Hoe jij met fotografie bezig bent...

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

...of de kwaliteit van het getoonde.

Er is een duidelijke aanwas van leden op dit forum. Dat is een positieve ontwikkeling. Wat ik me de laatste tijd afvraag is hoe al deze leden bezig zijn met fotografie en hoe kritisch men naar zichzelf kijkt. Als ik soms zie wat er getoond wordt, dan vraag ik me vaak af of men een foto toont om maar wat te tonen, of omdat men van de foto daadwerkelijk vindt dat 'ie het tonen waard is.

Wat weet men eigenlijk van fotografie en hoe gaat men daarmee om? Is het meedoen met de hype en heeft men daarom een digitale camera aangeschaft "omdat die ander dat ook heeft". Of is het echt een hobby geworden waarbij men zichzelf steeds verder probeert te verbeteren? Heb je de handleiding goed doorgenomen en/of pak je 'm er wel eens bij? En lees je wel eens een boek over de techniek van fotograferen of van toestellen, of gaat dat weer te ver... lezen... hè bah :?

En nu ik bezig ben, heb ik nog een leuke serie vragen: heb je wel eens een fotografiecursus gevolgd? Weet je het verschil tussen diafragma en sluitertijd en de relatie daartussen? Zegt ISO je echt wat en en en...???

Kortom, een hele serie vragen over hoe jij bezig bent met fotografie en hoe je de kwaliteit van je eigen werk beoordeeld en verbeterd. Laat het eens weten, want ik ben benieuwd. Ook omdat ik zoveel dezelfde vragen zie op dit forum en omdat ik de kwaliteit van het getoonde niet altijd even goed vind.

Blijft tenslotte de vraag of ik dit hier of in kletspraat had moeten zetten. De reacties zullen het leren. En dan zal ik tezijnertijd ook eens vertellen hoe ik met fotografie omga.
Gebruikers-avatar
Muis
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 23 Jul 2004 11:47
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Wel Ytos,
Ik zal het je vertellen :)

Motivatie: Ik ben gek op mooie plaatjes. Of dat nou in een film, op straat, een schilderij of een foto is. Ik kan er uren naar kijken en bij wegdromen.

Ik verdiep mij in fotografie doormiddel van veel lezen -zowel op internet als in "echte" boeken- het praten (en af en toe meegaan) met zoveel mogelijk "professionals",en heel veel oefenen. Ik zou wel een cursus willen doen, maar op dit moment ontbreekt mij daar helaas de tijd voor. Op dit moment is mijn doel zo goed te worden dat ik echt tevreden ben over mijn foto's, en dat ik echt weet wat ik doe. Als ik dat eenmaal helemaal onder de knie heb, wil ik wel leren photoshoppen :P

Als ik hier foto's post, vind ik ze zelf in ieder geval "iets" hebben, anders zou ik het niet doen. Natuurlijk ben ik ook op zoek naar verbetertips en opbouwende kritiek, aangezien je daar alleen maar beter van kunt worden.

Ik heb een digitale camera gekocht (ik had eerst een Canon eos500)omdat het toch economischer is, zeker als je zoveel oefent . Mijn drang tot fotograferen kostte me handen vol geld, en dat ging op een gegeven moment niet meer.
Uiteindelijk ben ik erg blij met mijn camera, en ik zie bij mezelf al duidelijk verbetering. Leve de 300d :)

Groeten,
Nyree
Dazzle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2004 16:03
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

hehe... je haalt de vragen uit mijn mond.. :)

wat ik gemerkt heb is dat zelfkritiek toeneemt naarmate je meer foto's op je teller hebt.. er moet nu toch wel echt een plaatje uitrollen wil ik hem nog posten..

maar hoe ik met fotografie bezig ben..

zeker niet professioneel.. maar ik weet genoeg van diafragma's, sluitertijden, fstops, ISO etc etc om het voor me te laten werken ipv tegen..

fotografie cursus? hmm.. voor 150euro leren hoe een powershot werkt? en dan een beetje ongecontroleerd plaatjes schieten :) nah.. een echte cursus is vaak nog duurder en wordt,zover ik weet, niet in mijn woonplaats gegeven..

hoe ik de kwaliteit van mijn foto's beoordeel... hmm eigenlijk vrij simpel.. als ik door mijn XXXCANON foldertje heen kijk dan zie ik foto's die niet zo zijn geworden als dat ik gepland had.. die worden zonder pardon gedeleten.. dan zijn er vaak wat foto's die wel geworden zijn wat ik gepland had maar domweg gewoon tegenvallen.. dat zijn twijfelaartjes.. blijven nog even staan.. vaak gaan die even door de filters en als dat niet net dat beetje extra brengt.. mogen ze ook naar recycle heaven.. dan zijn er de foto's die en zijn zoals gepland en er uit springen.. de 'perfecte' foto.. maar zelfs die lopen het risico te verdwijnen want ik kan bijvoorbeeld een prachtige zonsondergang hebben qua licht en timing en godknowswhat maar als het niets aparts is in compositie dan verdwijnt ook die.. en dan blijft er, hopelijk, nog een heel klein beetje over waar ik de ruimte op mijn schijf wel voor over heb.. en misschien zelfs wel op echt fotopapier zet.. maar zoals gezegd, kritiek neemt evenredig toe met tellerstanden en dus komt het steeds minder vaak voor dat ik echt blij ben met een foto :)

ik had er nog wel een ander vraagje bij.. waarom schieten er hier nog mensen in JPG en Auto? een point en click camera had je ook goedkoper kunnen krijgen.. :)
- doe je je ogen open sta je midden in het leven.. -
CanonEOS300D-18/55-50/200-Sigma105Macro-1Gb Sandisk - 1Gb Sandisk UltraII - Ikelite UH
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

echt professioneel ben ik ook niet bezig, nog lang niet.

het grote probleem waar ik vaak tegenaan loop is dat ik een bepaalde instelling vergeet in te stellen, of dat ik niet weet welke instellingen ik nodig heb om een mooie foto te maken :oops:

ik schiet ook altijd in jpeg, nooit raw omdat ik dat te groot vind en de foto's toch bijna nooit nabewerk, ik ben wel druk bezig om photoshot elements onder de knie te krijgen.

en wat ik graag fotografeer ? nou, eigenlijk alles wat ik zie. :)
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
*Marco*

Dazzle schreefCOLONik had er nog wel een ander vraagje bij.. waarom schieten er hier nog mensen in JPG en Auto? een point en click camera had je ook goedkoper kunnen krijgen.. :)
Dan mag jij mij - de die anderen die JPG en Auto nog gebruiken - uitleggen waarom die funties dan op de 300D-camera zitten?
hoek0091
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 15 Aug 2004 20:21
WoonplaatsCOLON Leusden

Afgelopen jaren heb ik meerdere fotocursusjes gedaan. Ik heb hier nooit spijt van gehad: eindelijk wist ik hoe die Tv en Av knop mijn fotografische blik op deze wereld kunnen veranderen.

Sindsdien kijk ik anders naar de dingen om ons heen. Waar zit dat mooie plaatje? Soms is het die boom die nooit opviel maar nu in het avondlicht wél. Andere keer is het, heel voorzienbaar, dat kasteeltje in een Frans landschap. Neem je de foto van links, rechts of van een ander standpunt? Neem je de foto nu of kom je later met mooi licht nog even terug?

De digitale 300D heeft nog iets toegevoegd aan deze belevenissen. Fotograferen zonder limiet en later het beste van dat éne plaatje maken met PS. Wat niet wilt zeggen dat ik maar raak schiet. Iedere keer als ik afdruk moet 't hét plaatje zijn.

Digitale fotografie is iets nieuws voor mij. Twee maanden geleden had ik nooit iets van WB gehoord. Inmiddels heb ik de standaard bewerkingen van PS CS een beetje onder de knie en heb voor het eerst met een layer gewerkt. Lang leve de collega met kennis van zaken en het PS-boek welke ik gekocht heb.

Ook ik verbaas me af en toe over waarom men een foto op het forum zet.
Volgens mij zet je alleen het beste van jezelf op het internet. Ben blij dat er meer mensen zich hier aan 'storen'.

Ik hoop de komende tijd nog veel te leren. Mede met behulp van dit forum.
Ronald
Digital Rebel
Bartje
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 677
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2004 00:49
WoonplaatsCOLON Sittard
CONTACTCOLON

Dazzle schreefCOLONik had er nog wel een ander vraagje bij.. waarom schieten er hier nog mensen in JPG en Auto? een point en click camera had je ook goedkoper kunnen krijgen.. :)
Nou... waarom zou ik in RAW schieten? De meeste fotos die ik nu nog maar, druk ik niet af, maar komen op mijn persoonlijke website enja dan worden ze ook verkleind. Ik kan me voorstellen dat men soms toch nog wel eens de AUTO funtie gebruikt. Zeker nieuwe gebruikers.

Zelf ben ik nou een jaar bezig met fotografie. Ik heb ooit met een grafische opleiding een beetje fotografie gehad (dus wist wel wat diafragma, sluitertijd en hun relaties zijn).
Vorig jaar een digitale camera gekocht en daarmee maakte ik altijd foto's tijdens het uitgaan en concerten. Echter, de kwaliteit vond ik echt wel minder. Tijdens concerten waren foto's vrijwel altijd bewogen. Ik wou dus ooit wel een betere camera aanschaffen waarmee ik niet zo beperkt was.

Het daarop volgende jaar moest ik toch maar weer eens naar school en heb zo een fotonica opleiding gevonden in Den Bosch. Dat is dus fotografie, film en animatie. Later kies je 1 richting uit!
Voor deze opleiding moest je een Spiegelreflex camera aanschaffen! En ik was er zeker van dat ik een digitale MOEST kopen. Ik had een jaar gewerkt, maar heb toch voor de 300d gekozen, omdat ik voorheen wel vaker met de eos 300 heb gewerkt.
En zo doende ben ik sinds een jaar veel bezig met fotografie. En hou ervan om concerten vast te leggen.
[size=75]30D - BG-E2 Grip - EF-S 18-55 - EF 70-200/2.8 L - EF 28/2.8 - EF 50/1.8 - AF 28-75/2.8 - Peleng 8/3.5 8A
Canon 580EX II[/size]
[url=http://www.bartnotermans.com]bartnotermans.com[/url]
Dazzle
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 139
GeregistreerdCOLON 30 Jul 2004 16:03
WoonplaatsCOLON Uden
CONTACTCOLON

*Marco* schreefCOLON
Dazzle schreefCOLONik had er nog wel een ander vraagje bij.. waarom schieten er hier nog mensen in JPG en Auto? een point en click camera had je ook goedkoper kunnen krijgen.. :)
Dan mag jij mij - de die anderen die JPG en Auto nog gebruiken - uitleggen waarom die funties dan op de 300D-camera zitten?
Croppen, focuspunt instelling, spelen met DOF, spelen met licht, leren wat diafragma doet, leren wat de sluitertijd doet? de learning curve mag dan wel omhoog schieten maar dat doet ie pas als ie van standje groen af is.. ...maar waarom ze er op zitten.. omdat Canon iets meer potentieele klanten wil hebben die met de hype (waar Ytos ook aan refereerde) mee willen doen..

ja het kost wat "meer" ruimte om je RAW op te slaan maar als je camera kan kopen van 1000euro dan moet een flash kaartje van een Gig niet zo'n probleem zijn.. het kost misschien ook iets meer tijd om je RAW te kopieeren en ze bewerkbaar te maken.. maar de kwaliteit tov van Large JPG is toch wel noemenswaardig..
- doe je je ogen open sta je midden in het leven.. -
CanonEOS300D-18/55-50/200-Sigma105Macro-1Gb Sandisk - 1Gb Sandisk UltraII - Ikelite UH
Hans
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 178
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 20:08
WoonplaatsCOLON Almere

Ik fotografeer pas eigenlijk iets meer dan een jaar. Na eerst de Sony 717 gehad te hebben , ben ik in mei van dit jaar overgestapt op de 300D.
Voor mij is fotografie echt een hobby geworden.

Zo groen als ik vorig jaar was , zo veel heb ik inmiddels bijgeleerd , voornamelijk door zelfstudie en veel , heeel veel , foto's laten beoordelen , en daar daadwerkelijk iets van op te steken.Heb heel veel gelezen op het internet. De termen ISO , Diafragma , EV etc etc zeggen me dus inmiddels wel wat :lol: Ze in de praktijk ten volle benutten is een andere zaak 8)

En nog dagelijks leer ik bij.

Voor mij is het een echte hobby , je kan immers allerlei momenten vast leggen en bewaren. Nu fotografeer ik echt alles , en heb ( nog) niet een bepaalde voorkeur voor onderwerpen.
[color=red]Canon Eos 400D[/color]
Oldsmobile
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 317
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2004 10:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht
CONTACTCOLON

Ik fotografeer al sinds 1980 ( ja zo oud ben ik al :lol: ) een beetje voor hobby.
eerst met een Olympus OM 10 ( heerlijke camera ) , daarna met een point & shoot sony dsc 85 en nu dus een EOS 300D ( ook een heerlijke camera ).
Wat ik na al die tijd vindt is : LEER TE KIJKEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oefen een dag of je de hele dag foto's maak , op je werk op school of waar dan ook.
Je zal zien dat er een wereld voor je opengaat , simpele dingen kunnen ongelofelijk mooi zijn.
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Allereerst bedankt voor de reacties. Redelijk verhelderend, maar ook wel een beetje wat ik verwacht had.
Dazzle schreefCOLONfotografie cursus? hmm.. voor 150euro leren hoe een powershot werkt? en dan een beetje ongecontroleerd plaatjes schieten nah.. een echte cursus is vaak nog duurder en wordt,zover ik weet, niet in mijn woonplaats gegeven..
Nee, dat bedoel ik dus niet. Geen knoppencursus, maar onder leiding van een fotograaf opdrachten schieten. Elkaars foto beoordelen en leren van elkaar. Weten hoe je een foto zou kunnen verbeteren door beter gebruik te maken van bestaand licht, diafragma, sluitertijd, flitser, uitsnedes en wat dies meer zij.

Een keer me elkaar op stap gaan en merken dat je in dezelfde stad heel anders naar de dingen kijkt. Dat levert dus heel verschillende foto's op. Komt bij dat de één er dan nog meer gevoel voor heeft dan de ander ook.

En zoiets kan al bij een buurthuis. Niet te duur en toch leuk. Ook om mensen in je omgeving te leren kennen die ook fotografie als hobby hebben. Kun je ook een shooting-day met afspreken.
Dazzle schreefCOLONik had er nog wel een ander vraagje bij.. waarom schieten er hier nog mensen in JPG en Auto? een point en click camera had je ook goedkoper kunnen krijgen.. :)
Ik schiet nog in jpg omdat ik dat makkelijker vind. Ik wil niet elke foto hoeven nabewerken op witbalans e.d. Ik schiet verder nooit op auto, maar altijd op Av (=standaard 11) en soms Tv (standaard 1/125). Deze standaardwaarden stel ik alleen zo in, zodat ik een uitgangspunt heb. Ik pas de waarden aan aan de situatie en de foto die ik wil hebben. Soms gebruik ik de landschap- of portretstand om te kijken wat de camera zou doen in de gegeven situatie, maar ik druk dan eigenlijk nooit af in die standen.
snuggel schreefCOLONhet grote probleem waar ik vaak tegenaan loop is dat ik een bepaalde instelling vergeet in te stellen, of dat ik niet weet welke instellingen ik nodig heb om een mooie foto te maken :oops:
Heb ik ook nog vaak. Sta ik gister bij het CWI promo-foto's te schieten met m'n nieuwe 50mm F1.8. Lekker lichtscherp denk ik nog, maar bij F1.8 heb je wel een heel kleine DOF. Ik wilde dus eigenlijk op F11 schieten, maar dan zou m'n sluitertijd naar 3" gaan. Dat was ook weer niet handig. Vergat ik dus prompt m'n cam in te stellen op ISO400 of ISO800. Gelukkig later toch gedaan, dus toch nog goede foto's met goede DOF voor het doel waarvoor ik ze genomen heb.
hoek0091 schreefCOLONOok ik verbaas me af en toe over waarom men een foto op het forum zet.
Volgens mij zet je alleen het beste van jezelf op het internet. Ben blij dat er meer mensen zich hier aan 'storen'.
Ik wist wel dat ik niet alleen stond in m'n kritische houding :D
Oldsmobile schreefCOLONWat ik na al die tijd vindt is : LEER TE KIJKEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Oefen een dag of je de hele dag foto's maak , op je werk op school of waar dan ook.
Je zal zien dat er een wereld voor je opengaat , simpele dingen kunnen ongelofelijk mooi zijn.
JE HOEFT NIET TE SCHREEUWEN :P maar je hebt wel hartstikke gelijk. Ik merk dat ik zelf heel anders ben gaan kijken naar de dingen. Je ziet details op gebouwen, kleuren, vormen, modellen and so on. Alleen het kijken is eigenlijkl al leuk. En dan hebben wij nog de techniek om het vast te leggen ook. We zijn rijk!!!

Ik wacht nog even wat meer reacties af voordat ik met mijn verhaal kom. Nog even geduld lieve kijkbuiskinderen.
Gebruikers-avatar
@ssie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2246
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2004 18:15

Ik ben er zo eentje die van jongs af aan non-stop aan het fotograferen is. 3 jaar terug me eerste digicam gekocht....toen er helemaal op losgeschoten. Merktte dat het ook echt "er op los schieten" was en meer ook niet...nooit een echt mooi plaatje. Daarna meer bewust gaan fotograferen en uiteindelijk de 300D gekocht. Ben nu veel aan het oefenen...ben nog een echte beginner. Probeer nu zoveel mogelijk op de compositie te letten. Verschillende standen ben ik nog niet echt in thuis en schiet dus nog erg veel op de auto standen :oops: . Zou er VEEEEEEEL meer van willen weten en wil graag een foto cursus doen, maar zit momenteel met een drastisch tijdgebrek. Gelukkig is er online en in de boeken ook heel veel te leren!
Juist om feedback te krijgen en te kunnen leren, plaats ik sommige van m'n foto's online. De foto's die ik plaats vind ik zelf de moeite waard, maar zou ik nog wel wat aan willen verbeteren.
Het leuke aan dit forum vind ik juist de mogelijkheid om van elkaar te kunnen leren. Iedereen heeft een ander zicht op hoe iets beter kan en deelt dit met elkaar! Als je een keer een slechte foto plaats en je krijgt daar feedback op, kan je juist de volgende keer weer een betere plaatsen!
Lisa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 12:31
WoonplaatsCOLON Uithoorn ( ja t'is een gat )

ik zit op dit forum om te leren, en ik leren doe ik ervan !! en ik vind het fijn een hobby te delen met mensen die dezelfde passie hebben. Het maakt niet uit of iemand zijn foto mooier of slechter is , men plaatst ze om van elkaar te leren en wat te delen. en dat vind ik leuk. :D Alleen een forum met foto's die perfect zijn en waar iedereen ohhh,s en ahh,s op roept leer ik niks van, van fouten wel. En juist omdat iedereen op een leuke manier opbouwende kritiek geeft en tips geeft durf ook ik zelfs een foto te plaatsen, :oops: dat zou ik op een forum met alleen perfecte fotografie nooit doen. :shock: dat vind ik het leuke hier en verder.. ja ik probeer te leren , ja ik lees en ja ik ga een cursus volgen. 8) en ooit... jaaaaa ooit ben ik een beroemd fotograaf ( yeh right )..

Ik ben heel erg bezig nu om alles onder de knie te krijgen wat betreft sluitertijden, diafragma enz,, soms snap ik het en soms nie :( maar ik heb er vertrouwen in dat dat goed komt.. het sleutelwoord blijft oefenen oefenen oefenen en foto's schieten waar je maar kan.

De foto.s die ik tot nu toe geplaatst heb zijn voor mij meer om de vraag te beantwoorden van waar sta ik onder op de ladder ( want ik weet dat ik onderaan sta dat kan ook niet anders als je net begint ) maar goed , ik bleek zelfs nog op de grond te staan :wink: maar dat geeft nie.

Verder wil ik alleen nog zeggen dat ik blij ben met dit forum en met jullie :D
Groetjes Lisa
aerobed
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 20 Jul 2004 23:35
WoonplaatsCOLON Stadskanaal (Groningen)
CONTACTCOLON

Foto's maken vind ik het meest geweldige wat er is. Ik vind het veel meer hebben dan video-opnames omdat je met een foto meer kunt zeggen dan met film (en je kunt erbij gaan fantaseren als je een foto ziet). Maar goed, dat is persoonlijk natuurlijk!
Ik fotografeer nu zo'n 4 jaar digitaal. Eerst met een medion (van de aldi) en nu met een 300d. Veel mensen verklaren me voor gek dat ik nu zo'n camera heb gekocht terwijl ik een 'goeie' en dure had. Nou, als je eenmaal het verschil ziet....... Maar goed ik ben superblij met deze camera omdat je ontzettend veel mogelijkheden hebt en omdat de kleuren gewoon levensecht zijn!
Ik fotografeer nooit op auto (groen), het enige waar ik eigenlijk nooit op schiet is met de diafragma mode. Ik weet me hiet niet veel raad mee (misschien moet ik het gewoon eens proberen :oops: ) Veel experimenteer ik met compositie. Ik zie vaak genoeg prachtige objecten of details en die probeer ik zo vast te leggen dat het verrassend is en dat men het niet verwacht. Prachtig!
Alle foto's maak ik in JPG stand tenzij ik weet dat het een bijzondere gelegenheid is (bijv. portretfoto's voor bruiloft etc.) Maar met een laptopje in de buurt is dat geen probleem.
Ik zou dolgraag eens een cursus fotografie willen volgen omdat er nog zoveel te leren valt (alhoewel ik dagelijks fotografeer hoor) Lijkt me geweldig!

maar goed... weer genoeg gebrabbeld..
Groetjes Ariena
firewatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 21:13
WoonplaatsCOLON hengelo
CONTACTCOLON

Mijn passie voor fotografie is enkele jaren geleden ontstaan. Alles is begonnen met een scanner. Mee luisteren met politie en brandweer en als het incident interessant genoeg klonk in de auto stappen en kijken. Dit was echt berust op sensatie. Na een tijd dit te hebben gedaan liep ik warm voor alle gemaakte beelden die ik zag. Hierop heb ik besloten een digitale video camera aan te schaffen. Tijdens incidenten maakte ik hiervan een “reportage” en verkocht deze beelden aan de hier lokale omroep “tvoost” na dit een tijd te hebben gedaan en een goede band op te hebben gebouwd met brandweer en politie en regelmatig wat beelden verkocht te hebben ben ik over gegaan tot aanschaf van een digitale camera te weten een sony f-717. echter gaat dit niet samen en heb een keuze gemaakt voor de fotografie.

Na het lezen van een aantal boeken werden de begrippen sluitertijd en diafragma ed. mij ook duidelijk en hoe ik hier mee moet en kan werken. Tijdens het werk als freelance persfotograaf, want zo heet dit dan ging ik eigelijk meer spuitgasten fotograferen dan de eigelijke brand of ongeval. Toen eens een jongedame gevraagd of ik niet eens mocht proberen om een fotoshoot met haar tedoen,en dit was geen probleem. Toen was dus het ken van de dam. De f-717 was ik dan al snel zat en ben in 2003 in week 42 overgegaan op de eos 300d die mij tot op heden goed bevalt op een dingetje na. De iso waarde had wat hoger mogen zijn zodat ik in het donker beter uit de voeten kan bij calamiteiten.

Inmiddels hou ik mij bezig met bijna alle soorten van fotografie wat je ook kan zien op mijn website

Over mijn kwaliteit ben ik echter nooit tevreden, er is voor mij altijd wel iets niet goed aan een foto. Nu weet ik niet of ik een miereneuker ben of dat meer mensen dit hebben.Het kan altijd beter en het geeft stof tot leren voor een volgende reportage.
canon eos 20 d, BG-E2, sigma 17-35/2.8-4 ex sigma 28-70/2.8, sigma 70-210/2.8, canon 90-300/4.5-5.6, canon 35-105/4.5-5.6, speedlite 550 ex, 3x canon bp-512 en 2x lexar 256 mb 40 speed, image tank 40 gb en lowepro phototrekker classic forest G
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

firewatcher: Wil jij nog meer dan 3200 (hacked fw) ISO? Tja, dan zul je echt naar een videocamera moeten. Maar ik denk eerder dat jij een lichtgevoelige lens nodig hebt. denk eens over een 50mm f 1.4 of f 1.0. de 1.8 is heel goedkoop en geeft je ook al veel meer licht dan de kitlens.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
firewatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 21:13
WoonplaatsCOLON hengelo
CONTACTCOLON

Klaas schreefCOLONfirewatcher: Wil jij nog meer dan 3200 (hacked fw) ISO? Tja, dan zul je echt naar een videocamera moeten. Maar ik denk eerder dat jij een lichtgevoelige lens nodig hebt. denk eens over een 50mm f 1.4 of f 1.0. de 1.8 is heel goedkoop en geeft je ook al veel meer licht dan de kitlens.
ik werk met een af 28-70/2.8 ex asp df f. de kitlens heb ik niet. maar mis ik iets met betrekking tot 3200 (hacked fw)???

als ik nu op 800 ga zitten heb ik er redelijk wat ruis in zitten.
canon eos 20 d, BG-E2, sigma 17-35/2.8-4 ex sigma 28-70/2.8, sigma 70-210/2.8, canon 90-300/4.5-5.6, canon 35-105/4.5-5.6, speedlite 550 ex, 3x canon bp-512 en 2x lexar 256 mb 40 speed, image tank 40 gb en lowepro phototrekker classic forest G
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

firewatcher schreefCOLON
Klaas schreefCOLONfirewatcher: Wil jij nog meer dan 3200 (hacked fw) ISO? Tja, dan zul je echt naar een videocamera moeten. Maar ik denk eerder dat jij een lichtgevoelige lens nodig hebt. denk eens over een 50mm f 1.4 of f 1.0. de 1.8 is heel goedkoop en geeft je ook al veel meer licht dan de kitlens.
ik werk met een af 28-70/2.8 ex asp df f. de kitlens heb ik niet. maar mis ik iets met betrekking tot 3200 (hacked fw)???

als ik nu op 800 ga zitten heb ik er redelijk wat ruis in zitten.
Met een hacked firmware (zie firmware-updates) is het mogelijk om je camera meer 10D features mee te geven. Je hebt dan ook 3200 ISO. Ruis (wat ik overigens zeer acceptabel vind, zelfs bij 1600 ISO) is te reduceren met Neat Image (zeggen ze :)).

@Klaas: het nadeel van een lichtgevoelige lens is toch wel de minimale DOF die je hebt als je op bijvoorbeeld 1.8 schiet. Heb dat nu zelf ervaren met m'n 50mm 1.8. Dat lijkt me bij 1.4 of 1.0 nog erger.
firewatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 21:13
WoonplaatsCOLON hengelo
CONTACTCOLON

Met een hacked firmware (zie firmware-updates) is het mogelijk om je camera meer 10D features mee te geven. Je hebt dan ook 3200 ISO. Ruis (wat ik overigens zeer acceptabel vind, zelfs bij 1600 ISO) is te reduceren met Neat Image (zeggen ze :)).

@Klaas: het nadeel van een lichtgevoelige lens is toch wel de minimale DOF die je hebt als je op bijvoorbeeld 1.8 schiet. Heb dat nu zelf ervaren met m'n 50mm 1.8. Dat lijkt me bij 1.4 of 1.0 nog erger.
en met die hacked fw gaat dat allemaal goed, had al wel iets gezien dat je garantie van canon dan vervalt (die is er bij mij toch al met een week af......geloof ik)

welke moet ik dan hebben wil ik die er op zetten ?[/quote]
canon eos 20 d, BG-E2, sigma 17-35/2.8-4 ex sigma 28-70/2.8, sigma 70-210/2.8, canon 90-300/4.5-5.6, canon 35-105/4.5-5.6, speedlite 550 ex, 3x canon bp-512 en 2x lexar 256 mb 40 speed, image tank 40 gb en lowepro phototrekker classic forest G
firewatcher
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 151
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2004 21:13
WoonplaatsCOLON hengelo
CONTACTCOLON

Motordigitaal schreefCOLON
welke moet ik dan hebben wil ik die er op zetten ?
Deze: http://motordigitaal.300d.nl/E3kr111.zip
:D die kan ik er met een gerust hart op zetten?
canon eos 20 d, BG-E2, sigma 17-35/2.8-4 ex sigma 28-70/2.8, sigma 70-210/2.8, canon 90-300/4.5-5.6, canon 35-105/4.5-5.6, speedlite 550 ex, 3x canon bp-512 en 2x lexar 256 mb 40 speed, image tank 40 gb en lowepro phototrekker classic forest G
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar