Belichting t.b.v. portret fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
lion
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2005 19:10
WoonplaatsCOLON Oosten des lands

Ik ben mij momenteel aan het verdiepen in portretfotografie en de bijbehorende belichting. In diverse rubrieken wordt zowel continue belichting als belichting middels studioflitsers geadviseerd. Continue verlichting is voor mij eerder een optie, zeker gezien het feit dat ik mij nog aan het oriënteren ben. Wat ik mij afvraag is "Wat is het voordeel dat studioflitsers 'flitsen'?".

Aangezien ik graag de werking van fotografie beter wil leren begrijpen, hoop ik dat iemand mij van een antwoord wil voorzien.

B.v.d.
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

ik sluit me aan bij deze vraag, ik vroeg me hetzelfde af.... Wat is nu het voordeel van een flitser (het lijkt mij zo moeilijk !!)

M@rk
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

ik denk dat het voordeel van flitsen is dat je met relatief kleine lampen gedurende een korte tijd veel vermogen kan produceren, daarnaast zal je door de geringe duur van de belichting minder last hebben van warmteontwikkeling, iets wat bij hoge vermogens continue belichting wel snel een probleem vormt.

Continue blichting heeft trouwens ook een groot voordeel, je kan veel makkelijker van te voren zien of er onbedoelde schaduwen optreden

maar er zijn hier vast mensen die hier nog veel meer over kunnen vertellen
FreekMac
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 43
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 11:52
WoonplaatsCOLON Overasselt
CONTACTCOLON

Voordelen van studioflitsers tov continulicht: Groot vermogen (meer licht), onafhankelijk van elkaar in te stellen bij meerdere flitsers, over een groot bereik in te stellen (bv 4 stops), betere kleurtemperatuur.
Dmv het instellicht kun je precies de werking van het flitslicht vooraf zien, zeker als je het instellicht proportioneel instelt.
Ooit verzin ik een leuk onderschrift. Maar nu even niet.
maced
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5540
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2005 20:33

FreekMac heeft gelijk. Studioflitsers hebben veel voordelen t.o.v. lampen.

Het is echter niet zo dat continu licht niet bruikbaar is. Zeker om te beginnen is het een prima idee om twee of drie bouwlampen van 500 W te gebruiken. Je kan dan, zoals Tom al zei, dat je goed kunt zien wat licht en schaduw doet. Het is voornamelijk een goedkope manier om te beginnen in de portretfotografie. De witbalans is heel makkelijk aan te passen als je in RAW schiet...
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Zoals Maced zegt..
Toch is er nog een groot verschil. Flitsers hebben meestal ook een regeling van intensiteit. Dit heb je dan weer niet met bouwlampen tenzij je er een dimmer zou kunnen tussenzetten. Misschien nog niet zo'n stom idee eigenlijk. Op die manier kan je de lichtsterkte wat aanpassen zonde r de hele bups te moeten verplaatsen.
lion
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 53
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2005 19:10
WoonplaatsCOLON Oosten des lands

Ik heb vanavond een dimmer (Gamma, 4,5 Euro) gekocht en gekoppeld met een bouwlamp. Hier:

www.eosdigitaal.nl/forum/viewtopic.php?t=16153

staat een tweetal voorbeelden die ik direct heb gemaakt.

Groet, Lion
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar