Exp.SIM/scherpstelbevestigingslampje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
MerlijnDW
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2015 09:47

Beste,

Sinds kort heb ik een EOS1200D. Sinds nog korter kan ik geen (scherpe) foto's meer maken met de 18-55MM lens. Als ik live view-opnamen gebruik staat er rechts onder in het scherm 'Exp.SIM'. Als ik op de 'gewone' manier foto's maak knippert er rechts onder in het 'zoekerschermpje' een lampje, het scherpstelbevestigingslampje.

Ik heb al gekeken naar de instellingen van de live view-opnamen, zowel met deze optie in- als uitgeschakeld kan ik geen foto's maken met zowel de live view-modus als door de kijker.

Op deze site heb ik reeds eenzelfde onderwerp ('Exp.SIM') gevonden, maar daaruit wordt niet duidelijk hoe dit probleem verholpen kan worden.

Herkent iemand dit probleem? En beter nog, weet iemand hoe dit te verhelpen?

Bij voorbaat ontzettend veel dank!

Merlijn
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Exp sim betekend dat de live view weergave gebaseerd is op de belichting met het diafragma in de goede stand.
normaliter staat ie (het diafragma) wijd open en tijdens het afdrukken gaat ie (een beetje) dicht.

Naar mijn weten heeft deze instelling alleen invloed op de helderheid van het scherm tijdens live view en niets met scherpte.
Als de camera niet kan focussen dan gaat er idd een lampje knipperen.

Kun je, als je de lens in MF mode zet, wel scherpe foto's krijgen?
(in MF mode moet je zelf scherp stellen en gaat er geen lampje knipperen)

Ik kan zo snel geen optie bedenken die het scherpstellen verstoort (behalve de MF/AF schakelaar natuurlijk)
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
MerlijnDW
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 05 Aug 2015 09:47

In de MF zou het in principe moeten lukken denk ik. Mij lukt dat niet echt, maar dat zal aan mij liggen.
Met de 55-300mm lens werkt AF wel gewoon en krijg ik met MF soortgelijke foto's als met de 18-55mm lens. (Met die lens wordt Exp.SIM ook aangegeven, maar dat zal er dan waarschijnlijk niks mee te maken hebben).

Het probleem lijkt zich dus alleen bij de 18-55mm lens voor te doen. In de AF stand kan ik geen foto's maken, in de MF stand wel.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

In AF mode blokkeert de camera het afdrukken omdat het niet kan scherpstellen.
in MF mode ben je zelf verantwoordelijk voor de scherpte en drukt de camera altijd af.

Als je zelfs in MF niet kan scherpstellen is er iets grondig mis met de lens.
Dus hup terug naar de winkel en claim garantie
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

+1

Ik zie geen direct verband tussen Exp.Sim aanduiding en scherpstellen.

Exp.Sim wil zeggen dat wat je ziet op je lcd scherm overeenstemt met je exposure instellingen (diafragma, sluitertijd, iso) = wit kadertje of niet en dan kleurt het vakje grijs of knippert het.

Scherpstellingsconfirmatie in live view, dan kleurt het kadertje toch groen ?
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=exp.sim" onclick="window.open(this.href);return false;
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar