max kaart grootte in 7D2

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

wij gaan een maand naar Canada en nu wil ik een grote CF of SD kaart kopen voor mijn 7D2 .
maar nu kan ik nergens vinden tot welke grootte de 7d2 ondersteund .

wie weet dit wel . zelfs op canon kan ik dat niet terug vinden .
wat zou een voorkeur zijn een SD of CF ?
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik raad je aan meerdere kaarten te overwegen.
2x 32G ipv 1 x 64G
Als een kaart eenmaal vol is kun je 'm ergens bewaren waar je 'm niet kwijt raakt of gestolen wordt.
en mocht een kaart storing krijgen dan worden niet meteen alle foto bedreigt
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Dank voor je reactie Simon, misschien moet ik dat overwegen . en wat zou de voorkeur hebben CF of SD ?
ik heb er trouwens nu een CF van 64 gb in lexar pro 800X
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Tja goede vraag
CF is een extreem luxe geheugenstandaard. De kaart heeft z'n eigen geheugen controller en zijn er eigenlijk geen maximum groottes.
De CF5 en 6 standaard (sinds 2010 ) ondersteund, hou je vast 128 Petabyte!
De camera hoeft zich maar er maar weinig mee te bemoeien of je ook daadwerkelijk 128000 Terrabyte kunt aanspreken in je camera weet ik niet.

De SD is simpeler en dus goedkoper en indien de camera met het formaat en snelheid overweg kan een prima keuze.
Of er veel verschil is in snelheid weet ik niet.

SD is de nieuwe standaard dus stel je zou een nieuwe body kopen dan zal er zeker een SD slot in zitten.
Van CF is dat afwachten
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Aerowswift
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 240
GeregistreerdCOLON 16 Jan 2012 21:33
WoonplaatsCOLON Veghel

Je zou inderdaad 2 kleinere CF kaarten mee kunnen nemen voor RAW opslag.
En dan 1 of 2 SD kaartjes (kosten geen drol meer) voor jpeg.
Thuispapa
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 104
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:12

seoman schreefCOLON De SD is simpeler en dus goedkoper en indien de camera met het formaat en snelheid overweg kan een prima keuze.
Of er veel verschil is in snelheid weet ik niet.

SD is de nieuwe standaard dus stel je zou een nieuwe body kopen dan zal er zeker een SD slot in zitten.
Van CF is dat afwachten
Op dit moment zijn de snelste CF kaarten volgens mij nog steeds een stuk sneller dan de snelste SD kaartjes.
Dit (beperkte) testje van SD en CF kaarten in een Nikon 810 laat zien dat de snelste CF kaarten nog een klein voordeel in snelheid hebben boven de SD kaarten. Die CF kaarten kosten echter wel meer en zijn groter. Daarentegen heb ik al enkele SD kaarten zien sneuvelen (fysiek gebroken of gebarsten behuizing), vermoedelijk doordat ze te vaak in en uit een camera waren gegaan en tot nu toe nog geen probleem met CF kaarten.

Persoonlijk koop ik bewust een snelle kaart voor een specifieke camera (was zeker bij de 7D en mijn nu meest gebruikte 7DmkII zo), omdat die kaart dan niet (of zo min mogelijk) de bottleneck is bij het snel achter elkaar beelden schieten. Tegen de tijd dat de camera weg gaat en ik een nieuwe aanschaf dan zijn er weer veel snellere en minder dure kaartjes te koop.
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

ik zat te denken aan een SD eye-fi kaartje dan heb ik ze op mijn telefoon (als ik eens iets op FB wil zetten als Jpeg)
en gezien ik nu een 64 gb heb twijfel ik of ik een 64 erbij moet halen of meerdere 32 gb , want 2 van 32 zijn duurder dan een 64 .
en dan wel de lexar pro 64 800x daar ben ik wel tevreden over tot nu toe.
zijn dit goede kaarten ? dat ik er tevreden over ben wil niet zeggen dat ze goed zijn uiteraard .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

wat is het verschil tussen SDHC en SDXC? is de een sneller als de ander?
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

SDHC en SDXC verschillen alleen in formaat.
SDHC gaat tot 32Gb en XC is voor 64G en hoger.

De snelheid is of class 1-10 of als het nog sneller moet
UHS 1-2

https://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

dank voor je uitleg en link .. ga me maar eens verder verdiepen hierin..
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

Ik heb nergens terug kunnen vinden wat de maximale capaciteit is van de geheugenkaart voor de 7D MK II . Niet in de handleiding, niet via Google. Ik ben er eigenlijk ook wel benieuwd naar.
Ik zou in ieder geval niet uit gaan van 1 geheugenkaartje. Mocht deze defect raken kun je niets meer. Heb je een fantastische camera bij je kun je niet meer fotograferen.
Je wilt natuurlijk ook niet tegen volle kaartjes aan lopen. Heb je tijdens de vakantie nergens de kans om de foto's veilig te stellen naar een notebook of tablet met externe harddisk ?

Onderstaande link vondt ik wel interesant. Op deze pagina staan de prestatie van diverse kaarten vermeld specifiek getest met de Canon 7D MK II.
http://www.cameramemoryspeed.com/canon- ... omparison/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zelf gebruik onderstaande kaartjes in de 7D MK II:
* CF SanDisk Extreme Pro 160MB/s 32GB
* SanDisk Extreme Pro 95MB/s 64GB
Deze combinatie geeft me de mogelijkheid voor circa 2800 foto's.
Daarnaast heb ik op vakanties een tablet met 1TB externe harde schijf bij.

Alvast een prettige vakantie.

Groetjes,
Leon
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als je voor 15€ 32GB SDHC kunt kopen met class 10 (minimaal 10MB/s) dan lijken me dat perfect vakantie kaartjes.
Ja in burst mode loop je dan tegen vertragingen aan maar je bent op vakantie je hoeft geen studio eisen te stellen dan.

Als je dan toch een dual slot camera hebt kun je een snelle CF kaart gebruiken voor de hoge snelheid ( stel dat je die nodig krijgt)
en de rest van de tijd blaf je die 'zogenaamd trage' sd kaartjes vol.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

dank je voor je linkje , heb ik even opgeslagen .. ik \zou ook willen weten wat de max capaciteit is van de kaart die in de 7d2 kan .
en wat Simon zegt is wel een idee eigenlijk . als ik nou eens 4 of 5 van die goedkope kaartjes mee neem en die gebuik voor landschap enzo . en als we vogels en orca's zien kan ik schakelen naar de snellere CF ... welke kaartjes zou je aanraden Simon ? als ik op 32 gb sd zoek zie ik alleen kaartjes van rond de 30 euro..
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Er zijn tests van 64 Gig kaartjes in de 7D2 die passen dus...........

bij baxshop hebben ze SDxc 64G voor 32€ en SDhc 32G voor 15€
http://www.bax-shop.nl/data-opslag/sd-kaart" onclick="window.open(this.href);return false;
Het zijn niet ultra snelle maar volgens mij boeit dat geen ene mallemoer.

Je moet bij dit soort accessoires altijd flink winkelen want meestal worden hier de marges weer opgehaald.

PS ga aub niet lopen kloten met die adaptertjes
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

boko schreefCOLON als ik nou eens 4 of 5 van die goedkope kaartjes mee neem en die gebuik voor landschap enzo . en als we vogels en orca's zien kan ik schakelen naar de snellere CF
In mijn ogen een verkeerde zuinigheid, wel een hele goede camera, en dan beknibbelen op de kaarten.
Zie je ineens wat vogels of orca's in actie, moet jij nog weer overschakelen naar de snellere CF.
Dat soort acties moet je direct kunnen uitvoeren, anders is het moment weer voorbij.
Gewoon een paar goede CF kaarten aanschaffen, dat bedrag ben je zo weer vergeten, en je hebt er jaren plezier van.
Ik gebruik de CF kaarten van SanDisk, en heb hier nog nooit problemen mee gehad.
Succes met het zoeken verder.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@hans
De camera heeft toch een eigen buffer als de buffer vol is komt de traagheid van kaart pas in beeld.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

Bij een camera van dit kaliber horen de juiste accessoires. Natuurlijk is het geheel afhankelijk waarvoor je het gebruikt en hoe vaak je het gebruikt. Maar ik zie geheugenkaartjes als een primaire accessoire.

Welke geheugenkaartjes ik gekocht heb is gebaseerd op:
* De informatie op deze link (http://www.cameramemoryspeed.com/canon- ... omparison/" onclick="window.open(this.href);return false;).
* Hoe sneller het geheugenkaartje hoe sneller de buffer leeg is. Er staan voorbeelden op bovenstaande link waarbij er in 30 seconden 30 RAW foto's op het kaartje opgeslagen worden. M.a.w. als de buffer vol is moet je wachten. De buffer is na 3 seconden al vol. Heb je een camera met de mogeliijkheid voor 10fps kun je het niet benutten. vindt ik zonde van het geld.
* Hoe sneller het geheugenkaartje hoe sneller je deze met de computer weer kunt uitlezen. 32 of 64Gb aan foto's doe ik toch liever met 160MB/s uitlezen dan met 10MB/s. Ondanks dat de Canon 7D MK II een maximal schrijfsnelheid heeft van circa 100MB/s heb ik toch voor een snellere CF kaart gekozen zodat ik deze sneller kan uitlezen met mijn computer.
*Natuurlijk prijs/prestatie verhouding. Ik heb een Sandisk 32GB 160MB/s CF kaart gekocht omdat ik de 64GB versie te duur vondt. Als 2e kaartje heb ik een Sandisk 64GB 90MB/s SD kaart gekocht. In deze combinatie ruimte voor 2800 RAW foto's. Dit vindt ik voldoende. Niemand kan kijken in je portemonnee. Maar koop de snelste kaartjes die je je kunt veroorloven.


Voor ander accessoires kan ik indenken dat je de aankoop op andere informatie baseert.
Zo heb ik onlangs zo'n infrarood afstandbediening erbij gekocht. Ik heb er eentje uit China laten komen voor nog geen $6. En deze werkt perfect. Bij dit soort accessoires merk ik geen verschil tussen een duurdere of een goedkopere.

Dus het is afhankelijk van soort accessoire, je behoeftes en natuurlijk financiële mogelijkheden c.q. of je het waard vindt om het geld er aan uit te geven.

Uiteindelijk heeft iedereen zijn eigen afwegingen om voor een bepaalde oplossing te kiezen.

Succes met kiezen en prettige vakantie.

Groetjes,
Leon
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

dank jullie wel voor de reacties en suggesties , nu zat ik aan iets anders te denken .
zou het een idee zijn om een imagetank bv een vosonic te kopen en daar een 500 gb ssd erin zetten??
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@Boko
Op zich een idee. Maar ik zou het fijn vinden als mijn camera backups kon maken op sd kaartjes.
Geen idee of het kan met een dual slot camera en anders een leuke klus voor ML

SSD is in dit geval geen overbodige luxe maar betaal je niet scheel voor snelheid die je niet gaat gebruiken.
Hoewel leegtrekken met 500MB/s wel decadent is
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Gebruikers-avatar
boko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 779
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2009 10:33
WoonplaatsCOLON Rijssen

Simon , je kan indd we een backup maken door middel van een instelling op de camera dat hij het zelfde naar de CF als SD schrijft .
die SSD kan ik eventueel later in de laptop plaatsen . dus die zou ik wel goed weer kunnen gebruiken .
de vraag is alleen is het een goede optie gezien er geen of weinig image taks meer aangeboden / verkocht worden .
Canon 7D MK2 , EF 500/F4 L IS II , 1.4x TC III , Canon 10-22mm ,Canon 24-70/F4 L IS . Ooit kom ik er wel :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar