[UPDATE]Fullframe? cam22 niet (vignettering!) XTRA FOTO's

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Wat zou het beste zijn? (AUB met argumenten!)

5D: ga voor full-frame, dat is de toekomst
17
29%
20D: full-frame komt later wel, hou het geld in de zak
10
17%
20D: crop-factors are here to stay
18
31%
Anders, namelijk.... en graag beargumenteren!
7
12%
Anders, namelijk.... en graag beargumenteren!
7
12%
 
Aantal stemmenCOLON 59
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Ik zit met een dilemma. Ik wil graag mijn 300D vervangen. En nou kan ik twee dingen doen:
naar de 5D
of naar de 20D

Met de 5D zou ik dan in 1e instantie stappen naar een set 5D+24-70L.
Met de 20D zou ik mijn huidige lenzen kunnen houden, of stappen naar de 24-105L, die een bereik heeft dat me erg aanspreekt.

De vraag is eigenlijk de volgende: moet je uiteindelijk Full-frame willen? Of moet ik daarmee nog een paar jaartjes wachten? Of moet ik bij de crop-factor blijven (en is de crop-factor here to stay?)....

AUB geen reacties als: als je het geld hebt altijd de 5D, want full-frame heeft als belangrijk nadeel de vignettering bij 24mm. Dus ook dat heeft nadelen.

Kan iemand mij een gefundeerd advies geven?
Laatst gewijzigd door 2 op CAM22, in totaal 8 keer gewijzigd.
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

ik denk zelf dat er moeilijk een eenduidig advies te geven is, beide systemen hebben voor en nadelen, het is net wat je belangrijk vindt

Full Frame t.o.v CMOS Size sensors
Voordelen
Minder ruis (bij zelfde resolutie)
Beter groothoek bereik
Nadelen
duurder
minder Tele-bereik
Sneller last van lensafwijkingen (vignettering, vervorming)
Eventueel in bezit zijnde EF-S lenzen kunnen niet meer woden gebruikt

Ik heb zelf een 20D en totaal geen behoefte om het komende jaar te gaan upgraden, maar ik ben ook meer een TELE dan een groothoek fotograaf. Persoonlijk geef ik het ectra geld liever uit aan goede lenzen.
Enige echte voordeel van fullframe zou voor mij de verbeterde ruis karakteristieken zijn, maar dat vind ik de investering niet waard
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

Tom_Almere schreefCOLONik denk zelf dat er moeilijk een eenduidig advies te geven is, beide systemen hebben voor en nadelen, het is net wat je belangrijk vindt

Full Frame t.o.v CMOS Size sensors
Voordelen
Minder ruis (bij zelfde resolutie)
Beter groothoek bereik
Nadelen
duurder
minder Tele-bereik
Sneller last van lensafwijkingen (vignettering, vervorming)
Eventueel in bezit zijnde EF-S lenzen kunnen niet meer woden gebruikt

Ik heb zelf een 20D en totaal geen behoefte om het komende jaar te gaan upgraden, maar ik ben ook meer een TELE dan een groothoek fotograaf. Persoonlijk geef ik het ectra geld liever uit aan goede lenzen.
Enige echte voordeel van fullframe zou voor mij de verbeterde ruis karakteristieken zijn, maar dat vind ik de investering niet waard
THX. Nou ja, de 5D heeft veel voordelen voor mij. Grote zoeker, groot display (echt groot). En de pixels.

Maar die vignettering - dat doet mij twijfelen. En het geld - het is wel echt veel. Bovendien zouden de 17-40 en 70-200 moeten wijken, om uiteindelijk naar 24-70 en 100-400 te switchen. Of eventueel de 24-105, maar daar hoor ik wisselende geluiden over.

Met de 20D zou ik meteen naar de 24-105 stappen, vignettering is bij cropfactor geen issue. Maar wil ik dan niet over 1,5 jaar toch een 5D? :?
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Het komt neer op de vraag wat er nu beter is aan een 5D dan een 20D. Het zal hem puur in beeldkwaliteit moeten zitten want voor de rest is de 20D op z'n minst gelijkwaardig te noemen.

En dan gaat het dus om scherpte, contrast, ruis e.d. Van wat ik er tot nu toe van gezien heb is dat ruis verhaal niet echt een stap vooruit zoals je dat zou verwachten van een camera in deze prijsklasse. Echt heel veel beter dan een 20D is hij niet. Om eerlijk te zijn is het enige grote pluspunt van die 5D de scherpte. Ik vond het redelijk indrukwekkend om te zien hoe deze camera uit dezelfde lens behoorlijk meer scherpte kan halen.

Daarnaast haal je zelf al aan dat de gebrukte lenzen belangrijker worden omdat je het hele oppervlak van de lens gebruikt. Dat vind ik zelf een serieus minpunt.

Samengevat met mijn beperkte kennis van de 5D zou ik zeggen dat als je op zoek bent naar superieure scherpte en detail (en vergeet ook de creatieve mogelijkheden van een kleinere scherptediepte niet) dat de 5D een camera is die het overwegen waard is. En dan zeg ik naar eigen mening dat de 20D meer 'value for money' is, maar dat is mijn mening.

Als hij nou waterdicht was en 5 frames of meer per seconde kon schieten dan zou de keus alweer moeilijker zijn :D
Gebruikers-avatar
martmarbus
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3626
GeregistreerdCOLON 22 Jun 2004 10:20
WoonplaatsCOLON Den Helder
CONTACTCOLON

Nou moet ik toegeven dat ik helemaal kapot van de 20D ben.
Ik heb nu de 300D (gehackt) en ben daar zeer tevreden mee
Zelf vind ik het dus ruim voldoende.
Ik denk dat dit toestel echt meer dan genoeg is voor de huis, tuin en keuken fotograaf. Zeg maar de amateur hobbyfotograaf.

Maar er moet altijd wel iets te wensen overblijven :wink:

Mart
RAW rules the world!

[size=6] 5D Mark III,diverse glassoorten in diverse kokers, wat leuntoestellen, nylonzak om alles in mee te slepen[/size]
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

zal kiezen voor de 20D en dan met de 24-70mmL, heb de lens nu te leen heerlijke lens, maar wel een beetje zwaar, maar ja was alleen de kit gewend hè.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

THX Eric. Maar ik zei al: "Nou ja, de 5D heeft veel voordelen voor mij. Grote zoeker, groot display (echt groot). En de pixels."

Hoe relevant vind je dat?
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Het grootste verschil tussen een Crop Cam en een FF Cam heb ik nog niet gehoord. M.i. is dat namelijk het verschil in DOF. Bij een 20D geeft 31mm dezelfde compo als een 5D met 50mm.
Even op http://www.dofmaster.com/dofjs.html rekenen:
20D, F4, 31mm, 3m : Total DOF: 1,49m
5D, F4, 50mm, 3m: Total DOF: 0,87m
Dat is toch behoorlijk significant.

Grtjs, Friso
Camera Obscura
PeetPlafond

Hmm... als je blijft twijfelen (zoals ik) dan is er een tussenoplossing waar ook voor gekozen kan worden... 1Dmk2 (n)

Voordeel de cropfactor wordt 1.3x dus groothoek wordt groter... in tegenstelling tot de 5D vervalt de noodzaak om uitsluitend te gaan voor hoogwaardige lenzen. Ruisniveau goed onder controle. snelle en acurate AF.

(ik heb de keuze gemaakt en de 1dmk2 gekozen... geen moment spijt van)
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

CAM22 schreefCOLONTHX Eric. Maar ik zei al: "Nou ja, de 5D heeft veel voordelen voor mij. Grote zoeker, groot display (echt groot). En de pixels."

Hoe relevant vind je dat?
- Grotere zoeker is inderdaad heel prettig, daar had ik nog even niet bij stil gestaan. Maar een hoofdpunt zou het voor mij nog niet zijn denk ik. Als ik het even met mijn analoge EOS vergelijk heb ik nog niet zoiets van 'dat mis ik nou enorm bij mijn 20D'.

- Grote display is leuk, maar meer dan dat ook niet. Ik gebruik de display alleen maar om gegevens als histogram en compositie te checken. Alle andere dingen zoals scherpte enzo vertrouw ik alleen toe aan het scherm van m'n PC. Te vaak heb ik gedacht dat een foto niet goed was totdat ik hem op mij PC zag. Dat wil niet zeggen dat ik een groot display nutteloos vind, ik zou het op de 20D ook prettig vinden om een grotere te hebben, maar het is geen dealbreaker.

- Megapixels, als het bijdraagt aan de kwaliteit van het beeld vind ik dat belangrijk. En bij de 5D lijkt dat zo te zijn. Maar puur meer megapixel zegt me niets meer dan dat je foto's zonder problemen groter kunt afdrukken. En ik heb tot nu toe nog nooit groter afgedrukt dan A3 en dat ging met de 300D perfect. Het is natuurlijk wel prettig dat je nog wat makkelijker kunt croppen.
Friso schreefCOLONHet grootste verschil tussen een Crop Cam en een FF Cam heb ik nog niet gehoord. M.i. is dat namelijk het verschil in DOF.
Moet je toch mijn post nog maar een keer lezen :wink:
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

eric_nl schreefCOLON
Friso schreefCOLONHet grootste verschil tussen een Crop Cam en een FF Cam heb ik nog niet gehoord. M.i. is dat namelijk het verschil in DOF.
Moet je toch mijn post nog maar een keer lezen :wink:
:oops: Helemaal overheen gelezen. :oops:
Camera Obscura
Nikonian
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2005 18:11

Tom_Almere schreefCOLONFull Frame t.o.v CMOS Size sensors
Bedoel je niet APS Size, ipv CMOS???
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Ik zou voor de 5D gaan i.c.m een 24-70 echt geweldig, een super heldere zoeker die zoveel helderder is dan die van de 20D.
Ook het vele malen grotere display is een groot voordeel op krasgevoeligheid na.
Ikzelf werk al een tijdje met de 20D en heb ook de 24-70 is een zeer fijne combinatie maar als ik kon kiezen en het geld had dan zat er nu een 5D op de plek van mijn 20D.

Het enige nadeel is dat je wat zoom mist maar daarintegen staat het feit dat je meer groothoek hebt.

Het is weer eens een lastige keus maar ik zou toch echt voor de 5D gaan.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik denk dat, als je in het telebereik werkt, meer hebt aan een 20d. Dit ivm de cropfactor.
Kom je niet zoveel met grote afstanden in aanraking, maar meer dichtbij, dan zou ik voor de 5d gaan.
Ikdenk dat beide camera's een heleboel gelijkwaardigge punten hebben en dat juist FF of niet HET grote veschil is.

Of Ful Frame de toekomst is weet ik niet, maar voor de safety zou ik niet investeren in dure EF-S-lenzen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
ajh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 23 Nov 2004 10:41
WoonplaatsCOLON Assen

Hmmm, blijft moeilijk FF versus crop. Wat voor mij de doorslag geeft is denk ik niet (alléén) de sensor groote, maar ook de rest van de camera. Hoe zit het AF accuratesse, snelheid, etc.

Puur sensor formaat is mij niet het geld waard in ieder geval. Voor mij persoonlijk valt de 5D af wegens niet voldoende winst op de laatste punten.
Mvg,
Albert Jan
Gebruikers-avatar
Chrit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 726
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2005 12:55
WoonplaatsCOLON Herten
CONTACTCOLON

Ik heb sinds een paar weken een 5D met 17-40, 70-200, 28-135 en 50 mm. lensen. Ik had voorheen een D60 en moet zeggen dat het verschil behoorlijk groot is. Buiten de eerder genoemde heldere zoeker en groter display, vind ik dat de camera ontzettend snel is en ook een betere auto focus heeft, zelfs onder slechte lichtomstandigheden.
Ik ben er zeer tevreden mee.
www.chrit.nl

Canon 5D MK3 + BG-E11 | 17-40 f4 L | 24-105 f4 L IS | 70-200 f2.8 L IS | 50mm 1.4 | Speedlite 430 EX | Canon 600ex-rt | Media Storage M30
Gebruikers-avatar
Spike
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 874
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2005 09:41
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Zit in de 5D een eerste generatie full frame sensor of is dit al een tweede generatie?
[size=75]AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.[/size]
Nikonian
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 335
GeregistreerdCOLON 18 Jul 2005 18:11

Spike schreefCOLONZit in de 5D een eerste generatie full frame sensor of is dit al een tweede generatie?
Derde denk ik:

1Ds
1Ds Mk II
5D
Actiefotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2005 12:35

Die eerste twee hebben toch een cropfactor van 1,3 ? In dat geval is de 5D dus de eerste.
Vinny
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 669
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2005 13:18
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

de 2e heeft wel een fullframe, heb het vanmiddag nog zitten lezen :P
in de focus hadden ze het over de 5D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar