Big stopper test met kerk

Showcase voor snapshots: foto's uit het dagelijkse leven, leuke momenten, 1-foto-topics...

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

Eerste probeersel met de big stopper van Lee.

Is nog wel wat verbetering noodzakelijk, maar zijn mooie filters om mee te "spelen"

Afbeelding

Mvg,

Mark
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Foto is wat aan de donkere kant(iig de voorgrond), het huisje waar de zon op schijnt oogt ook niet scherp.

Ik zou eerder een nd hard of soft grad hebben gebruikt, maar wat was je reden om hier de big stopper te gebruiken?
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

Jeffry, had de GND filters nog niet binnen en de big stopper wel, was gewoon heel benieuwd hoe dat werkt en uitpakt. Deze is genomen op F11 en 75 sec.

De voorgrond is met opzet wat donkerder, neemt je wat meer mee de foto in. Vind zelf de donkere voorgrond icm lijnen in de lucht prettig kojken.

Was ook de eerste keer dat ik met filters werk en vond het leuk te delen.

Bedankt voor je reactie en tips en trucs worden gewaardeerd.

Gr.

Mark
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Lol. Dan zou ik toch iets met water hebben opgezocht :)

Het effect in de wolken is inderdaad het lange sluitertijd effect. En toch even de boel aan de onderkant oplichten :)

De onscherpte ben ik het niet eens met Jef. Met 10 mm op de 10/22 en f/11 zou je kerk EN het gebouw ervoor ruim in de scherptediepte moeten vallen. Ik zie ook geen bewegings-onscherpte. Volgens mij zitten er bloemen onder de kozijnen, dat maakt dat het onscherp lijkt. 75 seconden lijken me trouwens erg overdreven gezien de omstandigheden.
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

Had zo snel geen water in de buurt. Foto is genomen rond een uur of 8 in de avond. De 75 sec kloppen echt, als je de foto aanklikt een op flickr bekijkt zie je ook de exif info.

Zal de voorgrond eens oplichten in LR, eens kijken wat ik daarvan vind.

Werk nog op een laptop scherm en dat geeft wellicht een ander beeld dan jullie zien, moet ik nog een ander scherm voor aanschaffen.

Gr.

Mark
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Precies was VFRood zegt, je had beter iets met stromend water moeten opzoeken om de big stopper te testen. Met een ND-filter had je dit effect ook kunnen krijgen en hoefde je niet zolang te wachten :mrgreen:

Maar lekker uit proberen iig. :D

Vwb de scherpte, heb het ook even op je Flickr pagina bekeken en de vergrote versie, maar mis toch(sorry) in zijn geheel de scherpte, zowel de kerk met de klok als wel de bomen en het gras. Mss toch bewegingsonscherpte??
Geen draadontspanner, timerfunctie, spiegelopklappen oid gebruikt?
Handmatig scherp gesteld of eerst AF en daarna op MF gezet?

Lijkt of je ook wat last van vignettering hebt.

Oja, ik werk altijd vanaf een laptop :wink:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Hier ook laptop :)

Ook even op flickr gekeken. AF en daarna mf kan een verdraaiing betekenen, als je ook maar iets aan het objectief hebt aangeraakt. Voor dergelijke foto's raad ik in elk geval aan:
* Zonder filter de compositie maken en zorgen dat je statief goed vast staat. Daarna voorzichtig big stopper monteren (je hebt lee, dus big stopper monteren door vastklikken op ring)
* scherpstellen op 2 meter handmatig en f/8 of kleiner. Dan heb je een scherptediepte van 0,57 meter tot oneindig. http://www.dofmaster.com/dofjs.html
* Dit scherpstellen kun je doen als je big stopper erop zit. Hij is zo toch van voor tot achter scherp. (aannemende dat je fototoestel op minimaal 0,57 meter hoogte staat)
* ervoor zorgen dat spiegel opklappen aan staat...
* afdrukken met afstandsbediening. Moet sowieso omdat de maximale sluitertijd in M 30 seconden is.

Histogram controleren (in dit geval had een stop minder gekund, dus 37 seconden. Rond dit af op 30 seconden en je kunt de zelfontspanner gebruiken en krijgt nog een goede foto :)
Maak voor de zekerheid nog een paar foto's. Als ik naast je statief ga stampen zie je dat ook... Let ook op wind. Ook die kan beweging in je foto veroorzaken.

Ik heb toch lichte twijfel over de scherpte. Je grote foto is niet groot genoeg voor mij om dit goed te kunnen zien.

@ jeff: bomen, gras en struiken geven geen zekerheid over scherpte met deze sluitertijd. Gezien de beweging in de lucht zou er best wel een briesje zijn geweest. Kijk maar eens wat er met een heel licht briesje gebeurt met macro-fotografie :) Alleen wat landvast is (huizen) kan worden gebruikt om exact scherpte vast te stellen.

Zoals Jeff meldt: blijf proberen!! Big stopper is leuk :)
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
Gebruikers-avatar
m@rk
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 970
GeregistreerdCOLON 10 Aug 2005 19:24

Bedankt voor de adviezen. Heb gebruik gemaakt van de draadontspanner, op goed statief, spiegel omhoog... Maar wel vanaf AF naar MF gezet.

Zal volgende keer alleen MF gebruiken, had ook al zitten lezen over het toepassen van de hyperfocale afstand.

Ben idd met jullie eens dat een gewoon Nd filter voldoende is, maar je moet oefenen en en hier komen bruikbare tips uit.

Van het weekend als we iets beter weer hebben zal ik het water opzoeken.

Gr.

Mark
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Dan is er wss bij het omzetten van AF en MF toch iets verdraait.

Maar neem de nuttige tips van VFRood mee en we zien binnenkort wel weer wat resultaten verschijnen. :wink:

Succes en veel plezier.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
VFRood
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3567
GeregistreerdCOLON 30 Okt 2006 16:02
WoonplaatsCOLON Prov. Groningen

Oeh..... ff vergeten.... nou heeft de 10-22 geen stabilisatie (mag ik dat nog IS noemen? ) , maar zet die uit op statief :) Er zijn objectieven die herkennen dat ze op een statief staan, maar anders zou je trillingen krijgen DOOR de IS. :D
Foto's niet zichtbaar. Heb mijn photobucket account opgeheven ivm chantage door photobucket. Ik zal beginnen met een nieuwe provider.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar