webphoto 0.956 BETA - resizen, kaderen,... [DEEL 2]

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Na 329 berichten toch maar een nieuwe opgestart.

De eerste post van Frank uit deel één.
sullivan schreefCOLONHi,

Ik vind het leuk om foto's te bewerken, maar vond het altijd vervelend werk om daarna de foto nog eens geschikt te maken om de foto op dit forum te kunnen plaatsen. Ook wilde ik graag de exif op de foto tonen. Maakt de foto misschien niet altijd mooier, maar ik leer veel van de exif info van andere foto's, maar vind het een nadeel als deze niet gelijk beschikbaar is.

Toen ben ik begonnen om een javascript te schrijven die voor mij een aantal stappen automatsch doet. Ik heb een deel zelf geschreven, maar ook gebruik gemaakt van bestaande scripts.

In het begin staan een aantal constanten die je kan wijzigen naar persoonlijke smaak.

Wat doet het script:
1. copy maken
Er wordt eerst een copy gemaakt, zodat het origineel in tact blijft.

2. resize
De photo wordt geresized naar de max opgeven grootte (b.v. 900 voor dit forum). De verkleining houdt rekening met landscape/protrait of vierkant en met de kader dikte. De verkleining gebeurd met bicubic sharper mode. Ik verscherp mijn foto's naar mijn smaak op 100%. Met deze verkleinings mode hoef ik niet daarna nog eens te verscherpen.

3. kaderen
Er wordt een inner en een outer kader gemaakt. Deze is volledig aan te passen qua diktes (links, rechts, onder en boven onafhankelijk in te stellen). Daarnaast kan je een eigen kleur geven aan beide kaders

4. Info plaatsen
Er zal gevraagd worden om een titel. Deze zal samen met de exif info getoond worden. De lens info wodt automatisch getoond en zal voor iedereen zelf moeten worden aangepast.

5. saven
De foto zal gesaved worden naar een opgegeven directory met als naam de datum en tijd en titel van de foto.


Wie wil kan het script gewoon gebruiken. Er zullen misschien nog best dingen fout gaan. Ik hoop dat jullie dit dan even willen doorgeven, zodat het script beter en beter kan worden. Het script is alleen getest met PS CS. Je kan onder file->scripts het script uitvoeren. Het is misschien makkelijk om er een action van te maken, dan hoef je niet steeds door het menu heen.

webphoto 0.901
- fix copyright year
webphoto 0.902
- fix saving photo on a mac
webphoto 0.903
- add cannon lens support (thanks Tom)
- add third border
- add title on top or bottom (TOPLEFT, TOPCENTER, TOPRIGHT, BOTTOMLEFT, BOTTOMCENTER, BOTTOMRIGHT, NEXTCOPYRIGHT
- show/hide title
- show/hide exif info
- show/hide copyright
- show/hide notify window when finished
webphoto 0.904
- add rgbColor functie om makkelijk kleuren toe te voegen
- fix null object error if title is canceld
webphoto 0.910
- add xmp support for reading exif
webphoto 0.911
- use default foreground and background colors
- add DEFAULT_LENS_MODEL tag. This is used when no lens matched.
- add one sigma lens (for testing)
- fix some typo's
WebPhoto 0.950 BETA
- add a settings.ini file. Settings can now be changed in this file.
- support tags in the exif info, so you can define your own message (see settings.ini)
- reorganize intern fucntions and files
- installation note: unzip file and insert all files in a sub directory in the scripts directory (C:\Program Files\Adobe\Adobe Photoshop CS2\Presets\Scripts\webphoto)
- This version will only work on CS2 and not on CS. We are working on that problem.
WebPhoto 0.951 BETA
- zowel CS als CS2 worden nu goed ondersteund
- structuur en leesbaarheid van het hoofdscript verbeterd
- include file even laten vallen, dus alles staat weer in 1 scriptfile, dit om te zorgen dat eventuele foutmeldingen duidelijke zijn
- sterk verbeterde foutafhandeling voor externe facturen, fouten in de ini file worden nog niet helemaal goed afgehandeld, dus wees daar voorzichtig mee
WebPhoto 0.952 BETA (Download)
- Na het resizen wordt een 100% zoom gedaan
- .ini files worden nu goed ingelezen op Mac
- default EXIF_CONTENT aangepast zodat er geen dubbele 'mm' en 'sec' meer staat
WebPhoto 0.953 BETA (Download)
- conditionele tags in text velden (zie settings.ini voor uitleg)
- .ini file is geherstructureerd
- foutafhandeling is verbeterd
- minor bugfixes
WebPhoto 0.955 BETA (Download)
- Het script zoekt de ini-file nu zelf op een aantal verschillende plaatsen, zodat het nu ook op de verschillende Mac configuraties wordt gevonden. Daarnaast werkt het op de PC nu ook als je script en ini file rechtstreeks in de script directory plaatst in plaats van in een subdirectory /webphoto.
- Mogelijkheid om een transparante middelste border te maken.
WebPhoto 0.956 BETA (Download)
- bug in aanmaken van directory is opgelost
- teksten in verticale borders zijn nu ook mogelijk, tevens andere mogelijkheden toegevoegd om teksten aan te passen
- de OUTER BORDER groeit nu automatisch mee met de ruimte die de tekst nodig heeft (eventueel uit te zetten)




De beschikbare versies van WebPhoto zijn te downloaden d.m.v. de linkjes achter de versie nummers in de lijst hierboven.

Ik hoor graag wat jullie er van vinden.

voorbeeld:

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=16340[/img]

mvg,
Frank
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

heb de regel verwijderd waarvoor een foutmelding werd gegeven
die regel bevindt zich in de xjs file

fout trad alleen op bij raw files waar, in de exif gegevens, de max lensopeing werd mee gedeeld
blijkbaar wordt dit niet bij iedere RAW file gedaan.
In ieder geval, het is nu opgelost bij mij.
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Vreemd! Bij werkt het ook gewoon. Ik zal eens naar de code kijken, waarom het fout kan gaan. Heb je voor mij de excate foutmelding?

mvg,
Frank
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Gebruikers-avatar
Gixxje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2005 10:49
WoonplaatsCOLON Sliedrecht Zuid-Holland

Werkt bij mij nu eindelijk alleen krijg ik de lens er niet bij.
Staat in de standaard er mooi in ; weggehaald maar helaas heen lens omschrijving. Moet ik dit ergen aan zetten ???

Paul
[size=75]Eindelijk de camera weer ter hand genomen, was er ff uit een foto dipje denk ik[/size]
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Gixxje schreefCOLONWerkt bij mij nu eindelijk alleen krijg ik de lens er niet bij.
Staat in de standaard er mooi in ; weggehaald maar helaas heen lens omschrijving. Moet ik dit ergen aan zetten ???

Paul
Je moet het wijzigen in het script zelf dus niet in een lensdatabasebestand dat je misschien nog uit een vorige versie hebt staan. Een eventuele identieke lens van een ander merk moet je een ; geven.
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

De lens-informatie wordt alleen meegenomen, als je begint met een RAW-bestand. Door een foutje (neem ik toch aan?) in PhotoShop wordt die info niet in Photoshop meegenomen als je in JPG fotografeert, hoewel die info wel in het bestand staat. Maar kennelijk niet op de juiste plaats of zo...
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

Ik denk dat Fokke gelijk heeft, schiet je in JPG?

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
Gixxje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2005 10:49
WoonplaatsCOLON Sliedrecht Zuid-Holland

sullivan schreefCOLONIk denk dat Fokke gelijk heeft, schiet je in JPG?

mvg,
Frank
:oops: Nog wel ja, moet nog veel leren over PSP CS :oops: Als ik nu in RAW schiet dan krijg ik nooit een toonbare foto dus nog even in JPG.

Maar ik zal het eens testen, plaats ik niet hoor want RAW toonbaarmaken is best moeilijk. Maar ik ben aan het leren met die DVD's dus hoop ik dat ik ook eens kan mee praten over Levels, curves, mask enz... enz...

Paul
Ga een RAW maken en kijken of het dan wel werkt Thanx..
[size=75]Eindelijk de camera weer ter hand genomen, was er ff uit een foto dipje denk ik[/size]
Gebruikers-avatar
Gixxje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2005 10:49
WoonplaatsCOLON Sliedrecht Zuid-Holland

Gixxje schreefCOLON
sullivan schreefCOLONIk denk dat Fokke gelijk heeft, schiet je in JPG?

mvg,
Frank
:oops: Nog wel ja, moet nog veel leren over PSP CS :oops: Als ik nu in RAW schiet dan krijg ik nooit een toonbare foto dus nog even in JPG.

Maar ik zal het eens testen, plaats ik niet hoor want RAW toonbaarmaken is best moeilijk. Maar ik ben aan het leren met die DVD's dus hoop ik dat ik ook eens kan mee praten over Levels, curves, mask enz... enz...

Paul
Ga een RAW maken en kijken of het dan wel werkt Thanx..
idd op RAW werkt hij als een speer.....
Nu nog RAW toonbaar maken en dat heb ik de boel kompleet.
[size=75]Eindelijk de camera weer ter hand genomen, was er ff uit een foto dipje denk ik[/size]
amr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 206
GeregistreerdCOLON 29 Jun 2005 19:45
WoonplaatsCOLON Alphen a/d Rijn

Hoi,

Helaas ben ik niet in het bezit van photoshop CS. Is er iemand die webphoto aan de praat heeft gekregen op Photoshop Elements 3.0 (Mac versie)?

zou heel fijn zijn :roll:

Ar.
"A good reboot is never a bad solution"
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Sorry als ik even door de bomen het bos niet meer zie.

Maar ik loop telkens tegen het volgende probleem aan. Na bewerking van foto in CS2 laat ik webphoto draaien.
Hij doorloopt alle stappen moeiteloos, maar op het laatst krijg ik steeds de melding;"Kan het bestand niet opslaan, bestand is reeds geopend of wordt door een andere applicatie gebruikt".

Wat kan ik doen om dit te verhelpen.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

@amr: geen idee

@Brian
heb je op die moment de foto ook geopend in een ander programma dan photoshop? Volgens de melding die je krijgt, lijkt het daarop.
Je mag hem enkel openen in Photoshop.
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

Nee, alleen in CS2. Daarom vind ik het ook een vreemde melding. Zal morgen nog eens even een paar tests doen en exact noteren wat er fout gaat.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

@Amr: Ik heb hier nog nooit naar gekeken, maar ik ben bang van niet. Er worden functies gebruikt die alleen in PS zitten. Ik zal er wel even naar kijken.

@Brain: Als je idd stap voor stap kan uitleggen wat je doet, dan kan ik het bij mij naspelen. Geef ook even aan welke versie je van webphoto hebt.

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Voor mijn eerste post op dit forum begin ik maar gelijk met een vraag (of eigenlijk drie vragen) :

Als ik het script van webphoto gebruik in PS CS2 heb ik twee probleempjes.

1: Het lenstype wordt niet vermeld in het uiteindelijke kader. Ik begrijp dat dit ligt aan het feit dat ik vanuit een JPG werk, maar het lukt me niet om een RAW-file in PS te krijgen (wel in de Adobe RAW-converter maar daar kan ik geen scripts runnen)...

2: Liever zou ik alleen het grote kader hebben dan ook dat dunne binnenste kadertje...

3: Kan ik er ook voor zorgen dat de datum in het Engels weergegeven wordt (I'm guessing dat dat in het camera menu moet)?

Ik gebruik een 350D

Hopelijk heeft een van jullie een antwoord op mijn vraagjes...

Alvast bedankt.
Target
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2698
GeregistreerdCOLON 14 Dec 2005 11:43
WoonplaatsCOLON Wuustwezel ( België )
CONTACTCOLON

Als je in de RAW converter zit, kun je de optie "openen" aanklikken.
Dan opent de foto in photoshop en kun je het script runnen.

op uw andere vragen heb ik geen antwoord.
sullivan
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3082
GeregistreerdCOLON 08 Dec 2004 20:23
WoonplaatsCOLON Almere

1. Ik snap niet precies wat je bedoeld. Als je de Adobe Raw converter hebt kan je de RAW foto gewoon in CS2 open. Je moet wel eerst de RAW conversie doen, maar dan wordt de foto in CS2 geopend. Dan kan je gewoon het script draaien.

2. Dit kan. Je moet dan in de settings.ini file wat wijzigingen maken. De volgende regels zou je kunnen wijzigen:

CodeCOLON Alles selecteren

INNER_BORDER_LEFT        = 0
INNER_BORDER_RIGHT       = 0
INNER_BORDER_TOP         = 0
INNER_BORDER_BOTTOM      = 0

MIDDLE_BORDER_LEFT       = 1
MIDDLE_BORDER_RIGHT      = 1
MIDDLE_BORDER_TOP        = 1
MIDDLE_BORDER_BOTTOM     = 1
MIDDLE_BORDER_FROM_PHOTO = false

OUTER_BORDER_LEFT        = 25
OUTER_BORDER_RIGHT       = 25
OUTER_BORDER_TOP         = 25
OUTER_BORDER_BOTTOM      = 50
3. Welk formaat had je in gedachten?

mvg,
Frank
Gebruikers-avatar
Brian
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 789
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2005 10:06
WoonplaatsCOLON Maas & Waal
CONTACTCOLON

sullivan schreefCOLON
@Brain: Als je idd stap voor stap kan uitleggen wat je doet, dan kan ik het bij mij naspelen. Geef ook even aan welke versie je van webphoto hebt.

mvg,
Frank
Ja, nu heb ik m'n geheugen verdubbelt in m'n laptop (2x512), ik denk zal eens een paar foto's door webphoto gooien om te kijken wat de melding exact is, maar loop niet tegen problemen aan. Natuurlijk zijn dit de beste problemen, die zichzelf oplossen.

Mocht ik nog weer het probleem tegenkomen, dan meld ik me wel weer.
Canon 40D / Canon 50mm f1.8 / Tokina AT-X 12-24mm f4 / Canon 24-105 f4.0L IS USM / Sigma 70-200mm f2.8 EX APO DG MACRO HSM / Canon 430 EX
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Aha, kijk dat wist ik niet... Ik deed altijd eerst raw naar jpg en die openen in PS...

Wat een prettig forum dat iedereen zo snel en accuraat reageert...

Sullivan bedankt voor je tips, en op vraag 3:
Ik dacht zelf aan M - D - Y (bijv. July 4 2005)

Alvast bedankt...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar