rica Reizen[/url] - [url=http://costarica.vogellijst.be]Vogellijst van Costa Rica[/url][/size]
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Vraag is eigenlijk niet aan me gesteld... maar ik maak mijn sensor schoon als ik merk dat die vies is...
En meestal is dan 2x per maand of zo, hangt ook weer vanaf hoe vaak je fotografeert en hoe vaak je lenzen wisselt e.d.
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar