weekendje IJsland

Zonsopkomsten, vergezichten... al je landschapsfoto's kun je hierin kwijt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Vanwege een gewonnen prijs op mijn werk heb ik het genoegen gehad om afgelopen vrijdag en zaterdag op IJsland mogen te verblijven samen met 90 andere collega's. De reis en verblijf was samengesteld door een grote leverancier van het bedrijf waar ik werk. De tijd dat ik er verbleef was vol gestopt met activiteiten waar ik "verplicht" was om mee te doen, daardoor heb ik wel veel foto's kunnen maken maar niet op de manier die ik gewend ben. Alle foto's zijn genomen met een Canon 40d camera ,24-105mm L IS lens, UV filter en polarisatie filter. De foto's ( JPG ) zijn allemaal bewerkt met lightroom en photoshop. Ik heb geen CR2-bestand van deze foto's. De instelling was veranderd op een motorrit door zuid-west IJsland doordat de knoppen aan de achterkant in aanraking zijn gekomen met de rug van mijn collega die voor op de motor zat. Ik heb veel op mijn schermpje gekeken maar ik was niet bewust dat RAW niet op mijn scherm aanwezig was. Toen ik thuis kwam op zondagmiddag zag ik dat er van de 920 foto's er maar 120 CR2 foto's had.


Deze foto is genomen vanaf een 4x4 motor waar op dat moment met 40 km per uur mee werd gereden ( er zijn daar GEEN geasfalteerde weggetjes in de omgeving van deze foto ). Ik zat op de bijrijderszitje dik ingepakt met dikke handschoenen aan.
De omgeving hier: vrijdagmiddag maart 21, 14, 17:33 Reykjanes Peninsula, uiterste zuidwesten van IJsland
foto 1 exif: ISO 800 / 1-100 sec / F-9 / 24 mm

44235


Dit is de Gullfoss waterval, maart 22, 14, 09:51. Deze foto is genomen met een grijsfilter waar op dat moment de zon door kwam door de bewolking.
foto 2 exif: ISO 100 / 0,5 sec / F-8 / 24 mm

44231


Deze foto is genomen vanuit een "opgeblazen " auto of jeep die speciaal gebouwd zijn om op gletsjers te kunnen rijden, denk aan monstertrucks die over auto's heen rijden. Je wordt letterlijk heen en weer geslingerd en hangt in de stoelriemen.Ik kon deze foto nemen toen de auto een seconde stil stond. Dit is de Langjokull gletsjer IJsland maar ik weet niet waar, ik kan hier geen afstanden inschatten. maart 22, 14, 11:02

foto 3 exif: ISO 640 / 1-640 sec / F-5 / 40 mm

44232


Deze foto is genomen op dezelfde gletsjer waar we een rit van 2 uur achter de rug hebben op een jet-ski. Ik kon tijdens de rit absoluut geen foto's maken omdat we 2x gevallen zijn en de camera in de sneeuw is gevallen.Ik durfde op dat moment de camera niet meer te gebruiken doordat het helemaal onder de sneeuw zat, heb het uitgezet en toen de rit voorbij was de camera schoon/droog gemaakt maar kon de filters niet meer gebruiken, die waren bevroren. maart 22, 14, 14:59

foto 4 exif: ISO 640 / 1-400 sec / F-8 / 24 mm

44233


Dit is een foto die bestaat uit 5 foto's die genomen zijn bij de Strokkur geyser IJsland ( zonder statief en draad-ontspanner ) op zaterdag 22mrt omstreeks 18.15 uur

foto 5 exif: ISO 400 / 1-640 sec / F 5,6 / 24 mm

44234


Ik hoop dat deze foto's in de smaak vallen, het zijn geen haarscherpe en goed belichte foto's, ik was niet in de situatie om foto's te nemen zoals ik dat normaal doe, ik moest met de "stroom " mee.

groet Theo
Gebruikers-avatar
bouk
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6783
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2004 18:27
WoonplaatsCOLON De Rijp

leuke reeks.
jammer dat je nergens een belichtingscompensatie hebt toegepast met al die sneeuw.
grt,bouk.
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Mooie locaties en afwisselende reeks!
Ik kan me voorstellen dat je van dit uitje genoten hebt.
De foto's vallen inderdaad wat tegen qua belichting.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
RReuser
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2013 11:35
WoonplaatsCOLON Land van Maas&Waal
CONTACTCOLON

Een mooie gevarieerde serie Theo. En wat betreft de belichting moet ik met mijn voorgangers mee gaan.
Dit is natuurlijk wel het perfecte excuus om weer eens terug te gaan :)
Groet, Richard



Life is like a camera.
Just focus on what's important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don't turn out – take another shot.

http://www.flickr.com/photos/totallybananas/" onclick="window.open(this.href);return false;
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

mooie serie, waarbij foto 2 mij het meest aanspreekt, kleur, diepte, ruige natuur, alles zit er in.
mooi gedaan.
ik denk dat je in de nabewerking nog wel wat kan 'rechttrekken' qua licht :wink:
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Voor mij springt foto 2 er ook boven uit.

Kan me voorstellen dat je niet veel keuze had en.... beter een paar mooie foto's dan helemaal geen toch?
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Excuses voor de late reactie, ik had het erg druk met werk, ziekte en dochters die hulp wilden hebben om op school examen te kunnen doen.

Ik bedank een ieder voor hun feedback.

Het klopt dat de belichting niet goed is maar dat had ik ook vermeld bij de foto's. Het zijn bewerkte JPG's en geen CR2 bestanden ( zie inleiding begin van het onderwerp ).

Het eiland is een grote bezienswaardigheid, je moet er wel de tijd voor nemen om alles goed en rustig te bekijken en je kan er als fotograaf daar je hobby uitleven.Ik heb in 40 uur tijd "maar" 940 foto's kunnen nemen, er stonden op sommige momenten 90 collega's op mij te wachten.

groet Theo
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Als regelmatige bezoeker van dit waanzinnige land kijk ik misschien iets te kritisch naar de platen, maar ga er toch wat over roepen.
Helaas zie ik de beperkte tijd die je had terug in de foto's, het komt wat overhaast over en het gaat dan ook niet werken als er 90 man op je staan te wachten. Ik heb er al moeite mee als mijn vrouw op me staat te wachten als ik fotografeer, dan voel ik me al opgejaagd.

De belichting is al wat over geroepen, maar ondanks dat een deel in jpeg is geschoten zou dat eigenlijk niet uit mogen maken. Ook in jpeg kun je met een juiste belichting prachtige platen maken. De blauwe lucht heeft een wat onnatuurlijke en fluoriserende kleur die m.i. afbreuk doet aan de rest, terwijl het wit op veel plaatsen nogal overbelicht is. Al met al dus een beetje jammer dat je er niet iets meer uit hebt kunnen halen. Ik ben wel heel benieuwd of je nog wat meer materiaal hebt uit die ruim 900 foto's.

Maar goed, je hebt iig een snelle maar mooie indruk gehad van dit land en ik kan je adviseren er zelf eens een week (of langer) voor uit te trekken om hier je hart op te halen.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar