Tijdopnamen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
martin1056
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2005 11:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Hallo,

Als ik met een tijdopname op statief buiten of binnen een foto maak in de P stand dan is het meestal lichter op de foto dan in werkelijkheid. Ik ga ervan uit dat in de p-stand de juiste tijd en diafragma bij het aanwezige licht gekozen wordt. Hoe valt dan te verklaren dat het telkens weer lichter blijkt.
Ik hoop dat jullie dit herkennen of in ieder geval mijn misschien wat vage verhaal begrijpen en wat tips hebben.
Vast bedankt
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Waarschijnlijk maak je in het 'donker' opnamen. De camera zal trachten een 'juiste' belichting te doen. Wat inhoudt dat een binnenfoto idd lichter wordt. Een oplossing kan zijn om onder te belichten of in de M-stand te experimenteren wat voor jou de juiste belichting is.
martin1056
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 02 Aug 2005 11:38
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Bedankt, maar is het niet zo dat de camera de hoeveelheid licht berekent en de juiste sluitertijd zoekt. Vandaar de lange sluitertijd.
Dureaux
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 750
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2005 18:53

P wordt ook wel eens de dummymode genoemd.
De camera gaat voor je rekenen en meestal komt dat goed uit.
In het donker niet dus, want "P" zal proberen je scene te belichten volgens een daglichtsituatie (zo licht en optimaal mogelijk)

Wat soms helpt is dmv spotmeting op een lichtgevend object in te stellen of de aura ervan als je de P functie wilt blijven gebruiken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar