Sensor schoonmaken, wie wil me helpen? (Amsterdam)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Aaargh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2005 08:44
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Na een half jaar en bijna 4000 foto's (waarvoor ik regelmatig van lens heb gewisseld) zitten er vlekjes op mijn sensor (en op één van de spiegels) die ik er met een brush en een blaasbalgje niet meer afkrijg. Niet zo verwonderlijk als je ziet waar ik mijn dierbare 350D allemaal al mee naartoe heb gesleept. 8) Anyway, het wordt tijd voor een natte poetsbeurt.

Ik heb op dit forum veel gelezen over methodes om dit te doen Ik geloof dat ik het wel zou kunnen, maar ik vind het toch een beetje eng. Het liefst zou ik het leren van iemand die dit al vaker heeft gedaan. Is er een EOSser uit Amsterdam of omgeving die tijd en zin heeft om me dit een keer voor te doen of om me te coachen zodat ik het de volgende keer zelf durf? Ik zorg natuurlijk zelf voor de benodigde materialen en ik neem de eventuele verdere kosten ook voor mijn rekening.

Je kunt contact met me opnemen via een pb. Alvast heel, heel, heel erg bedankt!
EOS 350D + kitlens + Tamron AF70-300mmF/4-5.6 LD macro 1:2 + wat filtertjes. Het wordt wel wat, ooit.
keppe
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2203
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 22:42
WoonplaatsCOLON verhuisd naar Zaandam maar thuis waar mijn pjutter staat.....
CONTACTCOLON

Ik heb onlangs de enge manier van schoonmaken geprobeerd.
Met scotch tape....
Mijn sensor is mooi schoon geworden, maar ik moet zeggen dat de zweetdruppels van mijn voorhoofd liepen.
Je zou het kunnen proberen want het werkt wel.

Maar ik vond het wel eng
grt Keppe :D

"Leave nothing but footprints. Take nothing but pictures"
[url=http://submit.shutterstock.com/?ref=54223]Ook foto's verkopen? kijk bij ShutterStock[/url]
Jos Images
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 990
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 14:55

Jij hebt lef Keppe.
Is een methode die ik niet zou durven.
Weet niet waarom precies, maar ik heb er geen goed gevoel bij.
Ik kan nog steeds veel met het blaasbalgje doen, maar vroeg of laat moet ik toch ook een andere methode kiezen.
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

Ook ik heb het met scotchtape gedaan, het werkt als een trein, de sensor is weer perfect schoon !
Het ging makkelijker dan ik dacht.
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Gewoon de copperhillmethode als scotchtape te eng is :lol: Ik waag me ook niet aan de tape. Ik kwam er al niet makkelijk bij met mijn grote handen dus ben er snel vanaf gestapt. http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Tinus
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1945
GeregistreerdCOLON 21 Jul 2004 18:34
WoonplaatsCOLON Goudswaard
CONTACTCOLON

Dat lijkt mij weer wat te omslachtig, ik kan er ook niet bij hoor, maar ik druk de tape met een wattenstaafje op z'n plek, gaat prima.
TinusOnline . nl :: 5D :: Corolla :: GSXX
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

Tinus schreefCOLONDat lijkt mij weer wat te omslachtig, ik kan er ook niet bij hoor, maar ik druk de tape met een wattenstaafje op z'n plek, gaat prima.
Ik ben hier vast niet de enige Tinus :lol: Voordat die scotchtape gebruikt werd, was dit de meest voorkomende manier denk op dit forum :)
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Ik gebruik voor hardnekkige vlekken ook de copperhill methode (naast sensorbrush en blaasbalg voor het losse vuil), Ik woon In Almere dus als je dat dichtbij genoeg vindt wil ik je wel een keer helpen.

Nat reinigen is wel een hoop gedoe, maar op zich niet echt moeilijk. Maar ik kan me voostellen dat je even over een drempel heen moet.
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

JackRabbit schreefCOLONGewoon de copperhillmethode als scotchtape te eng is :lol: Ik waag me ook niet aan de tape. Ik kwam er al niet makkelijk bij met mijn grote handen dus ben er snel vanaf gestapt. http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Ja das ff lekker zeg. Een site met een nikon als voorbeeld :lol:
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
Aaargh
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 76
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2005 08:44
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Tom_Almere schreefCOLONIk gebruik voor hardnekkige vlekken ook de copperhill methode (naast sensorbrush en blaasbalg voor het losse vuil), Ik woon In Almere dus als je dat dichtbij genoeg vindt wil ik je wel een keer helpen.

Nat reinigen is wel een hoop gedoe, maar op zich niet echt moeilijk. Maar ik kan me voostellen dat je even over een drempel heen moet.
Bedankt voor je aanbod Tom, maar er heeft zich al een behulpzame EOSser uit Badhoevedorp gemeld en daar kan ik gewoon heen op mijn OV-abonnement. :wink:

Dat met die tape klinkt trouwens erg eng. Ik kan me voorstellen dat het je wat zweetdruppels kostte, Keppe. Brrrr!
EOS 350D + kitlens + Tamron AF70-300mmF/4-5.6 LD macro 1:2 + wat filtertjes. Het wordt wel wat, ooit.
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

JackRabbit schreefCOLONGewoon de copperhillmethode als scotchtape te eng is :lol: Ik waag me ook niet aan de tape. Ik kwam er al niet makkelijk bij met mijn grote handen dus ben er snel vanaf gestapt. http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
Ik heb dus blijkbaar iets gemist.
Wat is nu weer de "copperhillmethode". Ik ken als beste alleen de sensor swabs. Ik kan dus blijkbaar nog wat leren.

Groeten,

Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
Tom_Almere
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 835
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 23:31
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

copperhill methode is eigenlijk het zelfde als swaps, alleen hebruik je hierbij een herbruikbaar rubber spateltje en goedkope pec-pads, in plaats van dure swaps die je na 1 keer gebruiken weg kan gooien. werking is verder eigenlijk identiek.

het spateltje kan je om de aangegeven site kopen, geloof dat het 11 dollard kost o.i.d. daarnaast het je eclipse vloeistof (ongeveer 10 euro) en pec=pads nodig (ongeveer 10 euro per 100), totaal dus 30 euro voor de eerste 100 schoonmakebeurten, terwijl swaps 54 euro per 12 kosten
Gebruikers-avatar
cornelus079
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1665
GeregistreerdCOLON 09 Aug 2004 10:04
WoonplaatsCOLON Maastricht
CONTACTCOLON

Tom bedankt voor de info.
De methode kende ik maar de bijbehorenden naam niet. Zal dit onthouden voor als mijn swaps op zijn.
Trouwens eclips vloeistof is gewoon 100% methanol . Als er dus iemands is die hier via zijn werk makkelijk aan kan komen niet die dure vloeistof kopen. (Ik ga een oud colega bellen) Geen alcohol of ethanol gebruiken. Dit laat een waas achter op je chip en geeft dus een minder scherp beeld.
Tot ziens en de groeten van

Gerard
Gerard.
De natuur verveelt nooit! http://fotogerard.jalbum.net/
Canon EOS 7D, Tamron 17-50/2,8 XR DI LD + 28-75/2,8 XR DI LD, Canon 100mm 2.8 Macro USM, Sigma 150-600C, Canon 70-300 IS USM, speedlite 420 EX, 580EX, Ringlite 14EX
thadon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 12:15
CONTACTCOLON

Na lang speuren in bestaande topics, zet ik mijn bevindingen toch maar hier neer. Ik had gisteren ineens een paar knappe stukken stof op de sensor. De camera heb ik pas 2 maanden en heb er 2900 foto's mee gemaakt inmiddels.

Goed, ik moest en zou dat stof er afhalen. Na wat gespit op het forum kwam ik vooral de schotch-methode tegen. Bij gebrek aan post-its of 3M tape, maar een overvloed aan wattenstaafjes, heb ik maar op die laatste gegokt. Impulsief kreng dat ik ben... Gaande weg heb ik wat foto's gemaakt om te illustreren door wat voor een hel je moet om de sensor schoon te krijgen. :?

Gebruikt:
Wattenstaafjes, merk onbekend.
Water, uit de kraan.
...dat was het.

Dat wattenstaafjes stofjes achterlaten, kon ik zelf al bedenken en las het ook op het forum. Aangezien het om 3 zichtbare (op foto's, niet met het blote oog) stofjes ging, hoopte ik met een droog puntje van een staafje de boel schoon te kunnen krijgen. Het leek echter of er wel wat meer vuil op de sensor zat. Het aantippen met het droge wattenstaafje leverde deze ellende op...

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32265[/img]

Dan toch maar met een nat staafje de hele sensor poetsen. Spontaan moest ik denken aan het moment dat ik jaren geleden m'n eerste processor in de klemmen van een moederbord drukte. Keppe, ik deelde je zweetdruppels! Helemaal na het zien van het resultaat... Ondertussen had ik iets gelezen over een hoge F waarde en het goed kunnen zien van de werkelijke hoeveelheid stof op je sensor. Klopt dus...

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32270[/img]

Doorzetten Dennis, doorzetten... Ik vloekte mezelf inmiddels al de huid vol. Die zwarte strepen, zouden dat krassen zijn?? Nog maar een keer rustig met een nat staafje de sensor nauwkeurig overpoetsen dan. Slik...

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32271[/img]

AAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH!!! Nu leek het inmiddels of de hele sensor zeiknat was! Met het blote ook onder een halogeenspot zag ik er echter niet zo veel bijzonders aan. Nou hup, schoenen uit, de moed daar even uitschudden en nog één keertje proberen. Nat staafje. Niet te nat, niet te droog. Poetsen, poetsen, in keurige banen. Droog staafje, weer netjes in banen poetsen. Nog even de camera met de opening naar de grond met de blaasbalg uitstoffen. Zou het dan nu...

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=32274[/img]

Yessss! :D
Mensen, wat een verschikkelijke ervaring ben ik rijker. Maar goed, voor de mensen die ook aan de wattenstaaf willen, het werkt dus (uiteindelijk) wel!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik bewonder je moed en doorzettingsvermogen!
Doe het je niet na :D
Mijn fiets spoort beter dan ik.
politrix
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 117
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2005 21:41
CONTACTCOLON

thadon schreefCOLONYessss! :D
Mensen, wat een verschikkelijke ervaring ben ik rijker. Maar goed, voor de mensen die ook aan de wattenstaaf willen, het werkt dus (uiteindelijk) wel!
Het eerste wat ik dacht toen ik wattenstaafjes zag staan was.... je bent gek.

Ik ben blij dat je sensor toch nog schoon geworden is, maar ik wacht wel op mijn copperhill set :D
Don't let money change ya!
thadon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2005 12:15
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONIk bewonder je moed en doorzettingsvermogen!
Doe het je niet na :D
Hahaha, je wil niet weten wat ik in mijn leven tot nu toe gesloopt heb met mijn "doorzettingsvermogen" :lol:
Mongol
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 153
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 11:39
WoonplaatsCOLON Amsterdam

cornelus079 schreefCOLONTom bedankt voor de info.
De methode kende ik maar de bijbehorenden naam niet. Zal dit onthouden voor als mijn swaps op zijn.
Trouwens eclips vloeistof is gewoon 100% methanol . Als er dus iemands is die hier via zijn werk makkelijk aan kan komen niet die dure vloeistof kopen. (Ik ga een oud colega bellen) Geen alcohol of ethanol gebruiken. Dit laat een waas achter op je chip en geeft dus een minder scherp beeld.
Tot ziens en de groeten van

Gerard
Die waas komt warschijnlijk omdat de alcohol die je normaal kunt kopen is gedenatureerd met wat methanol en een stof met een merkwaardig geurtje. Dit wordt gedaan om het drinken van deze alcohol tegen te gaan.
Waarschijnlijk laat dit stofje de waas na die je noemt. Met 100% absolute alcohol zal dit echt niet gebeuren.
If you do not pay homage, we will take your property. If you do not have property, we will take your children.
If you do not have children, we will take your wife. If you do not have a wife, we will take your head.
Chinggis Khaan's tax law
Gebruikers-avatar
Friso
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1064
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2005 20:45
WoonplaatsCOLON Voorhout

Mongol schreefCOLONMet 100% absolute alcohol zal dit echt niet gebeuren.
Het probleem is alleen dat 100% ethanol verschrikkelijk duur is. 95,6% is het maximum wat met gewone destilatie verkregen kan worden. En hier zit dus 4,4% water in. 100% methanol (eclipse) is gewoon goedkoper dan 100% ethanol.

Grtjs, Friso

PS. zit nu net een 30% borrel weg te gieten :)
Camera Obscura
CanonRob
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1432
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2006 12:44

Hallo

tja ik had er ook last van dat er een beetje stof op de sensor zat
toen heb ik met een spuitbus lucht de zaak schoon geblazen en gelukkig was / is de sensor weer schoon

tevens heb ik er nu voor gezorgd dat als ik mijn camera niet gebruik
dat ik hem in een koffer stop zodat stof geen kans meer krijgt

ook bij het verwisselen van lenzen heel snel werken en gauw de dop er weer op.

Rob
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar