Op zoek naar meer/betere Tele lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Hoi allemaal,

Zit regelmatig op de Veluwe, en maak daar graag foto's van het wild wat er loopt.
Toch, ik ben niet altijd tevreden.

Momenteel heb ik een 70-200mm F2.8 (Geen IS!) en ook een Extender 1.4 en een Extender 2.0.
Allemaal Canon spul, en dat op een 600D.
Leuke resultaten zo op zijn tijd, en na wat verscherpen met Lightroom ed.
Toch kosten de Extenders voor mijn gevoel echt scherpte, en ben ik zeker niet 100% tevreden over de resultaten.

Zonder Extender lijkt de scherpte echt beter, maar goed, niet alles komt zo dichtbij als ik zou willen.
Zou de 100-400 hier iets verbeteren?
Zoom blijft toch wel een must, ik heb geen geld voor een extra lens, maar vervangen is uiteraard geen probleem.
Daarom zou bijvoorbeeld een 300mm F4 denk ik geen optie zijn.

Koop alles via marktplaats oid, nieuw doe ik eigenlijk niet!

Of, zijn er nog andere goede ideeen?

Bedankt in elk geval voor het meedenken.
erikjanneman
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 21:11

Gekeken naar de Tamron 150-600mm? Schijnt goed te presteren.
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Goede dingen over gehoord inderdaad...
Maar 2e hands eigenlijk nog niet te verkrijgen, en ivm afschrijving geniet dat wel mijn voorkeur.
Aan de andere kant, 1200 euro is niet goedkoop, maar wellicht te doen...
Eerst maar eens kijken of er nog mensen andere ideeen hebben.
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Ik heb voor dezelfde overweging gestaan maar vond 1200 euro teveel van het goede.
Daarom gegaan voor de 100-400 tweedehands (875,= , 2 jr oud) en geen moment spijt.
Ik heb trouwens ook een 70-200 met 1.4 II extender en inderdaad zie je daar wat scherpteverlies. Als je nog even verder zoekt hier op het forum moet je een post van Jaap Koole kunnen vinden met veel uitleg over de 70-200 2.8, extender 1.4 en 2.0 en de 300mm prime icm extenders. Succes met je keuze. Overigens zou je kunnen overwegen om de 100-400 eens een dag te huren om de ervaring te proeven.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Volgens mij liggen de prijzen momenteel wel hoog voor de 100-400...
Maar eens blijven kijken naar een 100-400.
Als ik deze voor een goede prijs weet te kopen, kan ik deze altijd proberen zonder teveel kosten (Zelfs winst als ik geluk heb).
Deze lens begint mij steeds harder te roepen, deze zal het vast worden denk ik.

Geen spijt omdat het nu een schuifzoom is?
Dit lijkt me echt even omschakelen!
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ik zie net dat de 400mm f5.6 nieuw "slechts" 1239 EU kost...
Als ik die nou eens 2e hands kan vinden misschien toch eens een poging wagen?
Ik wilde dan wel zoom, maar heb nog nooit een lange prime geprobeerd, toch doen?
Wat doet trouwens de beeldkwaliteit van de 400mm tegen de 100-400?
Wereld van verschil? Of dat niet, maar wel noemenswaardig?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

MichielBroerse schreefCOLONGeen spijt omdat het nu een schuifzoom is? Dit lijkt me echt even omschakelen!
Ik gebruik al een paar jaar de 100-400 en ben er erg content mee. Scherpte is, ook op het eind, prima. Schuifzoom is echt maar 3 minuten wennen, daarna weet je niet beter. Ik heb dat nooit als nadeel ervaren.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

MichielBroerse schreefCOLON....Wat doet trouwens de beeldkwaliteit van de 400mm tegen de 100-400?
Wereld van verschil? Of dat niet, maar wel noemenswaardig?
Ja, dat is een wereld van verschil. De 400 mm is immers geoptimaliseerd voor (alleen) die 400 mm, en de 100-400 mm blijft een compromisoplossing over het gehele bereik, waarbij het uiterste (400 mm) niet als beste uit de bus komt => eigen ervaring.

En let op: het blijkt dat er veel verschil in kwaliteit voor komt in de individuele lenzen type 100-400 mm. Dus zeker bij tweedehands: uitgebreid testen!
Groeten, Jaap
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

op zoek naar de 100-400 Michiel ?
check this : http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 0&t=114693" onclick="window.open(this.href);return false;
overigens wel in Belgie.
succes !
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Jaap Koole schreefCOLONEn let op: het blijkt dat er veel verschil in kwaliteit voor komt in de individuele lenzen type 100-400 mm. Dus zeker bij tweedehands: uitgebreid testen!
Zeker bij de wat oudere exemplaren kwamen nog wel eens klachten over softheid in het 300+ bereik. Ik lees echter nooit meer klachten over exemplaren die de afgelopen paar jaar nieuw zijn aangeschaft. Het lijkt erop dat dat euvel ergens stilzwijgend is opgelost. Maar goed om in de gaten te houden dus.

Als dat eventuele gebrek aan scherpte in het eindbereik is wat Jaap bedoelde met "verschil in kwaliteit" ben ik t met hem eens, anders niet. Ik hoor of lees eigenlijk nooit over kwaliteitsissues anders dan het hiervoor omschrevene.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Wil hem wel graag ophalen zelf, en Belgie is mij wat te ver weg...
Kan ik hem beter in de buurt halen, iets meer betalen, maar tijd en geld besparen van het heen en weer rijden...
Toch bedankt voor de tip!

Goed testen lijkt een must als ik het hoor...
Maar eens goed marktplaats in de gaten blijven houden voor een nette lens, mooie prijs en wellicht redelijk in de buurt.
Heb er ook geen haast mee!
Kan voorlopig nog wel met mijn huidige spullen verder proberen, ontdekken wat goede plekken zijn om te fotograferen...

Toch lijkt een 400mm 5.6 me ook erg aardig, maar die 2e hands zal bijna niet gebeuren denk ik...
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

De Canon 400mm/5.6 is een leuke lens, maar zit helaas geen IS op en dat kan bij zo'n bereik als je evt uit de hand wilt schieten wel handig zijn.
Heb zelf ook deze lens even gehad, daarna snel overgestapt op een Canon 300/f4 IS.

Als je dan toch voor zo'n bereik wilt gaan en dus geen zoom zoals je eerst opperde, dan raad ik je de Canon 300mm\f4 IS icm met een 1.4 ext. aan. Toch een beetje flexibel, max 420mm bereik en ook nog eens IS. Daarbij nog eens goede scherpe platen icm de ext.

De 300/f4 levert zelfs met een ext 2.0 scherpe platen af. Wil je close-up van vlinders of libellen, dan een tussenring ertussen en schieten maar.

Zoals je mss leest ben ik zeer te spreken over deze lens en zou hem je dan, mede uit eigen ervaringen, je aanraden boven de 400/5.6.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Jef-W, erg interessant punt... Nu heb ik de 70-200 2.8 ook ZONDER IS.
Dit is wel eens lastig, omdat je toch echt minimaal 1/320 ofzo moet aanhouden (Met Extender), en dan geluk hebben dat ze scherp blijven.
Het vereist een erg vast hand...
De 300mm F4 IS zou qua prijs redelijk gelijk moet liggen met de 400 5.6...
En denk dat hij wat gangbaarder is.

Zal eens op marktplaats gaan kijken...
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ga binnenkort een 300mm F4 IS proberen.
Wel wil ik daarbij een Extender blijven gebruiken, een 1.4x (2.0 zou ook problemen met autofocus geven).
Het verschil in 1.4 Extenders I en II zijn alleen een weather sealing toch?
Als ze optisch gelijk zijn ben ik erg blij...
Gebruikers-avatar
annoh
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 718
GeregistreerdCOLON 11 Sep 2010 20:03
WoonplaatsCOLON St. Jacobiparochie
CONTACTCOLON

De 300 mm/4.0 wordt ook nog wel eens gebruikt met een voorzetlens om op die manier bv libellen te fotograferen.
Canon R6, Canon RF 16mm f/2.8, Canon RF 24-105mm f/4.0, Canon RF 70-200mm f/4.0, Sigma 150mm f/2.8, Nikon F3 + MF lenzenset
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

annoh schreefCOLONDe 300 mm/4.0 wordt ook nog wel eens gebruikt met een voorzetlens om op die manier bv libellen te fotograferen.
Voorzetlenzen klinken mij als een heel erg slecht idee... Dit is gevoelsmatig, en kan ik niet onderbouwen!
Wat doet zo'n lens? Moet ik nog veel letten op kwaliteit?
Gebruikers-avatar
Johan-Paul
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 160
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2011 09:59
WoonplaatsCOLON Dongen

Zelf heb ik de 70-300 L van Canon.
Ben hier goed over tevreden over kwaliteit en scherpte, en met de goede stabilisatie ook nog goed uit de hand te fotograferen.

Dus misschien ook een overweging.

Gr. JP
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0-F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

De 70-300 L kon dacht ik niet met Extenders overweg?
Wil namelijk graag de 400mm of meer halen.
mdbphotography

MichielBroerse schreefCOLON
annoh schreefCOLONDe 300 mm/4.0 wordt ook nog wel eens gebruikt met een voorzetlens om op die manier bv libellen te fotograferen.
Voorzetlenzen klinken mij als een heel erg slecht idee... Dit is gevoelsmatig, en kan ik niet onderbouwen!
Wat doet zo'n lens? Moet ik nog veel letten op kwaliteit?
Zo'n lens stelt je in staat dichterbij scherp te stellen waardoor je dus meer vergroting hebt. Voor niet-telelenzen gebruik je voor de meeste vergroting tussenringen die tussen de lens en camera geplaatst worden, niks meer dan afstandhouders dus. Voor tele lenzen hebben voorzet lenzen (schroef filter) meer effect.

Je moet inderdaad wel letten op de kwaliteit, ze zijn er echt van een paar euro op Ebay maar dan verlies je behoorlijk scherpte en heb je grotere kans op fringing (chromatische abberatie). Beter kun je de iets duurdere variant nemen, deze is achromatisch en bevat twee elementen en verlies je veel minder scherpte.

Het beste alternatief als je veel macro doet is toch nog altijd een echte macro lens (1:1) :)
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Ik heb al een macro lens hoor, het was me meer dat ik mij afvroeg of dit meer waarde zou hebben voor mij.
Zoals het nu lijkt, zal dit dus voor mij neit van toepassing zijn.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar