zweefvlieg, bij en vlinder

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Rick1990
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2014 13:48

Hallo,

Vorige week op een zonnige dag eropuit getrokken om macro te gaan schieten. Hierbij voor het eerst gebruik gemaakt van tussenringen (21+31 = 52 mm), in combinatie met mijn EF 90-300 f/4.5-5.6 USM lens. Ik werd verrast door het veel dichterbij een onderwerp kunnen komen door het gebruik van deze tussenringen en vind dit voorlopig ook een ideale oplossing in plaats van een macrolens.

Onderstaande foto's zijn beide gemaakt in de volle zon, waardoor beide redelijk overbelicht zijn. Ik heb geprobeerd met Lightroom de hooglichten te reduceren en heb dit er van kunnen maken.

Zweefvlieg:

45262

Bij:

45261

Tevens had ik de volgende foto al eerder geüpload, maar is er bij het plaatsen van een onderwerp via mijn mobiel iets mis gegaan. Deze is genomen in de vlindertuin van Dierenpark Emmen. Door weinig licht daar mijn ISO omhoog moeten gooien naar 400.

Vlinder:

45074

Ik ben benieuwd naar de reacties en hoor graag wat jullie anders zouden doen of waar ik een volgende keer beter rekening mee moet houden.

Met vriendelijke groet,
Rick
Canon 400D / EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II / EF 90-300mm f/4.5-5.6 USM

“A tool is but the extension of a man's hand, and a machine is but a complex tool. And he that invents a machine augments the power of a man and the well-being of mankind.”
-H.W. Beecher
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

1. het scherptepunt ligt zo te zien op het lijfje van de zweefvlieg, het was mooier geweest om het scherptepunt op de oogjes en het kopje te leggen, dat is meestal het deel waar je als eerste naar kijkt. Qua kleur en compo verder prima
2. jammer van het iets hardere licht wat reflecteert op de vleugels van de bij, scherpte is niet optimaal en de knoppen rechts in beeld maken de foto wat druk en leiden wat af vind ik.
3. voor mij de mooiste van de serie met een prima compositie, kleuren en achtergrond

Ik hoop dat je hier wat aan hebt... :wink:

gr. Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Qua scherpte is de laatste de beste.
Maar wel enigszins aan de donkere kant.
Hier had je nog wat meer belichtingscompensatie kunnen geven.
De twee andere foto's zijn mooi qua compositie, zouden nog wat ruimer in beeld mogen zijn zodat je de afgesneden plekken voorkomt, maar missen scherpte, mogelijk door het combinatiegebruik van je tussenringen.

Jo :wink:
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Kan me vinden in de commentaren van hierboven.

De laatste is het sterkst qua compositie. Ook ik zie liever wat meer ruimte om de vlinder.

-Jeffry

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar