Duitse gentiaan

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

De Duitse gentiaan is één van de elf in Nederland voorkomende soorten uit de Gentiaanfamilie, welke wereldwijd wel duizend soorten kent.
Duitse gentiaan is de laatste jaren flink achteruitgegaan. De oorzaken zijn niet waterdicht te benoemen.
De plant is 2-jarig. Dit wil zeggen dat de plant in het eerste jaar alleen opgroeit en overwintert om in het tweede jaar te gaan bloeien met het bijbehorende zaad om de cyclus weer te kunnen herhalen.
Soms kan men door maaifouten een deels periodieke oorzakelijke achteruitgang verklaren.
Als regel kan men stellen dat zeldzame plantensoorten gevoeliger zijn voor veranderingen in hun biotoop dan andere plantensoorten. Het is dus van groot belang dat men een consciëntieus vakkundig beleid toepast op gebieden waar zeldzame plantensoorten vertoeven.
De Duitse gentiaan groeit op en overwintert met een rozet van bladeren dicht bij de grond. Derhalve valt hij in deze groeiperiode niet of nauwelijks op.
Tijdens de bloeifase verdwijnen deze rozetten en groeit de plant tot wel 25 a 30cm boven het maaiveld.
De dicht opeenstaande bloemen zijn 5-tallig met een paarsachtige kleur.
In Nederland komt de plant nog hoofdzakelijk in Zuidlimburg voor.
Er zijn nog maar een handvol bestendige groeiplaatsen te vinden.
De meeste kans op het vinden van dit bijzonder plantje heb je in de maanden augustus tot oktober op krijthellingen.

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

foto 1 vind ik fraai
mooi op 1/3
lekker scherp
zachte achtergrond
ik denk dat er alleen iets meer uit te halen is door de schaduwen wat te openen, zodat de onderkant van de bloemen wat meer zichtbare info bevatten.

foto 2
wederom keurige 1/3 kadaring
mooi scherp
zachte achtergrond
vind hem ietsje pietsje donker
en ook deze vind ik in de schaduwen iets aan de donkere kant, ook hier vind ik dat er iets meer uit te halen is door hem iets in de schaduwen open te trekken
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Dankjewel voor je lekkere uitgebreide reactie!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar