Microadjustment 7D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Ik ben laatst eens bezig geweest om door middel van de micro adjustment functie van mijn 7D eventueel de scherpte iets te verbeteren. Nu kon ik echter zelf niet echt verschillen zien tussen -20 0 en +20. Ging om de combi 7d met 70-200 F4. De lens stond op een statief, scherpgesteld op kortst mogelijke afstand (1.20 meter) diafragma F4 en handmatig scherpgesteld via Live View op een meetlint.

Doe ik het nu compleet verkeerd, of is het afstellen verdomd lastig voor een leek als ik?
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Is best lastig.
Voor een goede instelling kun je bij Chipclean terecht. Doet het snel en niet echt duur, zeker niet als je meer lenzen laat kallibreren.
Heb zelf op meerdere manieren een poging gedaan, maar had bij Chipclean een goed resultaat en heb ik mijn sensor ook laten reinigen.
Gebruikers-avatar
sven2912
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1745
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010 09:18
WoonplaatsCOLON Nijmegen

Twee dingen die ik denk dat je kan verbeteren. Ik lees nergens of je tethered werkt? Dit werkt wel het beste omdat je direct verschil kan zien. Waar de grootste fout ligt is dat je het doet op de minimale focusafstand. Ik heb altijd geleerd dat je een focusafstand van 20x je brandspuntafstand moet aanhouden. Voor 200mm dus 200x20=4000mm=4 meter bij mij zit er tussen -20 en + 20 echt behoorlijk verschil.

Succes ermee
Canon
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon beveelt een vermenigvuldigingsfactor van 50 tot 60 aan :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Kijk, daar kan ik wat mee!! In geval van een zoomlens wel de grootste brandpuntafstand aanhouden neem ik aan?
En wat bedoel je met tethered?

Met een factor 50-60 praat je over 10-12 meter, dat is best een eind en dat red ik niet in de woonkamer...
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Dat probleem had ik ook. Mijn woonkamer is 9 meter lang, dus heb ik getest op 8 meter.
Als het buiten onbewolkt en windstil is dan heb je wat meer speelruimte. :)

Met "tethered" wordt bedoeld of je de camera met de USB kabel aan je computer hebt gehangen.
Met je camera in live view en de gratis programma's die je bij de camera hebt gekregen kan je op je scherm vervolgens zeer precies de scherpte bepalen en/of controleren.

De onderstaande blog heeft mij veel geleerd over de reikwijdte van de AF strips in de camera.
http://blogs.stonesteps.ca/showpost.aspx?pid=54" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
Klaasw
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 340
GeregistreerdCOLON 04 Aug 2009 17:23
WoonplaatsCOLON Willemsoord

Wat voor onderwerp zou ik moeten gebruiken voor deze test? Voldoet ieder onderwerp, of is een meetlint of iets dergelijks noodzakelijk?
Canon EOS 7D |EF 17-40 F/4 L | EF 70-200 F/4L
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik gebruik deze:
http://photographylife.com/wp-content/u ... -Chart.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Afdrukken op hoge kwaliteit.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Klaasw schreefCOLONWat voor onderwerp zou ik moeten gebruiken voor deze test? Voldoet ieder onderwerp, of is een meetlint of iets dergelijks noodzakelijk?
Google eens op "Focus test chart" en je ziet vele mogelijkheden.
http://www.fotosloep.nl/fotografie-tech ... tment.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon 7D schreefCOLONGoogle eens op "Focus test chart" en je ziet vele mogelijkheden.
http://www.fotosloep.nl/fotografie-tech ... tment.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Die is leuk voor een back/frontfocus test, maar niet voor AFM :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Winy
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2011 15:40

Is best zelf te doen maar inderdaad lastig en tijdrovend. Volgens info van Canon moet je hiervoor een afstand van 40x de brandpuntafstand aanhouden. Bij b.v. een 50mm objectief is dat dus 2 meter. Bij een zoomlens testen op 40x de kortste afstand en op 40x de langste afstand. Diafragma (lensopening) zo groot mogelijk. Je kunt in je camera voor beide brandpuntafstanden een correctie opnemen. Overigens heeft die adjustment op de manier die je beschrijft naar mijn idee niet veel zin. Kijk in de handleiding van je toestel, dan kun je lezen dat dit zin heeft voor AF via de zoeker en daarnaast alleen voor de Quick-view modus in LiveView (hiermee wordt op een soortgelijke wijze automatisch scherpgesteld). Voor andere Liveview modi is dit niet bedoeld, ook niet als je handmatig scherp stelt.
Bij handmatige scherpstelling via LiveView bepaal jij wat je scherp vindt en niet je camera of lens en als je't in liveview scherp ziet dan is dat't ook (voor zover je dat op zo'n schermpje kunt beoordelen). Er zijn trouwens op internet veel verschillende technieken voor micro adjustment te vinden.
Succes, Winy.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Als je geen verschil ziet dan doe je het niet goed of er is iets mis met je camera.
kijk hier eens.
Het kan ook automatisch, het werkt bij mij uitstekend met de7D, kijk maar eens op http://www.reikan.co.uk/focalweb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Wat betreft zoom lensen, op de 7D kan je niet de waarden instellen voor de uitersten van je lens.
je zal dus met gemiddelden moeten werken, als je 70-200 op 70mm bijv. +2 is en op 200 +4 dan word het dus +3.
Is de afwijking teveel, dus bijv. +2 en +6, dit had ik bij mijn 10-22, dan kan je overwegen om de lenste laten calibreren bij bijv. tech-repair, zij maken de lens open en zorgen dat deze afwijking weer goed komt.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar