Spotmeting bij meervlaksmeting 5Dm3

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het valt me op dat de meervlakslichtmeting van de 5Dm3 zich soms gedraagt als spotmeting rond het gebruikte AF punt.
Onderstaande foto is er een voorbeeld van. Centraal AF punt op de kaars.
Met de 5Dm1 en de 5Dm2 heb ik daar nooit last van gehad.
Zie ik een instelling over het hoofd (lichte tonen prioriteiten staat uit) of is dit een nieuwe eigenschap van de 5Dm3

Hans.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ik begrijp de vraag cq het probleem niet helemaal?

Volgens mij heeft de meervlaksmeting hier normaal gefunctioneerd en een goed gemiddelde genomen om het hele beeld zo goed mogelijk te belichten?
Als die zich idd als spotmeting had gedragen, met meting op de kaars, was je foto grotendeels toch veel donkerder geweest?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Ik heb ooit eens op een forum gelezen dat de meervlaksmeting zich instelt naar het gebruikte focuspunt, dit is eigenlijk ook gewenst lijkt mij aangezien daar het onderwerp zit. Dit zou dus bevestigen wat jij ervaart.
Met spotmeting heeft helaas alleen de 1dx lichtmeting per focuspunt zodat de meting uit het midden plaats kan vinden. Alle andere (Canon)camera's hebben spotmeting alleen in het centrum. (voor zover ik weet)

Ik denk dat de camera prima heeft gemeten aangezien het contrastverschil tussen de kaars en de omgeving vrij groot was en je nu een redelijk gematigde belichting hebt. Je zou eens kunnen testen door een felle lichtbron uit het midden te plaatsen en dan vanaf statief verschillen focuspunten gebruiken en kijken wat het resultaat is. En dan ook de lichtbron in het midden plaatsen en de test herhalen met dezelfde focuspunten.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
Builder
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 805
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2007 07:52
WoonplaatsCOLON Westerkwartier (Gr.)

RDF schreefCOLONMet spotmeting heeft helaas alleen de 1dx lichtmeting per focuspunt zodat de meting uit het midden plaats kan vinden. Alle andere (Canon)camera's hebben spotmeting alleen in het centrum. (voor zover ik weet)
De 1Ds II & III hebben het in ieder geval ook (De 1D II(n), III en IV dan vermoedelijk ook).
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Op de 1d3 moet je dat instellen en dat kan bij de 5d3 niet zover ik weet. Het fenomeen dat je beschrijft is me eigenlijk nooit opgevallen.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Het gebruik van de term 'spotmeting' blijkt verwarrend te werken.

Ik ben bekend met het feit dat het geselecteerde AF punt een rol speelt bij de meervlaks lichtmeting.
Echter ik krijg de indruk dat de 5Dm3 het geselecteerde AF punt zwaarder mee laat tellen in de lichtmeting dan zijn voorgangers.
Bij de eerste foto zit het AF punt op de kaars en levert het een sluitertijd op van 1/100s bij f/6.3 en ISO 3200 (Av mode en vastte ISO).
Resultaat: foto onderbelicht.

De onderstaande foto is minder dan 5 seconden later genomen met het AF punt op het hoofd. Dit levert een sluitertijd van 1/15s op met verder dezelfde instellingen.
Resultaat: belichting is goed (bewegingsonscherpte laat ik even buiten beschouwing)

Bij alle voorgangers, 5Dm1 en 5Dm2, is het laten meewegen van het AF punt veel minder 'extreem'.
Met die heb ik er geen last van gehad, met de 5Dm3 (3 maanden in bezit) al diverse malen.

Mijn vraag is of dit nu typisch voor de 5Dm3 is, of zie ik een instelling over het hoofd?

Hans.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Vind de eerste foto eerlijk gezegd veel sfeervoller.
Voor mijn smaak heeft de camera op 1 dus de juiste keuze gemaakt

Maar goed. Probleem is nu wat duidelijker.
Er vanuit gaande dat de instellingen verder ook hetzelfde waren is het verschil idd wel erg groot.
Met welke instellingen zijn ze gemaakt trouwens?

Als je in camera niets veranderd hebt tussentijds heeft dit mijn inziens niets met een instelling van de camera te maken lijkt me. Dan is het of het een of het ander. En niet 2 keer anders.
Aan de andere kant bepaalt je AF punt wel een groot deel van de totaal belichting, ook bij meervlaksmeting. Anders zou het ook weinig zin hebben dat te kunnen veranderen.

Zou eerder denken dat de software een andere invulling heeft gegeven aan het gewenste eindresultaat.
Een soort scène herkenning zeg maar en 2 keer een andere keuze heeft gemaakt.

Hoe dan ook, ook bij de 5D3 kan meervlaksmeting gekoppeld worden aan een AF punt volgens de handleiding blz 374. Het is een hele pil, maar het hoe en wat staat volgens mij rond blz 325.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Tsja, daar zit wel erg veel verschil in.
Fotografeer je in RAW?

Je probleem is bij mij wel herkenbaar.
Ik gebruik ook meestal meervlaksmeting.
RAW software DXO kan daar goed mee overweg en zorgt voor een minder groot contrast in de belichting van het totale plaatje.

Op blz 167 en 168 staan de meetmogelijkheden.
Je zou kunnen experimenteren met centrum gew gemiddelde.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

De kaars in foto 2 brand wel niet. Weet niet of dit zoveel uitmaakt, maar echt vergelijken kan je dit niet.
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Volgens mij brand die wel, maar is de vlam minder hoog en valt het door de belichting nauwelijks op.
Maar ik denk wel dat dit mede van invloed is geweest op de lichtmeting idd
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

AF points:
61 points (Up to 41 cross-type points)
* Number of available AF points and cross-type points vary depending on the lens.

Metering modes:
63-zone TTL full-aperture metering
-Evaluative metering (linked to all AF points)
-Partial metering (approx. 6.2% of viewfinder at center)
-Spot metering (approx. 1.5% of viewfinder at center)
-Center-weighted average metering
http://www.canon.com/camera-museum/came ... =2010-&p=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Onduidelijk:
Number of available AF points and cross-type points vary depending on the lens.
Duidelijker:
EOS-1D X and EOS 5D Mk III AF Point Management
http://www.learn.usa.canon.com/app/pdfs ... cGuide.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De tweede link van Boels geeft een duidelijke uitleg over AF, helaas staat er niets in over de relatie met lichtmeting.
Ik ga eens kijken of single-point AF of spot AF verschil maakt voor de belichting.
De foto's heb ik met spot AF gemaakt.

Bij TechRepair (EOS Digitaal uitstapje) hadden ze geen duidelijke verklaren voor het 'probleem'.
Ze hebben de lichtmeting gecontroleerd en iets bijgesteld.
Nu nog tijd vinden om het te testen.

Hans.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

hdb schreefCOLON helaas staat er niets in over de relatie met lichtmeting.
Zie:
http://cpn.canon-europe.com/content/edu ... ark_iii.do" onclick="window.open(this.href);return false;

De AF-punten en de lichtmeetpunten bevinden zich op dezelfde sensor en zo te zien is de ruwe geometrie identiek.

M.a.w. Stel je scherp met een bepaald punt dan zal rond dat punt ook de lichtmeting plaatsvinden (afhankelijk van de meetmode).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
mdbphotography

Zoals je overal op internet kan vinden heeft de 5D Mark III geen spot meting op het ingestelde AF punt maar alleen op het middelste punt, alleen de 1-series camera's (1Ds, 1D, 1D X) hebben die functie en moet dmv. een custom function aangezet worden, bij de 5D Mark III ontbreekt dat.

De workaround is simpel en vergelijkbaar met focus recompose, richt je camera met het middelste focus punt op je onderwerp waar je het licht van wil meten. Druk de sluiter half in zodat er een meting is gedaan en houd dan de AE-lock knop in (auto exposure lock) en kader je onderwerp en schiet. Misschien wat lastiger als je snel moet zijn en het wil combineren met autofocus ... maar het werkt wel ;)

Besides, die eerste foto vind ik juist heel sfeervol! :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar