Canon 17-85 usm is vervangen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Resa
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014 22:48

Ik heb op dit moment een canon 450d met een 17-85 usm is lens en een 70-300 usm is lens.

Op dit moment overweeg ik een ander body te kopen. Twijfel nog tussen een canon 700d en een 70d. Heb en lichte voorkeur voor de 70d ivm de betere sensor en auto focus.

Qua lens werd ik echter door de lokale fotograaf gewezen op de 15-85 usm is lens.
Dit zou de opvolger zijn van de 17-85 usm is lens.
In de recenties lees ik dat de 15-85 usm is een goede lens is om naar over te stappen als je nog een kitens hebt. Dat geloof ik zeker, maar is het ook de moeite waard als je al de 17-85 usm is lens hebt.

De 15-85 heeft enkele zichtbare voordelen:
1 - is meer groothoek
2 - IS van 4 stops ipv 3
3 - iets groter diafragma bij groothoek (3,5 ipv 4)

Punt 1 is een plus voor mij (10% van mijn foto's op 17 gemaakt)
2 kan een pluspunt zijn in donkere situatie. Laatste vakantie enkele keren last van gehad in tropisch wouden.

Zijn er verder nog punten die een overstap waard zijn. Nieuwe lens is toch weer een 700 euro.
Canon 450d; canon 17-85 USM IS; Canon 70-300 USM IS
Anoniem 3

De 15-85 is zonder overdrijving een L-lens zonder rood randje.
(Volgens mij) De mooiste allround, walk-around lens die je voor een APS-C kunt kopen.
700 euro?
KLIK goedkoper
En kijk eens op MP.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

De 15-85 is een heel ander segment dan de 17-85. Betere bouw, sneller focussen en qualitatief veel beter afgewerkt. Enige minpuntje is de vignetering waar je even aan moet wennen en makkelijk corrigeerbaar is.
Voor dit geld zou ik ook serieus kijken naar de:
Efs 17-55 F/2.8 Ook een lens die een L randje verdient, en ook lichtsterk met een groot diafragma
EF 24-105 F/4 L Dit is ook een mooie walkaround met minder groothoek. Zeer degelijke lens.

Succes met je keuze!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Eens met de vorige sprekers.
Je huidige lens is niet bepaald de beste van canon en kon op een nieuwe body met een betere sensor wel eens heel erg gaan tegenvallen. De 15-85 is juist echt een van de beste.
De verkoper heeft in dit geval dus zeker een punt.

De winst zit hem dus in meer groohoek (relatief best veel ondanks maar 2mm), wat meer Tele, maar vooral in kwaliteit van je uit camera resultaten. En dus tijdwinst bij het nabewerken...

Vraag de verkoper of je hem even mag vergelijken met je huidige lens met een paar foto,s.
Dan kun je het verschil ervaren en.gemotioneerde bepalen of het je centjes waard is.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

De 15-85 is niet de opvolger van de 17-85 - maar het is een stapje beter. Als je budget het toelaat zou ik zeker upgraden naar de 15-85, die is op elk gebied net even beter.


Marktplaats is alleen een goed idee als je geen garantie wilt. Ik koop tweedehands alleen bij winkels: daar krijg je immers garantie :D
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Anoniem 3

Zelfs op je oude body (de 450D) zal de 15-85 veel betere resultaten afleveren dan je huidige 17-85.
Ik zou eerst de lens vervangen en daarna gaan denken over een andere camera.
Zo is het mij ook vergaan....
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Resa,

Wanneer je de wat meer betrouwbare tests zoals b.v. dpreview.com over de 17-85 mm leest, dan krijg je de voor en nadelen van je huidige objectief. Wat dan opvalt is met name het slecht presteren in het 17 mm. bereik. Zelf heb ik dit objectief ook en ben er niet ontevreden over. Maar wanneer ik een nieuwe Camera zou aanschaffen zou ik toch voor een ander objectief met betere resultaten in het groothoek bereik gaan. Maar wat ik me ook altijd afvraag is wat gaat er uiteindelijk met de foto’s gebeuren?
Ben je beroeps of vind je het gewoon een leuke hobby? En denkt je echt, dat men met een nieuwe camera met betere objectieven ook automatisch betere foto’s gaat maken? Ga voor de aardigheid eens naar de voorbeeld foto’s op de diverse test websites kijken naar het getoonde!

Wel eens gehoord van de nieuwe kleren van de Keizer? Vervang dan de nieuwe kleren voor de nieuwe Camera! :mrgreen: Voor mij zou een goede reden kunen zijn, dat ik wel weer eens video zou willen filmen in full HD en dat kan niet op mijn 40D. Mijn advies is ga heel erg goed kijken, welke nieuwe camera met welk objectief zichtbaar betere resultaten oplevert, wanneer je ze print of op TV of een beeldscherm bekijkt!
Resa
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014 22:48

Het fotowerk dat ik doe is hobby matig. Ik gebruik de camera vooral tijds de vakanties. Afgelopen jaar Oeganda met foto's van de berggorilla's in wouden, grootwild op de savanne en mensen in de dorpjes.

Komend jaar staat Brazilië op het programma met o.a. de wat donkere tropische regenwouden.

Kortom ik ben hobby-/vakantiefotograaf die zijn herinnering in mooie foto's wil vastleggen.

De wens voor een nieuwe body komt voort uit het feit dat ik ook wel wil kunnen filmen. Afgelopen jaar hiervoor mijn telefoon gebruikt. Verder had ik bij de gorilla's behoefte aan een lichtgevoeligere sensor. Scherp stellen ging niet altijd even soepel en mijn huidig body kent een maximale iso waarde van 1600.

Over de lens had ik nog niet nagedacht.. Maar die ga ik zeker betrekken in mijn keuze.

Heb de 15-55 en de 24-105 L ook even bekeken, maar bij de 15-55 denk ik toch te veel zoom te missen voor een walk arround lens en de 24-104 L beperkt mijn groothoek te veel. Ik denk er voorlopig toch niet aan om over te stappen op een full frame......... Of ze moeten de komende jaren goedkoper worden
Canon 450d; canon 17-85 USM IS; Canon 70-300 USM IS
Gebruikers-avatar
Koos2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014 17:14
WoonplaatsCOLON Delft

Ik zou voor de 70D gaan, nu < 1000 Euro


Canon 70D; Canon 18-55mm F3.5-5.6 IS STM; Canon 50mm F1.4 USM
Canon 70D, 50mm f1.4 USM, 18-55mm f3,5-5,6 IS STM, 10-18mm f4,5-5,6 IS STM, 70-200mm f4 L USM, 430EX II
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Resa,
We hebben ongeveer wel de zelfde motivatie. Mijn probleem is, dat ik altijd bepaalde aankopen voor me zelf wil justificeren.
Voor onze andere hobby de boot is dat helemaal geen probleem. Kopen is voor mij niet het belangrijkste probleem en dat maakt soms de verleiding erg groot. Ik ben heel erg gelukkig met mijn 40D en ik denk, dat wanneer ik een andere veel duurdere Camera body ga kopen ik me echt afvraag waar ik dan mee bezig ben. Ik denk, dat mijn New-York, Parijs, Dresden Berlijn etc etc. foto’s echt beter zoveel beter op mijn TV of beeldscherm te zien zullen zijn, dat het dat soort investeringen rechtvaardigt. Aan de andere kant de 660 liter benzine in de tank van de boot? Ok ik went mijn gezicht af en huil zachtjes maar verder geen probleem. Maar ik begrijp je motivatie erg goed, dat wanneer je dergelijke foto vakanties maakt je hogere eisen aan de kwaliteit van je foto’s stelt. Full frame of crop ik zou het niet weten! Welke objectieven? Allemaal erg moeilijk en de een zegt dit en de ander dat en het snijdt meestal echt wel hout! In ieder geval veel succes.
Laatst gewijzigd door 1 op Roel Jansen, in totaal 21 keer gewijzigd.
Resa
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014 22:48

Altijd fijn lotgenoten tegen te komen :-)
Thanx.
Canon 450d; canon 17-85 USM IS; Canon 70-300 USM IS
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar