Seat Toledo (avond)

Treinen, auto's, motoren, fietsen, boten... alle andere voertuigen die niet onder Spotters vallen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Arnold1984
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 16:59
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Hallo allemaal,

Voor de verandering maar een paar foto's gemaakt van stilstaande auto's. Was al redelijk donker aan het worden (vooral bij de 1e foto)

Daarnaast ook eens een echte poging ondernomen om een foto te bewerken.
Bij nummer 2 heb/had ik moeite met het wegwerken van een groene waas/gloed .. Auto stond op de parkeerplaats bij de plaatselijke supermarkt en stond onder een paar oranje lampen.
Bij nummer 1 stond de auto onder een "gele/oranje" lamp.

Tips voor het wegwerken van een bepaalde kleur/gloed/waas op de foto, zou ik zeer waarderen. Vooral omdat ik nog een beginner ben op het gebied van PS.


1.
Afbeelding

2. (ik weet het : Lelijke HS-mast + lkabels op de achtergrond :P)
Afbeelding
Foto's waar je oud op staat moet je bewaren. Daarmee kan je over 10 jaar bewijzen dat je niks veranderd bent.
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Prima foto's, de 1e is het beste.
Jammer inderdaad van die masten. Misschien had je beter helemaal geen lucht moeten meepakken, ook gezien de lichte kleur auto. Ik zie overigens geen groene waas/gloed, alleen een Duits-ogende Nederlandse kentekenplaat ;)
Foto 1 staat een beetje scheef. Je hebt het oranje lamplicht qua kleur helemaal weggehaald, waarom precies? Mogelijk zou je de voorgrond nog wat kunnen vervagen of opschonen (onkruid weghalen bijv.).
Ik zou opzich ook wel de originele foto's willen zien. ;)
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Arnold1984
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 16:59
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Oranje lamplicht vond ik (persoonlijk) niet mooi..

Goed opgemerkt van het onkruid op foto 1.. Bij foto 2 heb ik dit een beetje gedaan.. Het rechtzetten van de foto moet ik toch vaker om denken..
Vergeet ik wel vaker..

Groene waas zag ik bij mijn broer op de laptop (na enkele bewerkingen), zowel op mijn eigen als op mijn werk niet... Blijkbaar toch wel goed gegaan.

1 (origineel)
Afbeelding

2 (origineel)
Afbeelding
Foto's waar je oud op staat moet je bewaren. Daarmee kan je over 10 jaar bewijzen dat je niks veranderd bent.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

De bewerkte (niet gele) zijn in mijn ogen echt een heel stuk mooier.
Kortom: Goed gedaan.

Naast de eerdere opmerkingen zou ik wellicht ook iets doen met het AH bordje (bijv. bordje laten maar de AH wegclonen)...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Angelique1304
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 07 Mei 2013 18:48
WoonplaatsCOLON Nieuw Weerdinge

Mooi geworden na bewerking. Ik zou ook dat ah-bord nog even weghalen.
https://www.flickr.com/photos/lique1304/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik snap iets niet (en zeker ook omdat je de originelen laat zien)

Als ik de tweede foto neem; je haalt wel het lichtende stukje AH-reclame weg, maar niet de mast in de achtergrond. En je geeft zelf in je openingspost al aan dat er een lelijke mast in de achtergrond staat. Waarom doe je daar dan niets aan?

D'r zit meer in, maar dan moet je even Photoshoppen. Het hoeft niet veel meer te zijn. Maar het is het verschil tussen af en net niet.
Heb er even 5 minuten mee zitten stoeien en wil de before en after best laten zien hier, maar weet niet of je het op prijs stelt.

Maak ook voor je lampen een tweede foto. Ik neem aan dat je camera op statief staat, dus verschil qua beeld zit er niet in. Wel qua belichting. De camera's van nu hebben best een aardig dynamisch bereik, maar beter is om die lampen nog even apart te doen. Dan kun je je knipperlicht ook meer oranje houden. Nu zijn ze praktisch uitgebeten

En zo'n kentekenplaat; d'r af is ook binnen 5 minuten gebeurd. de schroefgaten werk je zo dicht, maar het oogt altijd beter dan zo'n geblurde plaat. En als je echt verder wilt in autofotografie; laat een kentekenplaat maken met bijvoorbeeld je naam in het wit en geel. Kost niet veel en ziet er veel chiquer uit.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Arnold1984
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 16:59
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Met de mast op de achtergrond heb ik het wel geprobeerd maar ik kreeg deze niet netjes weg. Vooral op de plekken waar de delen het gebouw raken of in de buurt kwamen. Het zag er niet goed uit.
De AH reclame lichtbord was wel makkelijker. Ik merkte ook dat ik dit nog veel moet oefenen.

Ik zie wat je bedoelt met de knipperlichten.
Leuke tip voor het kentekenplaat. Bij shows/evenementen/bijeenkomsten heb ik normaal geen moeite mee om de kenteken te laten staan maar in dit geval wel.

Natuurlijk mag je jouw after posten, ik ben benieuwd.
Ik heb ook enkele uren samen met mijn broer de foto's staan nabewerken maar voornamelijk de kleuren in de foto. Mag graag nieuwe ideeën opdoen. Ik ken heel veel opties in PS nog niet.
Foto's waar je oud op staat moet je bewaren. Daarmee kan je over 10 jaar bewijzen dat je niks veranderd bent.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik moet het doen met een al bewerkte versie van de foto. Veel marge is dus al weg. Maar goed:

46106

Boven jouw versie, daaronder mijn 'doorontwikkeling'

Ik heb de lucht gewoon vervangen door een gradiënt. Niet supernetjes, maar was ook maar klein formaat.
Ik heb gekozen voor een cirkelvormige gradiënt. Als middelste kleur hetzelfde bijna wit als in jouw foto en in de hoek dezelfde staalblauw/grijs als in jouw foto. Het wegklonen van de mast en kabels gaf in de versie van Phtooshop (cs4) niet al te mooie resultaten, de cloning-gereedschappen daarna (cs5 en 6 en cc) zijn een stuk beter. Dit was de eenvoudigste oplossing.

Het AH-bord is bij mij ook verdwenen. De blauwe balken heb ik met saturation naar 0 getrokken en dat selectief met een masker alleen daar toegepast. (ook door de voorruit)

Op de auto zelf heb ik de wieldoppen (anno 2014 wieldoppen op zo'n auto :shock: ) iets lichter gemaakt. Ook de complete zijkant onder de taile is iets opgelicht. Aan de achterzijde is het kofferdeksel iets lichter. Her en der zijn bepaalde lichte lijnen (zoals onderkant van deuren) nog iets verder aangezet.
Aan de achterkant, onder de auto, is nog geprobeerd iets of wat tekening terug te krijgen, maar eerlijk gezegd was de marge hier echt weg.

De achterlichten zijn iets donkerder gemaakt, het knipperlicht kon ik niets meer aan doen, dat was uitgebeten.

Wil ook nog wel eens met de RAW voor je aan de slag, dan zal ik er ook iets langer voor gaan zitten.
Misschien een screencast van maken zodat je van A tot Z mee kunt kijken
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Arnold1984
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 17 Jun 2013 16:59
WoonplaatsCOLON Hoogeveen

Dat ziet er al een stuk beter uit.

Bedankt voor de moeite.

Ik zal met de cloning-gereedschappen ook wat meer oefenen.

Ja, wieldoppen op een nieuwe auto, het komt nog steeds voor.
Hoe heb je de auto opgelicht en heb je de lichte lijnen verder aangezet ?

Bedankt voor jouw aanbod maar ik wil (heel graag) dit zelf uitvogelen. Ik zal binnenkort eens proberen jouw verdere bewerking ook toe te passen. Zelf doen is voor mij het beste leren.
Als ik de opties weet, kan ik zelf dit via google/boek op mijn eigen manier invullen.

Nogmaals bedankt !! :D
Foto's waar je oud op staat moet je bewaren. Daarmee kan je over 10 jaar bewijzen dat je niks veranderd bent.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Arnold1984 schreefCOLONHoe heb je de auto opgelicht en heb je de lichte lijnen verder aangezet ?
Met een aanpassingslaag in curven op de auto. En nog een keer extra op de lichtere delen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar