Problemen bij instrueren model bij studiosessie.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Beste collega's!
Onlangs heb ik mijn eerste cursusdag portretfotografie gehad. Ik vond het een hele belevenis om onder begeleiding van twee vakfotografen voor het eerst met een professionele lichtinstallatie te mogen werken!!!
Na de nodige technische uitleg over het toepassen van softbox, instellicht, lichtmeten, het gebruik van reflectieschermen e.d. werden we een beetje in het diepe gegooid toen het model op de kruk plaatsnam. Ik wilde graag vooraf wat tips over hoe je een model ongeveer instrueert maar wat ik toen hoorde bleef allemaal erg abstract: Tips als "het is de bedoeling om je "visie" over het model in je foto zo goed mogelijk naar voren te halen..." en: "gewóón aan de gang gaan".... maakten me er niet echt zekerder op.
Toen ik mijn foto's later bewerkte en bekeek (voor volgende week moeten we 5 afdrukken op A4-formaat aanleveren om te laten beoordelen) vond ik het resultaat erg tegenvallen. Het model was technisch best goed belicht maar ik miste erg de uitstraling die ik wèl zie op de vele goede portretfoto's van enkele leden op dit forum :cry:
Ik vraag het vooral aan de ervaren portretfotografen op dit forum: PLEASE: REAGEER en vertel me er iets van! Werkte je in het begin met voorbeeldposes, moet het automatisch vanuit je "genen" komen??? En als je dat niet zo hebt, moet ik de portretfotografie dan maar laten voor wat het is??? HELP ME :wink:
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

leuke vraag, maar ik heb er geen verstand van. Maar weer wel bereid om te leren!

Ik denk dat het vooral raadzaam is om te blijven praten met het model en dat ze/hij zich dan op het gemak voelt. Dan kun je denk ik ook eens zeggen dat het hoofd iets verder gedraaid moet worden. het is natuurlijk een spelletje van iets wat jij in je hoofd hebt; in de zoeker moet krijgen; en het model ook in die richting moet praten.
Je meot elkaar ook een beetje gaan aanvoelen, lijkt me zo.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Is het mogelijk om voorbeeldfoto's te posten waarvan je denkt van: "mwah" ??
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

Basz: op jouw verzoek zal ik hieronder wat voorbeeldfoto's laten zien. Hopenlijk word je (en anderen) dan duidelijk wat ik bedoel. Alvast bedankt voor je commentaar :wink:
De foto's zijn trouwens gemaakt met de 1.8/50 mm, 100 ASA, f11 en 1/125 sec. Softbox van rechts, reflectiescherm van rechts. Verder niets.

1.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33684[/img]

2.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33683[/img]

3.

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=33682[/img]
Gebruikers-avatar
PP
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2682
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2005 20:15
CONTACTCOLON

valt best mee hoor, vooral de tweede is best leuk.
Het model lijkt ontspannen. Het lijkt me vooral een probleem van tijdgebrek te zijn geweest. Dit was het begin en dan ga je verder experimenteren met houding licht etc..

PP

(ik vind dit ook lastig ivm verlegenheid mijnerzijds)
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Volgens mij is het probleem ook dat het model te geforceerd lacht op foto 1 en 3. Dat geeft altijd een onnatuurlijke indruk. Mijn stelling is: "Beter boos kijken dan geforceerd lachen"! (Maar ik weet helemaal niets van portretfotografie :) )

Grtjs, Friso
Camera Obscura
Dureaux
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 750
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 18:53

antwoord is vrij simpel, ga met iemand om zoals je dat zonder camera ook zou doen.
De cam is vaak de muur tussen de 2 partijen in.
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

laat je model/en, eerst gaan staan zo als ze zelf denkt dat het beste is en schiet dan wat opnamen, dan pas in samenspraak jou idee, misschien zit dan er tussenin de oplossing en tijdens het proberen kom je al beter tot elkaar.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
SwederD70
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 14:55
WoonplaatsCOLON Eindho

Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen maar hebben medecursisten ook met dit model gefotografeerd?

Zoja wat is hun mening over haar? Of hoe hebben andere fotografen haar geinstrueerd?

Het kan twee richtingen uit, jij kunt het model wel goed instrueren maar als zij niet dit niet snapt of aanvoelt ligt het niet zozeer aan jouw.

en de andere is natuurlijk als jij niet goed instueert en zij dit niet snapt/aanvoelt. Als het model wel goed is dan ligt het aan jouw.

En daarbij, je moet ook niet vergeten dat het ook moet 'matchen/klikken' wil je de beste foto's maken. Het kan zijn als je met een ander model deze foto's zou maken dat het makkelijker/beter zou gaan. Of als je nog een paar sessie's met haar zou doen dat het veel beter gaat.

Ik denk dat je eerst wat meer sessies met verschillende modellen e.d gedaan moet hebben wil je beoordelen of je erin verder moet gaan of niet.
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

SwederD70: ik kreeg zelf het gevoel dat het met dit model niet helemaal klikte. Heb in het verleden wel eens met een ander, voor mij onbekend, meisje gewerkt en dat ging beter. Ik moet er wel bijzeggen, dat ik destijds met een duidelijke opdracht het veld inging (het was in het kader van een bepaald thema/fotowedstrijd) en dat lag mij kennelijk beter. :wink:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar