IR flitser

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Mij is een kleine heldere 12v IR buitenlamp van een bewakingskamera in mijn handen gedrukt, weet niet of die goed is maar als elektronicus denk ik dat er weinig mis me kan zijn.
Nu dacht ik dat daar wel een flitser van te maken is met behulp van een hotshoe adapter en een klein beetje elektronica. Handig voor de avond races bij mijn club zonder de rijders lastig te vallen met een zichtbare flitslicht.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken en kan er weinig over vinden. Commerciëel heb ik nog geen IR flitser gevonden maar wel de nodige artikelen en een zelfbouw flitser met een groot IR paneel.

Ik ben mij er wel van bewust dat de kleuren er mogelijk niet goed uit komen maar dat kan artistiek misschien ook mooier zijn.

Iemand ervaring met IR flits techniek?

(andere optie is deze gewoon als lamp gebruiken)
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Ik ben geen elektronicus dus daar weet ik niet zoveel van.
Als je niet graag met een echte flits werkt kan je ook een ledpaneel kopen dat op je hotshoe van je camera past. Voordeel is dat je constant licht hebt, de lichtsterkte en kleurbalans kan aanpassen naar wens. Echt duur zijn die spullen ook niet en daarom dacht ik dat het niet de moeite is om zelf iets te maken, tenzij ik mis ben.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

En dat ding als lamp gebruiken is helemaal geen probleem maar zal een beste accu nodig hebben om lang genoeg licht te geven. Een soort van powersave zal wel nodig zijn want een schakelaar ga je vergeten. Maar die lichtpanelen ken ik, op Aliexpress kosten die geen drol maar ik heb er al 1.
En dan een beugel maken dat die op de hotshoe past is helemaal niet moeilijk, heb namelijk ook een draai- en freesbank in huis. Overigens heb je voor een paar euro een mount voor de hotshoe. Maar als je het flitssignaal wilt gebruiken zal je wel een hotshoe adapter moeten hebben.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Nou, even het ding naar voren gehaald, het gaat om deze:
https://www.velleman.eu/products/view/? ... country=ch
De behuizing zelf heb ik niet maar dat is niet erg.

De dag/nacht schakeling werkte niet dus even de boel doorverbonden en aangesloten. Je ziet in het midden van iedere LED een rood stipje dus ze branden. Helaas ziet mijn 80D als ook mijn oude Fuji S5000 geen verlichting... Mijn Sony Xperia5 smartphone daartegen ziet wel een flinke paarse gloed.

Nu weet ik door een klein onderzoek in een ver verleden naar full spectrum fotografie dat er over de camera sensor een filter zit welke blijkbaar ook het IR spectrum filtert. Gaat dus niet werken.... Jammer.
Paul eos7d
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 751
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013 20:18

Mooi experiment, spijtig dat het niet werkt zoals je zou willen. Soms moet je nu eenmaal eens iets uitproberen, soms lukt dat, soms ook niet. Hopelijk niet teveel geld aan het experiment uitgegeven maar zeker weer wat slimmer geworden.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Een gratis afgedankte IR LED paneel is niet de kosten. En uiteraard kijk ik eerst of het wat doet voor ik verder ga.

Ik heb nog even verder gekeken. De specs van de LED's in mijn paneel geeft aan dat het IR licht op 850nm zit. Met wat spectrumgrafieken heb ik gezien dat de overgang van zichtbaar naar onzichtbaar rood bij een 760nm zit. Met wat zoekwerk zijn LED's met die specs makkelijk te vinden, ik zag ook hoogvermogen LED's met 660nm licht, dat is in het zichtbare rood.
Het project is nog niet dood maar moet even verder kijken. Ik kan wat LED's in div golflengtes bestellen om te kijken wat wel zichtbaar is met de camera.

Misschien moet ik aan de andere kant van het spectrum kijken, UV licht.... Gezien we daar wel filters voor hebben en aangeraden worden denk ik dat UV nog wel in het te registreren spectrum zit. Na wat zoekwerk kwam ik inderdaad bij UV doorlaatfilters en blacklight fotografie. Gezien de auto's vaak in felle kleuren gespoten zijn kon dat wel eens gaaf zijn.
Nu heb ik nog ergens een UV lamp voor speciale lijm, even zoeken.....
Anoniem 4

.
. . .
.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 4, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Nu de avondklok is verdwenen en de club weer meer activiteiten mag hebben kwam het idee van avondfotografie weer naar voren. Ik ben aan de andere kant van het kleurenspectrum gaan kijken, dus UV/Blacklight en dat is gaaf om mee te spelen. Heb bij BOL.COM een 128 LED UV zaklamp gehaald elke zeer betaalbaar is en heb er wat testjes mee gedaan/ Het bereik zou 20 meter zijn en ik denk dat die dat wel haalt al zal het voor mij niet meer dan 10 meter hoeven te zijn. De straal met met een 20 graden hoek redelijk gebundeld en zelfs overdag lichten de felle kleuren goed op.

Ik moet zeggen, dat smaakt naar meer

https://tweakers.net/fotoalbum/image/iH ... VAIsp8.jpg
https://tweakers.net/fotoalbum/image/zZ ... bZzEa6.jpg

De volgende stap is om de freesmachine en de soldeerbout aan te zetten en hotshoe mount ervoor te maken met een klein stukje elektronica zodat de lamp ook echt als flitser gaat werken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar