Scherpte op verkeerde plaats

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Zeezicht
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2014 08:21

Sinds een paar maanden heb ik een 70D. Ik worstel af en toe met de scherpstelling. Ik bedoel dat de scherpte niet zit waar ik deze wil. Ik stuur een foto waaruit hopelijk blijkt wat ik bedoel. Ik wil graag weten hoe ik de scherpte op het juiste plek krijg.

46507.
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Probeer eens een ander scherpstelpunt, bijvoorbeeld in het midden. Ik neem aan dat je de jongedames scherp had willen hebben. Richt het midden tijdens scherpstellen op ze.
Friso75
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Nov 2014 17:11

Kanon111 schreefCOLONProbeer eens een ander scherpstelpunt, bijvoorbeeld in het midden. Ik neem aan dat je de jongedames scherp had willen hebben. Richt het midden tijdens scherpstellen op ze.
Dat is heel waarschijnlijk het probleem. Waarschijnlijk heb een scherpstelpunt aan de linkerkant ingesteld, in plaats van in het midden.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Kijk eens naar dit filmpje halverwege gaat over het selcteren van focus punten.

http://www.youtube.com/watch?v=fNNeZu5YZZo

Succes

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Corwin
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 247
GeregistreerdCOLON 24 Feb 2005 12:58
WoonplaatsCOLON Bergen op Zoom
CONTACTCOLON

Hoi,

De 19 scherpstelpunten en te vier verschillende mogelijkheden hoe te gebruiken vind ik een van de sterke punten van de 70D.
De automatische AF modus gebruik ik zelden. Bij mij staat hij meestal op zone selectie en switch ik als vanzelf van zone.
Met de tele staan de selectie dan weer op een punt en bij macro op manual.

In de automatische AF selectie kiest de camera niet altijd je voor jouw juiste AF punten. In dit geval zijn de dames voor de camera slechts achtergrond.
De beste uitleg die ik gevonden heb is op youtube de EOS 70D Training Video: Part 13 - Autofocus
https://www.youtube.com/watch?v=_DO3K_aNLY4

Succes en veel foto-plezier,
Corwin.
Canon 70D | EFS 10-22 USM | EFS 17-55 f/2.8 IS USM | EF 70-200 f/4L IS USM | Sigma 80-400 f/4.5-5.6 EX OS DG | Tamron 90mm f/2.8 Di Macro VC USD
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Corwin schreefCOLONIn de automatische AF selectie kiest de camera niet altijd je voor jouw juiste AF punten. In dit geval zijn de dames voor de camera slechts achtergrond.
De camera kiest altijd iets wat het dichtstbij is waar die nog op scherp kan stellen. Dan zie je dat de balken gekozen worden als scherpstelpunt, die zijn het dichtstbij.

Wil je de dames scherp hebben dan zul je in deze voorbeeld foto toch naar een enkelpunt moeten gaan. Denk dat de zones nog een te groot vlak hebben waardoor je nog steeds kans hebt op verkeerde focus en de balken gekozen worden. Daarnaast controleer bij het maken van de foto welk AF punt de camera heeft gekozen indien je op de autostand staat (Zowel in bij alle punten actief of alleen een zone). Dan kun je al zien dat in je voorbeeld foto de actieve AF punten op de balken lagen en niet op het onderwerp wat jij ingedachte had.

Zet desnoods aan in de camera dat deze in het terug kijken van de foto laat zien waar deze scherp heeft gesteld. Nu weet ik niet of de 70D dit kan, maar de 7D kan dit wel, dus mogelijk kan de 70D dit ook. Dan kun je ook achteraf zien wat de camera heeft gekozen of wat je zelf had gekozen. Let wel op, dit werkt niet als je focus en re-compose hebt gebruikt.

Dus het advies is inderdaad bekijk de filmpjes en probeer eens te spelen met de selectie van de AF modes en de verschillende AF punten. Dan krijg je veel beter onder controle wat je scherp op de foto wilt hebben. Nu laat je het mogelijk aan de camera over en die kan niet echt raden wat jij scherp wilt hebben en pakt het geen wat het dichtst bij is.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

In DPP (en ook LR en PS?) zijn de scherpstelpunten zichtbaar te maken.
In de EXIF (onder MakerNotes) staan de "In Focus"-focuspunten ook vermeld.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Zeezicht
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2014 08:21

Dank iedereen voor de input. Ben ik erg mee geholpen. Ik zie ook in het onderstaande Youtube filmpje dat dat je het best kunt kiezen voor Eén-punts AF (handmatige selectie) om maximale controle te krijgen.

https://www.youtube.com/watch?v=3vQwZzbhzXs
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Ik heb op de 70D ook ingesteld dat je het scherpstelpunt kan zien achteraf. Bij het bekijken van de foto's kan je ook klikken op Q, en daar ergens zat ie volgens mij verstopt. Ik zou vanavond eens op de camera moeten kijken.
Nu moet ik zeggen, ik gebruikte altijd de zones, tot ze in de avondschool zeiden dat ik het middenste punt moet nemen en dan maar herkadreren. Bij spelende honden en kinderen werkt dat voor mij niet. Dus bij die onderwerpen kiezen ik meestal wel voor de zones.
Heel veel succes! Ik ga de youtube filmpjes ook nog eens bekijken, want het gebeurd bij mij nog te dikwijls dat ik de scherpte op de juiste plek mis.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar