Vleermuis

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

In onze kelder zit zo af en toe eens een vleermuisje. Leuke beestjes om te zien, maar ik had ze nog nooit op de foto gezet.
Vanavond zat er weer eentje.

De kelder is best goed afgesloten op een paar kleine ventilatieroosters na, toch komen ze blijkbaar daardoor naar binnen.


01. [5s, F8, ISO 100, 98mm, flash]
Afbeelding

02. [8s, F8, ISO 100, 84mm, no flash]
Afbeelding

03. [6s, F8, ISO 100, 266m, no flash]
Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op THJKlos, in totaal 27 keer gewijzigd.
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Vooral 2 is een errugg mooie foto. Wat een genoegen om ze zo te kunnen fotograferen. Ben wel benieuwd of je die beestjes niet erg pest met je flits, maar .... het resultaat dat staat!
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
Vinolentus
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 17 Nov 2005 12:38
WoonplaatsCOLON LEUSDEN

Foto 2 heeft mijn voorkeur, het grappige is dat de foto klopt maar dat je onbewust toch de foto 180 graden wil draaien.
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Ik denk dat het 'pesten' toch wel meevalt aangezien hij er totaal niet op reageerde. Hij reageerde ook nauwelijks op mijn aanwezigheid, ik heb hem geen enkele keer zien bewegen :).
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
Cvdijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2896
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2005 17:34
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Zo, nummer 2 is echt erg mooi. Deze beestjes worden niet vaak vast gelegd, maar jij hebt er echt super platen aan over gehouden! Goed gedaan Theo!
<A href="http://67.15.245.8/~prostudi/shop/product_info.php?cPath=49&products_id=113&osCsid=c6f9606da45264fed9a4f5bbde40eb6e">Workshops modelfotografie</A>
<A href="http://www.prostudio.nl">Prostudio.nl - Linkstar en Falcon Eyes Studio Artikelen!</A>
sagoteb
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 218
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2004 23:15

Dit zijn heel leuke foto's, nr.2 is schitterend!, geeft alles weer, wat je in je hoofd hebt van een vleermuis, goed geschoten!
M.vr.gr.S.
Gebruikers-avatar
CAM22
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3229
GeregistreerdCOLON 18 Okt 2004 20:04
WoonplaatsCOLON Joure
CONTACTCOLON

De kleuren in 1 zijn heel erg mooi. Bij twee gebeurt er iets: ik hoor 'tadadada tadadada Batman!' Jij ook?
Groet,
Jeroen @ [color=darkblue][b][url]http://www.cam22.nl[/url][/b][/color]
- assumption is the mother of all [censored]-ups -
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

zijn mooie opnamen en wel een beetje uniek zelfs.
grt,bouk.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Prachtige diertjes he? Ze kunnen inderdaad door hele kleine spleetjes binnenkomen, en dat soort plekken hebben ze ook hard nodig! Veel moderne huizen zijn té dicht-geïsoleerd, wat de slaapplaatsen van de vleermuizen in gevaar brengt. Ook die dode bomen zijn erg belangrijk voor ze (een oud spechten-gat is een perfecte slaapplaats).
Wat de foto's betreft: ik vind ze erg mooi scherp, maar wel een tikje te licht van kleur, zeker de muur/plafond. Alsof de flits iets te krachtig was. Kun je dat nog wat terugdringen in PS?
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
vincit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 936
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2004 09:30
WoonplaatsCOLON Limb. België

Vind het toch bijzondere en zeldzame opnames, want probeer de slaapplaats van 'n vleermuis te achterhalen.
Ook de scherpte zit wel goed. Je kan 'n tevreden man zijn, niet ?
WillyZ

jeetje lekker scherp super plaatjes
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

@all

Thanks voor de reacties!


@CAM22

Ik hoop wel dat de echte Batman toch wat groter is, anders maakt hij vanaf nu totaal geen indruk meer op me :D


@Fokke

Alleen de eerste foto is geflitst, de rest is met bestaand licht (lees klein kelderlampje) geschoten. Ik heb wel aardig aan de curves getrokken om een mooi contrast te krijgen, misschien dat ik daarmee een beetje uitgeschoten ben, toch vind ik het met name bij foto 2 niet storen.


@Vincit

hmm tevreden?

Ik vind de foto's zeker mooi anders had ik ze niet geplaatst :).
Toch zijn er wel zaken die ik nog wel anders wil zien.
O.a. meer scherptediepte, maar dan zou ik nog langere sluitertijden moeten gebruiken en dus moeten bijlichten. Hierdoor zouden de foto's ook net dat laatste kleine beetje scherpte krijgen, dat ik nog mis.
En op foto 2 zouden de oogjes gewoon zichtbaar moeten zijn :P

Op zich zijn de opnames best zeldzaam idd denk ik, maar we hebben al een paar jaar af en toe één en soms twee vleermuizen in de kelder, dus ik hoop het nog wel eens over te kunnen doen.
[size=75]*... ...*[/size]
Gebruikers-avatar
dbode
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 3247
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2005 21:49
WoonplaatsCOLON Gem. Utrechtse Heuvelrug

Joop schreefCOLONBen wel benieuwd of je die beestjes niet erg pest met je flits, maar .... het resultaat dat staat!
Dat zal wel loslopen, ze zijn stekeblind. Een vleermuis vliegt op zijn sonar.

Mooie opnamen, en inderdaad uniek om de vleermuis zo vast te kunnen leggen.
Groet,
Dirk-Jan

Fototas met standaard 13 kilo staal, magnesium, glas, kunststof, etc....
Gebruikers-avatar
Joop
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3500
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 20:55
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

dbode schreefCOLON
Joop schreefCOLONBen wel benieuwd of je die beestjes niet erg pest met je flits, maar .... het resultaat dat staat!
Dat zal wel loslopen, ze zijn stekeblind. Een vleermuis vliegt op zijn sonar.

Mooie opnamen, en inderdaad uniek om de vleermuis zo vast te kunnen leggen.
Ik was er gewoon benieuwd naar. Ik had ze ook genomen hoor. De vraag was slechts uit belangstelling.
[size=75][url=http://www.joopsnijder.com]www.joopsnijder.com[/url] -- [url=http://www.istockphoto.com/JoopS]IStockPhoto[/url][/size]
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

Vleermuizen zijn zeker niet stekeblind en kunnen inderdaa last hebben van het flitslicht, deze hangt er echter vredig bij en het verstoren zal wel loslopen.

Het gaat om een Grootoorvleermuis, de grote oren zijn niet te zien, die klapt ie 's winters onder zijn vleugels om ze te beschermen tegen de vorst. Ik heb nog wel een plaatje van het beestje in de zomer, en zal het in mijn album zetten vooor de liefhebber.
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Dit lijkt me toch geen grootoorvleermuis (ik ben wel benieuwd wat het wel is), op mijn foto's zijn de hele oren gewoon te zien. Er zit volgens mij niks onder de vleugels geklapt.

Het verschil in oren met jouw foto lijkt me toch echt te groot.
[size=75]*... ...*[/size]
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

THJKlos schreefCOLON Het verschil in oren met jouw foto lijkt me toch echt te groot.
Geloof het of niet, maar de "oortjes" op jouw foto heten tragus en zijn een soort van binnenoortjes (nodig vanwege de echolocatie) Op deze foto, is een grootoor te zien in een wat andere houding, met één oor uitgeklapt en het tweede al half onder de vleugel, bij het tweede oor is ook de tragus redelijk te zien.
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
THJKlos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1346
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2005 12:31

Oké leuk, dat wist ik idd niet :)

Ik ga ff kijken of ik op andere foto's en op groot formaat de grote oren terug kan zien. Ik ben wel benieuwd.

edit:
Ik zit te kijken naar de 1e en 3e foto, maar daar zijn ze op dit formaat al gewoon zichtbaar?
[size=75]*... ...*[/size]
Bart-Man
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 171
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2004 20:08

THJKlos schreefCOLONOké leuk, dat wist ik idd niet :)

Ik ga ff kijken of ik op andere foto's en op groot formaat de grote oren terug kan zien. Ik ben wel benieuwd.

edit:
Ik zit te kijken naar de 1e en 3e foto, maar daar zijn ze op dit formaat al gewoon zichtbaar?
Zekers. De onderarm (het dikke bot van rechtsboven naar linksonder) valt eroverheen.
Alias "Mr. Google"
50D|EF 100MM f2.8 Macro USM|EF F/4.5-5.6 100-400 [color=red]L[/color] IS USM|EFS F/4.5-5.6 17-85|550EX|420EX|Manfrotto 330|Manfrotto 144B+128Rc|Manfrotto 679B + 486RC2
annafotografeert
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2005 11:56
CONTACTCOLON

Ik vind ook plaat twee erg mooi. De belichting is geweldig. ze zijn goed zichtbaar. De laatste plaat vind ik het minst maar de al niet te min toch een mooie plaat.

Anna
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar