Gebruik Polarisatiefilter, Lineair of Circulair

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Kaylani
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 224
GeregistreerdCOLON 25 Jan 2005 22:50
WoonplaatsCOLON Hendrik Ido Ambacht
CONTACTCOLON

Nadat ik vorige week in aanraking ben gekomen met foto's waarbij gebruik is gemaakt van polarisatiefilters ben ik op internet eens gaan zoeken naar informatie over dit soort filters.

Nu zie ik, als filter-leek, door het bos de bomen niet meer 8)

Kan iemand mij het verschil tussen een Lineaire en Circulaire Polarisatiefilter eens uitleggen.

Nico

PS.
Ik heb de aanbieding op deze site gezien en overweeg om die aan te schaffen. Heeft iemand ervaring met deze set?
Ik zie bij de topic nl helemaal geen ervaringsreacties :(.
[size=75][b][color=blue]Camera:[/color][/b] Canon 30D [b][color=blue]Lenses:[/color][/b] Canon EFS 17-85 IS USM | Canon EF 50 f/1.8 II | Canon EF 75-300 1:4-5.6 III usm [b][color=blue]Flits:[/color][/b] Canon Speedlite 420 EX[/size]
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

De exacte verschillen kan ik je zo niet vertellen, maar je moet ieder geval een circulair polarisatiefilter hebben.
Een lineair filter kan problemen op gaan leveren met de lichtmeting.
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
kwanon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 963
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Heiloo

Ik heb begrepen dat lineair uitsluitend voor analoge fotografie is, maar ik ben ook geen expert.
30D en spul...
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

hobbykip schreefCOLONIk heb begrepen dat lineair uitsluitend voor analoge fotografie is, maar ik ben ook geen expert.
Niet helemaal...
Op een analoge EOS kun je ook geen lineair filter gebruiken. Een lineair filter verstoort de automaat van je camera. Automatische belichting en AF werken alleen met circular filters.

De theorie van een circular filter (voor diegenen die het echt willen weten :) ):
A circular polarizer is just a linear polarizer followed by a quarter-wave plate set at 45 degrees to the axis of polarization.

A quarter-wave plate is made of a material in which light polarized in one particular direction travels more slowly than light polarized in the perpendicular direction. A quarter-wave plate is just thick enough that after passing through it, light polarized in one direction is delayed 90 degrees (or one-quarter wavelength) relative to light polarized in the other direction.
Grtjs, Friso
Camera Obscura
Gebruikers-avatar
Richard_1964
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 62
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2005 12:10
WoonplaatsCOLON Almere-Stad

Friso schreefCOLONOp een analoge EOS kun je ook geen lineair filter gebruiken. Een lineair filter verstoort de automaat van je camera. Automatische belichting en AF werken alleen met circular filters. Grtjs, Friso
Ik heb voorheen op mijn analoge camera altijd een lineaire polarisatiefilter gehad waardoor je door deze te draaien je effect kon veranderen. Ook bijvoorbeeld in combinatie met een kleurfilter van Cokin die daardoor van kleur veranderde. Het betrof toen een inwendig autofocus

Ik heb pas een circulaire polarisatiefilter moeten kopen toen ik een nieuwe (analoge) camera kocht waarvan de voorkant draaide bij het scherpstellen. Hierbij waren de truckagefilters niet meer te gebruiken.

Je krijgt pas belichtingsproblemen bij het voor elkaar zetten van twee lineaire polarisatiefilters: haaks op elkaar geeft het een zwart beeld, dit doet een circulaire versie niet.
Richard

[size=84]Canon EOS 350D | Sigma 17-70/2,8-4,5 | Sigma 55-200/4-5,6 l Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 (kitlens) l Canon Speedlite 380EX[/size]
Mongol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 11:39
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik heb ruim 10 jaar lang juist een lineair polarisatiefilter op m'n analoge camera's gehad. Verkopers hielden altijd dapper vol dat ik dit vooral niet moest doen!!!

Maar ja, je bent eigenwijs of niet...
Mijn ervaring is dat een lineair polarisatiefilter het gewenste polarisatie effect veel sterker naar voren laat komen dan een circulair filter.
Wel heb ik altijd na het kiezen van het polarisatie effect de belichting hiervoor gecorrigeerd. Het kan zijn dat ik er daarom nooit last mee gehad heb.
If you do not pay homage, we will take your property. If you do not have property, we will take your children.
If you do not have children, we will take your wife. If you do not have a wife, we will take your head.
Chinggis Khaan's tax law
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

Mongol schreefCOLONMaar ja, je bent eigenwijs of niet...
Mijn ervaring is dat een lineair polarisatiefilter het gewenste polarisatie effect veel sterker naar voren laat komen dan een circulair filter.
Niet eigenwijs hoor... met de lineaire kan je de intensiteit instellen en bij een circulaire niet. Je hebt/had het in de hand!
Zoals Richard_1964 al melde door het draaien van de frontlens bij het scherpstellen draait de lens het effect er zo weer uit. Pola opnieuw instellen en het onderwerp is weer onscherp.
Hierdoor ben ik bij de circulaire beland.

Groet
Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

shutterbug schreefCOLON
Mongol schreefCOLONMaar ja, je bent eigenwijs of niet...
Mijn ervaring is dat een lineair polarisatiefilter het gewenste polarisatie effect veel sterker naar voren laat komen dan een circulair filter.
Niet eigenwijs hoor... met de lineaire kan je de intensiteit instellen en bij een circulaire niet. Je hebt/had het in de hand!
Zoals Richard_1964 al melde door het draaien van de frontlens bij het scherpstellen draait de lens het effect er zo weer uit. Pola opnieuw instellen en het onderwerp is weer onscherp.
Hierdoor ben ik bij de circulaire beland.

Groet
Shutterbug
Hoe bedoel je dit?
Bij een circulaire pola moet je ook draaien voor het gewenste effect hoor.
Bij de meeste pola's heb je aan de buitenrand een streepje, wanneer je deze naar de zon richt heb je het sterkste effect.
Een pola i.c.m. een lens met meedraaiend frontelement is superirritant in ieder geval.
[size=75]*... ...*[/size]
harry
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 26 Jan 2005 16:13

Ik heb een lineair polarisatie filter. Eerlijk gezegd heb ik niet gemerkt dat dit de lichtmeting in de war brengt zoals vaak gezegd wordt. Ik heb ook wel eens andere reacties gelezen van mensen die een lineair polariatie filter zonder problemen gebruiken.
Misschien dat ik de problemen nog moet tegenkomen, want ik gebruik het filter niet echt vaak. Je kunt zo'n filter niet continue op je lens laten zitten omdat het nogal wat licht tegenhoudt.
Voordeel van een lineair filter is dat deze in het algemeen goedkoper is.
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

THJKlos schreefCOLONBij een circulaire pola moet je ook draaien voor het gewenste effect hoor.
Bij de meeste pola's heb je aan de buitenrand een streepje, wanneer je deze naar de zon richt heb je het sterkste effect.
Een pola i.c.m. een lens met meedraaiend frontelement is superirritant in ieder geval.
Ik ben wellicht een b-tje te sterk geweest in mijn uitspraak hierboven.
Ja je kan het effect beinvloeden doch ik bedoelde te zeggen dat een circulair polafilter minder kritisch is dan een liniaire (bij kleurverzadiging om volledig te zijn). Enne een streepje of andere aanduiding heb ik nooit op een van mijn circulaire pola's gezien. Zelfs ff gechect.

Groet
Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar