Scherptediepte fotografie

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Ik ben in september gestart met een cursus digitale fotografie. Als we in de klas praktijkoefeningen doen, dan lukt het me vrij goed. Maar als ik dan thuis wil oefenen, lukt het langs geen kanten. Zo zou ik graag willen oefenen op scherptediepte.

Ik had enkele cola blikjes op een rij gezet, en wil het eerste blikje scherp en de rest onscherp, ik zet mij F-getal op f5.3 en alles blijft scherp als ik de foto neem. Wat zou ik verkeerd doen.

Kan iemand mij helpen.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Als eerste moet dat F getal zo klein mogelijk zijn.
Welke lens gebruik je?
En welke afstand? Aantal mm van de lens?
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Ik gebruik de lens die op mijn toestel (Nikon D3200) staat. Nikkor 18-55mm) Ik gebruik het kleinste f-getal. Maar het blijft mislukken.
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

f/5.3 is al behoorlijk veel op die afstand gok ik.

Volgens mij heb je deze: klik
Kun je em niet op f/3.5 zetten?
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Anoniem 4

Ericszn schreefCOLON... Kun je em niet op f/3.5 zetten?
Ja, dat kan maar dan alleen op 18mm in die buurt. Bij 5.3 schat ik het aantal mm tussen de 45 en 50.
De beste oplossing zou zijn: sparen voor een lichtsterk objectief bijv. een 35mm f/1.8 of een 50mm/f1.8.
Om uit te proberen zou je eens een foto kunnen maken op 18mm en f/3.5
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Dat is inderdaad het toestel dat ik heb. Ik krijg hem niet lager dan f5 gezet.
Ofwel ligt het probleem bij het instellen van het scherpstellen. Ik weet het niet goed.

Het probleem is dat wij een enorm grote klas hebben, en de lesgever het niet zo grondig uitlegt, ik heb echt het gevoel dat hij over alles heel vlug over gaat, waardoor we nog met vele vragen blijven zitten. Daarom zal ik het zelf allemaal moeten uitzoeken, met hulp van internet, en verschillende forumgebruikers, die mij tips enzo kunnen geven :-)
Anoniem 4

Misschien heb je als beginner wel iets aan deze special
http://www.fnl.nl/chip-foto-video-speci ... -6375.html
Op deze site vind je veel informatie en tips
http://www.digitalefotografietips.nl/
Zoals bijv. een artikel over diafragma waarin ook scherptediepte aan bod komt
http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... diafragma/
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Als ik wil scherpstellen (bv. een rij colablikjes en ik wil het eerste scherp en de rest wazig) zet ik dan mijn lichtmeting op (spotmeting, centrumgerichte meting of matrixmeting).
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Hm, dat zijn zaken die niet met elkaar te maken hebben. Je lichtmeting regelt (de naam zegt het al) de wijze waarop de belichting gemeten wordt en staat los van de scherptediepte. Je scherptediepte bepaal je met je diafragmakeuze, je brandpunt en je afstand.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Amaai, ik zal toch nog veel moeten oefenen. Het is toch nog allemaal chinees voor mij ze. ;-) Het is zoals ik eerder al gezegd heb, als ik nu eens een goede leerkracht zou hebben hé, die alles fatsoenlijk zou uitleggen, maar dieje gaat over alles zo vlug heen hé. En hoe bepaal ik dan dat brandpuntafstand.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Lezen, heel veel lezen, en heel veel oefenen helpt.

Illuminatus gaf net al een paar linkjes, ik denk dat deze pagina een goede is om mee te starten.

Enne, o ja, maak je geen zorgen: zo zoekend als jij is bijna iedereen begonnen ;) veel vragen stellen helpt!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Zo had ik ook een lesgever in de eerste module. Alle onderwerpen werden aangeraakt, maar niet uitgediept.
Oefenen, oefenen, oefenen. En misschien is er wel iemand in de buurt die je kan helpen?
In de tweede module hebben we gelukkig wel een goede lesgever, dus misschien is er ook bij jou wel beterschap in de toekomst :)
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hallo Wendy,

Als het gaat om het oefenen van scherptediepte met de lens die jij hebt, heb je een situatie nodig waarbij de achtergrond wat verder weg staat van je onderwerp. Probeer het eens als volgt:

Ga naar buiten, de straat in. Pak een rij lantaarnpalen of bijvoorbeeld auto's, of misschien zelfs huizen. Probeer zoveel mogelijk van die omgeving in je beeld te zetten. Kies de voorste lantaarnpaal van die rij lantaarnpalen. Als het goed is zijn de andere palen dan uit focus.
Paulmedusa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 309
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2009 10:02
WoonplaatsCOLON Zutphen

Zonde zeg, dan doe je een fotografieopleiding, en dan lukt het niet. Graag wil ik ook een link delen naar een lid van deze groep, Nando, die daar lessen op zijn site in geeft.
http://www.nandoonline.com/?page_id=3560
Het is het zoveelste stukje theorie, maar wel erg nuttig.
Weet je hoe ik mijn eerste test heb gedaan. Ik ben naar de heide gegaan op een zonnige dag, een open vlakte, ben naar een zaailing, een klein dennetje van 1 mtr. hoog gelopen. Heb het diafragma op de grootste opening gezet. (kleinste getal dus) iso kon laag, op 100, vanwege zonnig weer. Op ong. 50 cm. van de boom scherpgesteld op het topje van de boom, met mijn middelste scherpstelpunt, afgedrukt, en dat was mijn eerste foto met een mooie onscherpe achtergrond en een klein miniboompje.
Behoorlijk simpel, maar wel het begin. Ik ben ook nog veel aan het oefenen. Dat moet je toch blijven doen omdat naarmate weer, licht en afstanden naar onderwerpen veranderen, moet je improviseren. Soms neem ik 10 foto's van hetzelfde met verschillende diafragma's. En ga het later thuis bekijken.
Veel succes nog,
Gr. Paul
70D
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Met een Depth of Field (DoF) calculator kan je uitrekenen de scherpte diepte bij verschillen afstanden en lens focus lengte is.
Er mee spelen kan je misschien wat inzicht geven.
Zoeken op "DoF Calculator" op Internet, app-store of play-store levert een ruime keuze op.
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Soms wil ik scherpstellen op een voorwerp, en blijft mijn lens precies maar zoeken. Wat zou ik hier verkeerd doen.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dan kan het zijn dat je te dicht bij het onderwerp staat.
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Merci allemaal voor de tips, ik heb al enkele goede foto's kunnen nemen, en denk dat ik het wel een beetje begin te begrijpen nu. :-)
Wendyke1983
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2014 09:34

Weet er trouwens iemand hoe ik foto's in een album plaats in dit forum, of hoe ik ze kan verkleinen, want als ik een foto wil uploaden, dan is mijn bestand te groot.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar