Matglas polijsten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Bij het vervangen van het matglas, heb ik het oude exemplaar eens bekeken dat vol krassen zat. De term glas is niet echt van toepassing; het is gewoon en stukje plastic wat makkelijk krast. In de wetenschap dat veel kunststof ruiten kunnen worden gepolijst (camper en caravans o.a.), ben ik aan de slag gegaan.
Vooral de bolle kant heb ik met gewone vloeibare auto wax polish gepolijst. Kleine rondjes draaien, net zo lang dat de krasjes verdwenen zijn. Nabewerken met een lens clean doekje en schoonblazen met de blaasbalg en ziedaar het resultaat. Geen enkel krasje bleef over. Uitgeprobeerd op een oudere camera leek het wel een nieuw glas.
Je moet wel durven het glas zelf te vervangen en natuurlijk een beetje handig zijn.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Robert14 schreefCOLONhet is gewoon en stukje plastic wat makkelijk krast.
Wat doe je er dan mee?
Ik fotografeer nu een jaartje of 10 en ben inmiddels met mijn 6e, 7e en 8e camera bezig. Ik heb nog nooit krassen op mijn matglas, spiegel, sensor of wat dan ook IN de camera gehad. Maar ik zit er ook niet met mijn vingers in
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

fotojeroen schreefCOLON
Robert14 schreefCOLONhet is gewoon en stukje plastic wat makkelijk krast.
Wat doe je er dan mee?
Ik fotografeer nu een jaartje of 10 en ben inmiddels met mijn 6e, 7e en 8e camera bezig. Ik heb nog nooit krassen op mijn matglas, spiegel, sensor of wat dan ook IN de camera gehad. Maar ik zit er ook niet met mijn vingers in
Ik had de pech van een gekrast matglas op een overgenomen camera. Het meest zichtbaar op telestand. Kon het gelukkig zelf vervangen. Vraag me niet wat de vorige eigenaar ermee heeft uitgespookt. Normaliter zou er hooguit een beetje stof op kunnen komen en is er geen reden te vervangen.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Maar voor een paar knaken heb je een nieuwe, tientje of 3/4 moet toch lukken als ik zo even snel zoek. Daar ga je toch niet zelf voor klooien?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

fotojeroen schreefCOLONMaar voor een paar knaken heb je een nieuwe, tientje of 3/4 moet toch lukken als ik zo even snel zoek. Daar ga je toch niet zelf voor klooien?
Klopt, maar soms moeilijk te vinden. Kamera Express wil ze niet eens leveren; alleen voor de pro modellen. Op E-bay volop, maar weer geduld hebben.
Het gaat mij ook om de uitdaging. Er is veel mystiek omheen, alsof het geslepen glas is. Het is gewoon een ordinair stukje plastic, dat wel degelijk bewerkt kan worden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar