Afscheid nemen van 5D3 + L-glas

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Tsja, da’s een hele tijd geleden dat ik hier actief was.
Het sjouwen met volle fotobepakking wordt me echt te zwaar. Het boeltje komt nog 1 of 2 maal per jaar uit de kast, en dan nog alleen rundum hause. Een goed moment om na te denken “hoe nu verder”. Dat ik afscheid ga nemen van m’n huidige spulletjes staat wel vast.

Maar dan het dilemma: wat ervoor terug kopen?
In ieder geval een handzame camera met een goede fullframe sensor en elektrische oogzoeker. K’wil niet vanaf een schermpje fotograferen. RAW is een vereiste. Alsmede 1 of 2 handzame objectieven. Ben al heel lang Canon fan maar ieder alternatief is welkom.
Heb me redelijk goed ingelezen maar er zijn zóveel alternatieven. Het duizelt me.

Mijn vragen:
- Heb je ervaring hiermee en waar heb je uiteindelijk voor gekozen?
- Heb je “ingeleverd” aan beeldkwaliteit en bewerkingsmogelijkheden?
- Was je oude boeltje goed te verkopen? Of heb je het ingeleverd bij aanschaf van je nieuwe camera?

K’hoef er niet persé vanaf, maar om de spullenboel ongebruikt in de kast te laten liggen is ook zonde.

Roept u maar.
En alvast bedankt voor de reacties.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

In het totaalplaatje is het gewicht van de lenzen heel belangrijk, dus kijk eerst of full frame echt belangrijk is. Je zou bijvoorbeeld naar de EOS m serie kunnen kijken. Eventueel kun je met een adapter hierop ook je L lenzen gebruiken. Ik zou dat alleen voor telelenzen doen, anders verlies je het voordeel qua gewicht. Zelf gebruik ik eigenlijk alleen de m lenzen nog.
Ik heb zelf de m6-ii. Dat is wel geen full frame, maar de beeldkwaliteit is niet minder dan van de 5D-3. Als je niet van een schermpje wilt fotograferen (dacht ik eerst ook, nu gebruik ik meestal het schermpje) moet je de losse zoeker er bij kopen of voor de M50 gaan.
De camera past met de 22 mm lens, maar zonder zoeker, gewoon in een jaszak.
Ik heb een kleine fototas, de peak design 3 liter every day sling, hierin past de camera en drie EOS M lenzen, de 15-45 mm. de 55-200 mm en de 11-22 mm, allemaal met zonnekap. Voor de elektronische zoeker en reserve accu's is dan ook nog plaats.
Ik heb wel wat ingeruild bij kamera express. Je moet er van uit gaan dat je de helft zult krijgen van wat zij er tweedehands voor vragen. Tenslotte moeten zij voor service en garantie opkomen.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Piet van Vroonhoven schreefCOLON 20 Feb 2022 13:17 Bedankt voor je reactie Piet.
Full frame is niet persé noodzakelijk als de kwaliteit van het alternatief minimaal gelijkwaardig is.
De M-serie zou prima kunnen denk ik.

Al mijn L-glas gaat eruit. De 70-200 IS II is al jaren niet meer uit de kast geweest. Kan het gesjouw niet meer opbrengen.
Probeer het wel particulier te verkopen, brengt toch meer op. Ben dan ook niet Canon gebonden vwb een nieuwe camera.
K’heb overigens ook een GX-7 om “makkelijk mee te nemen”. Dus tijd genoeg om rustig rond te kijken naar iets anders.

Voldoende stof tot nadenken.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Laat maar eens horen wat je uiteindelijk hebt gekozen.
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

ik zou ook eens naar de R6 kijken, lijkt me redelijk in lijn met de 5D3, wel compacter, zeker met de RF lenzen. En toch full frame, compatibel met oude lensen middels een adapter dus stap voor stap is ook mogelijk
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

sschot schreefCOLON 22 Feb 2022 00:46 ik zou ook eens naar de R6 kijken, lijkt me redelijk in lijn met de 5D3, wel compacter, zeker met de RF lenzen. En toch full frame, compatibel met oude lensen middels een adapter dus stap voor stap is ook mogelijk
Dank voor de tip.
Zou een alternatief kunnen zijn. En inderdaad, stap voor stap afscheid nemen van het oude glas is dan mogelijk.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Piet van Vroonhoven
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1003
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2007 17:05
WoonplaatsCOLON Druten

Ik denk dat de stap van 5D met L glas naar R5 of R6 met R glas qua gewichtsbesparing te klein is. Dan blijft de uitrusting zwaar en groot, toegegeven ietsje minder zwaar en groot, maar of je dat voldoende vindt is de vraag. Je kunt het beste eens kijken bij een fotozaak die de camera's waar je interesse in hebt in voorraad heeft, dan kun je ze eens vast houden.
Je oude L glas kun je op meerdere camera's blijven gebruiken, niet alleen op de R serie, maar ook op de M serie en zelfs voor bijvoorbeeld sony bestaan er adapters. Er zijn mogelijkheden genoeg om langzaam de L lenzen te vervangen. Ik heb mijn lenzen snel vervangen. Ik had bijvoorbeeld een EF-S 10-22 mm die goed bruikbaar was. Die is heel snel vervangen door de EF-M 11-22mm, die enorm veel kleiner en lichter is.
Je kunt behalve naar canon ook bijvoorbeeld naar fuji of sony kijken. Die hebben ook mooie compacte camera's.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Piet van Vroonhoven schreefCOLON 27 Feb 2022 16:54 Ik denk dat de stap van 5D met L glas naar R5 of R6 met R glas qua gewichtsbesparing te klein is. Dan blijft de uitrusting zwaar en groot, toegegeven ietsje minder zwaar en groot, maar of je dat voldoende vindt is de vraag. Je kunt het beste eens kijken bij een fotozaak die de camera's waar je interesse in hebt in voorraad heeft, dan kun je ze eens vast houden.
Je oude L glas kun je op meerdere camera's blijven gebruiken, niet alleen op de R serie, maar ook op de M serie en zelfs voor bijvoorbeeld sony bestaan er adapters. Er zijn mogelijkheden genoeg om langzaam de L lenzen te vervangen. Ik heb mijn lenzen snel vervangen. Ik had bijvoorbeeld een EF-S 10-22 mm die goed bruikbaar was. Die is heel snel vervangen door de EF-M 11-22mm, die enorm veel kleiner en lichter is.
Je kunt behalve naar canon ook bijvoorbeeld naar fuji of sony kijken. Die hebben ook mooie compacte camera's.
K’ga binnenkort eens “live” voelen en pakken bij een fotozaak hier in de buurt.
Minder gewicht is een vereiste maar goede beeldkwaliteit ook.
Uiteindelijk zal het wel goed komen. Dan laat ik het ook weten.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar