Autofocus 6D

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
SandraJ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 14:52

Hallo Allemaal,

Sinds 2010 fotografeer ik naar tevredenheid met een 7D (daarvoor 300D, 20D en 40D). Met name turnen (meestal in hallen met slechte verlichting) waarbij ik voornamelijk met een Canon 200mm 1.8 fotografeer (het ding weegt een kilo of 4 en is zeker 20 jaar oud maar nog steeds subliem). Daarnaast gaat de camera regelmatig mee het bos in icm een Canon 400mm (leuk voor de vogeltjes). Wat minder frequent maak ik studio foto's en uiteraard gaat de camera mee op onze vakantiereizen waar we gewoonlijk twee camera's tegelijk in gebruik hebben.

Tot voor kort gebruikte in mijn 40D als backup camera maar die heb ik nu verkocht. Ik ben me aan het orienteren op een andere camera. Eigenlijk had ik de keuze al gemaakt: er moest een 6D komen. Niet zozeer als vervanging van mijn 7D, maar voor ernaast. Nu lees ik allerlei horrorverhalen over de autofocus van de 6D. Ik ging er altijd van uit dat dit vooral bepaald wordt door de lens die op de camera zit. Natuurlijk, het aantal fps is lager dan ik gewend ben van de 7D maar gebruik ik persoonlijk nauwelijks (turnen is een (voor mij) vrij voorspelbare sport dus ik schiet vrijwel nooit in continu mode in het wilde weg in de hoop dat er iets bruibaars tussen zit). Dat de 6D in dat opzicht trager is dan de 7D vind ik dus niet zo spannend. En ja, de 6D heeft minder focuspunten maar ik verwacht niet dat me dat heel erg zal belemmeren. Als ik het aantal fps en het aantal focus punten voor het gemak even buiten beschouwing laat, in hoeverre is de autofocus dan minder dan die van de 7D?

Een full frame camera gaat me in de turnzaal helpen aangezien ik nu met mijn 200mm prime vaak te dichtbij zit. Het feit dat de 6D zulke prachtige resultaten geeft met een hoge ISO zal me enorm gaan helpen aangezien ik zelfs met mijn lichtsterke objectief vaak toch een hoge ISO instelling moet kiezen waardoor de resultaten van mijn 7D bedroevend worden qua ruis.
Voor de vogeltjes is fullframe natuurlijk wat minder geschikt, hoewel een crop van een foto met minder ruis misschien wel beter kan zijn dan de combinatie 400mm met 7D waarbij boven de 800 ISO de kwaliteit achteruit holt. Maar goed, voor de vogeltjes kan natuurlijk gewoon de 7D mee.
Ook voor de studio zie ik voordelen van de 6D ten opzichte van de 7D.

Zit ik dus nog steeds in mijn maag met de kwaliteit van de AF van de 6D. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen (behalve dan de fps en focus punten die ik hierboven al aangaf)?

Groetjes,
Sandra

PS: De 5D Mark iii gaat boven mijn budget dus dat gaat 'm sowieso niet worden. Alternatief zou zijn om er een tweede 7D bij te kopen.
Robbert1978
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 450
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2005 07:44
WoonplaatsCOLON Almere
CONTACTCOLON

Allereerst: 1 keer plaatsen is voldoende ;-)

Ik ben zelf ook van een 7D naar een 6D gegaan een half jaar terug. Dit terwijl ik geregeld sport fotografeer.

Autofocus van de 6D is wat dat betreft minder dan de 7D dat hij minder mogelijkheden heeft. Bij de 7D kun je met groepen focuspunten werken, dit kan bij de 6D niet. Ook is de autofucus wat langzamer, echter wel nauwkeurig. Sport lukt redelijk met de 6D moet ik zeggen. Wel wat meer missers, maar de fotos die wel goed in focus zijn zijn naar mijn mening scherpter dan met de 7D....
Canon EOS-7D, Canon 17-55 F2,8 IS, Canon 70-200 F2.8 IS, Canon 1.4x Extender. Canon Speedlite 580EXII, Canon 100mm 2.8 macro
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Huren en uitproberen?

Op zich is het vooral de vraag of je kunt leven met een mindere autofocus, ik vermoed namelijk dat de AF van de 6D vele malen beter is dan die van zeg de 10D of 20D en daarmee werd ook sportfotografie gedaan. De camera kan het wel aan, zeker omdat jij aangeeft dat het voorspelbaar is. Maar als je je er aan gaat ergeren......
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
twistersam

Als je een super AF wilt hebben en een FF zou ik even doorsparen en een 5D mark 3 kopen.
SandraJ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 14:52

Dank Addy en Robbert. Huren van een 6D (in de buurt van Eindhoven) is een lastige opgave. Heb al een bel/mailrondje gedaan maar vooralsnog zonder succes. Tips??

PS: de site deed gisteravond raar. Vandaar dat mijn bericht er ineens 4 keer stond. Is nu gelukkig opgelost :-)
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

SandraJ schreefCOLONEen full frame camera gaat me in de turnzaal helpen aangezien ik nu met mijn 200mm prime vaak te dichtbij zit.
Als je nu al met een 7D met deze 200mm te dichtbij moet zitten zal je met een Full Frame nog dichterbij moeten gaan zitten om het beeld hetzelfde te vullen als bij de 7D. ISO performance zal beter zijn inderdaad bij de 6D.

Zoals hierboven al word aangegeven anders gewoon eens een Canon 6D huren om te kijken of het is wat je verwacht en of je met de auto focus vooruit kunt.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

SandraJ schreefCOLONDank Addy en Robbert. Huren van een 6D (in de buurt van Eindhoven) is een lastige opgave. Heb al een bel/mailrondje gedaan maar vooralsnog zonder succes. Tips??

PS: de site deed gisteravond raar. Vandaar dat mijn bericht er ineens 4 keer stond. Is nu gelukkig opgelost :-)
Nuenen toch ?
http://www.pixto-f.eu/camera-huren-verhuur/canon" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
SandraJ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 14:52

Mozes schreefCOLON
SandraJ schreefCOLONDank Addy en Robbert. Huren van een 6D (in de buurt van Eindhoven) is een lastige opgave. Heb al een bel/mailrondje gedaan maar vooralsnog zonder succes. Tips??

PS: de site deed gisteravond raar. Vandaar dat mijn bericht er ineens 4 keer stond. Is nu gelukkig opgelost :-)
Nuenen toch ?
http://www.pixto-f.eu/camera-huren-verhuur/canon" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas verhuren zij geen 6D :(
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Plaats hier een oproep om een keer samen met een gebruiker van een 6D op pad te gaan ?

Uitproberen is echt het beste, alleen af gaan op testresultaten is niet altijd een goede raadgever. Dat de autofocus van een 6D minder is wil nog niet zeggen dat deze onvoldoende is voor jouw gebruik. Gewoon proberen dus en kijken of de voors en tegens de aanschaf rechtvaardigen.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Heb je de back up echt nodig?
Anders je 7D ook verkopen en de 5DIII kopen, dan heb je goede iso prestaties en nog betere af dan de 7D heeft. Enige puntje is dan of dit zou voldoen voor je vogelfotografie. Maar een 5DIII kan je wel overal huren volgens mij dus kan je dit uitproberen.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

[/quote] Als je nu al met een 7D met deze 200mm te dichtbij moet zitten zal je met een Full Frame nog dichterbij moeten gaan zitten om het beeld hetzelfde te vullen als bij de 7d[/quote]

Bijna goed;
Ze schrijft dat ze nu af en toe te dichtbij zit en door overstap naar ff dus juist wat meer "ruimte" krijgt :wink:

Ik vraag me wel af waar je die horrorverhalen over de AF van de 6d hebt gelezen...?
De 5d ii had een niet al te beste naam. En toch zijn daar genoeg mooie sportfoto's mee geschoten.
Het centrale AF punt van de 6d doet daar niet voor onder, sterker nog, die is gevoeliger bij minder tot slecht licht dan menig ander camera.
Snelheid van je AF is niet alleen afhankelijk van je objectief maar is een samenspel van lens en technisch kunnen van je camera. De digic 5 processor is ook weer wat sneller dan van je 7d.

Zoals je zelf schrijft kun je het turnen redelijk "voorspellen" en ben je behoorlijk ervaren.
Dat, in combinatie met je "gouwe ouwe" moet je in staat stellen ook met een 6d prima foto,s te maken.
Combineer dat met de beresterke ruisprestaties (waardoor je desgewenst eens een kleiner diafragma kunt gebruiken mocht je dat willen) en beeldkwaliteit en details in bijv. een verenpakket en ik denk dat je met een 6 en 7d op heel veel vlakken aan de slag kunt en met die combi en mogelijkheden fotografisch heel gelukkig kunt worden... :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Frank64 schreefCOLON
Als je nu al met een 7D met deze 200mm te dichtbij moet zitten zal je met een Full Frame nog dichterbij moeten gaan zitten om het beeld hetzelfde te vullen als bij de 7d
Bijna goed;
Ze schrijft dat ze nu af en toe te dichtbij zit en door overstap naar ff dus juist wat meer "ruimte" krijgt :wink:
Het staat er zo dat je het op 2 manieren kunt opvatten.

- Je zelf te dichtbij moet zitten om het beeld goed te vullen.
Of
- Niet verder naar achter kunt waardoor je onderwerp te groot wordt op de foto en je dingen gaat afknippen.

Ze zal mogelijk die laatste bedoelen inderdaad en daar helpt een FF inderdaad bij :oops: Ik had hem dus gelezen zoals de eerste optie dat ze "zelf" te dichtbij moet zitten om beeld goed te vullen. Bij die eerste gaat FF niet helpen maar bij de 2de optie wel ja ;)
SandraJ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 14:52

Ik bedoelde inderdaad dat laatste Pasquald, maar nu ik het terug lees begrijp ik de verwarring :-)

Dank voor jullie berichten. De kogel is door de kerk: ik ben een kersverse bezitter van een 6D :D :D :D
De eerste tests in en om het huis zijn erg bemoedigend. Zaterdag ga ik een turnwedstrijd fotograferen. Ben erg benieuwd hoe dat gaat bevallen. I'll keep you posted!
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Top! Krijg je vast geen spijt van.

Ja, misschien dat je te lang getwijfeld hebt...hihi
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Super! Gefeliciteerd, ben benieuwd naar je bevindingen.
Gr,
Remco.

Flickr
SandraJ
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 14 Feb 2011 14:52

Even een update. Afgelopen weekend heb ik de 6D getest in de sporthal en ik moet zeggen dat ik er blij van werd. Het aantal scherpe foto's was een stuk hoger dan ik verwacht had, de AF is voor mij zeker snel genoeg.

Een paar resultaten (even snel bewerkt op een laptop dus ik kan de kleuren niet helemaal inschatten):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kortom: ik heb geen spijt van de aanschaf van de 6D :D
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Netjesss!
(Zowel de resultaten als het even terugkoppelen van je ervaringen..)

Er zit wat kleurverschil in, de onderste is iets te warm zo te zien.
Dat mag de pret niet drukken verder.

Maar top dat het advies je heeft gebracht wat je had gehoopt..
Wist ik ook wel... Haha.

Nog heel veel mooie resultaten toegewenst!
Waarbij je meer dan welkom bent die te blijven delen hierzo..!
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Frank64 schreefCOLONNetjesss! (Zowel de resultaten als het even terugkoppelen van je ervaringen..)......Nog heel veel mooie resultaten toegewenst!........
Helemaal mee eens!

Ik was er ook niet bang voor. Fotografeer al enige tijd met de 6D, maar heb de afgelopen weken niet op dit forum kunnen kijken, anders had ik m'n steentje wel bijgedragen aan het beantwoorden van jouw vraag.

Mooie lens, die 200 mm! En met de 6D dus een prachtige combi.
Groeten, Jaap
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar