De Haven...mijn speelterrein

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Goede middag,

Dit weekend, tijdens mijn Dienst (ik ben waterklerkà, een shoot van een verliefd Nederlands koppeltje gehouden.
Ik moet er bij zeggen, vreselijk slecht weer! Veellllllll wind, zeker in de Haven. Geen bewerking gedaan aan de foto's. Alle onderstaande foto's getrokken met de 600D & 55-250mm lens

Ik heb er echt van genoten, vreselijk vriendelijke mensen! Zo verliefd...
Ze waren echt tevreden van de foto's en ikzelf voor een keer ook...
Enjoy 8)

1)
Afbeelding
free jpeg images

2)
Afbeelding
3)
Afbeelding
4)
Afbeelding
5)
Afbeelding
6)
Afbeelding
(deze is een beetje overdreven, but I like)
7)
Afbeelding
8)
Afbeelding
9)
Afbeelding
10)
Afbeelding
11)
Afbeelding
12)
Afbeelding
13)
Afbeelding
14)
Afbeelding
15)
Afbeelding

Tips & kritiek welkom...wees niet TE hard aub...ben nog maar een half jaar bezig :twisted:
Laatst gewijzigd door 11 op Photographer1987, in totaal 17 keer gewijzigd.
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Ik vind het wel spijtig, dat bij het verkleinen van de foto's de scherpte verloren gaat.

:cry:
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

oke, laat ik niet te hard zijn :wink:
leuke serie met een spontaan stel zo te zien.
- scherpte lijkt inderaad op een aantal foto's te ontbreken, kan bewegingsonscherpte zijn door de harde wind. Maar je schrijft dat je ook niets aan nabewerking hebt gedaan. Daarmee kan toch wel wat rechttrekken. Dus ik zou zeggen, vóór het uploaden als laatste verscherpen en dan pas opslaan en uploaden.
- ik vind het zonlicht op enkele foto's nogal hard overkomen
- voor een volgende keer is het handig om je foto's even te nummeren, zodat je per foto feedback kan krijgen
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

Road8 schreefCOLONoke, laat ik niet te hard zijn :wink:
leuke serie met een spontaan stel zo te zien.
- scherpte lijkt inderaad op een aantal foto's te ontbreken, kan bewegingsonscherpte zijn door de harde wind. Maar je schrijft dat je ook niets aan nabewerking hebt gedaan. Daarmee kan toch wel wat rechttrekken. Dus ik zou zeggen, vóór het uploaden als laatste verscherpen en dan pas opslaan en uploaden.
- ik vind het zonlicht op enkele foto's nogal hard overkomen
- voor een volgende keer is het handig om je foto's even te nummeren, zodat je per foto feedback kan krijgen
Goede avond

Thanks
1) scherpte, misschien door de harde wind, I don't know
...Ik wil zo weinig mogelijk nabewerking doen, zo kan ik effectief zien of de foto echt wel goed getrokken is of niet.
Meeste foto's zijn getrokken met de lens volledig ingezoomd. Of zou het gebrek aan scherpte ook te wijten kunnen zijn aan de kwaliteit van de lens? Of misschien zijn focuspunten niet altijd op de goede plaats gezet.
2) Zonlicht: ja dat kan, ik had vaak ook wel gevraagd om hun gezicht naar de zon te richten, geeft een andere sfeer vond ik...
3) Zal het onthouden om te nummeren. Zal ik zo dadelijk doen
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
fotopapa
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 436
GeregistreerdCOLON 06 Mei 2012 13:36
CONTACTCOLON

Das nog eens leuk een spontane fotoshoot :D :D

Wat mij opvalt is dat je de achtergrond nauwelijks laat vervagen. Het kan zijn dat je dit expres hebt gedaan. Met welk diafragma zijn de meeste foto's eigenlijk genomen?

Tip om dit te bereiken met je 55-250 lens. Zoom eens in op je model en ga er iets dichter bij staan. Hou je diafragma max open. Je zult zien dat de achtergrond mooi gaat vervagen en je model meer uit de foto springt. Maximale scherpte van je lens zal rond de F8 liggen en als je op F5.6 fotografeert zal de foto iets softer worden. Daar in tegen staat dat de achtergrond meer vervaagt en dat het dan al snel lijkt alsof je foto scherper is. Ik heb de lens zelf ook en heb er al veel mooie foto's mee gemaakt.

Wat ik ook zo leuk is aan deze serie is dat je zelf aangeeft niet zo veel ervaring te hebben en dat is te zien aan je composities. Dat maakt het dat je er soms hele verrassende foto's op na houd.
Foto 4 vind ik heel leuk om te zien hoe ze beide stralen.
Ik vraag me eigen af hoe de foto's eruit zouden zien met je 100mm L lens. Dat deze nog niet vastgeroest is op je camera :wink:

Hopelijk heb je er wat aan. Gr Leon
"De perfectie van het moment is ons misschien niet altijd even duidelijk, toch maakt dit het moment niet minder perfect" Neale Donald Walsch 1999
http://www.leonvanbaalfotografie.nl
Gebruikers-avatar
lastigportret
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 122
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2011 10:44
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Je hebt op bijna al je foto's gebruik gemaakt van kleine diafragma's (F8-F16) Om de achtergrond wat zachter te maken kan je beter proberen je diafragma verder open te doen. dit zorgt er gelijk voor dat je sluitertijden (1/160-1/200) die je gebruikt hebt omhoog gaan waardoor je minder kans hebt op bewegingsonscherpte!
Canon EOS 5D - Canon EF 17-40 f/4.0 L USM - Canon EF 70-200 f/4.0 L USM - Canon EF 50mm f/1.4 USM - Canon EF 40mm f/2.8 STM - Speedlite 550EX

http://www.duefotografi.nl
http://www.facebook.com/duefotografi
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

fotopapa schreefCOLONDas nog eens leuk een spontane fotoshoot :D :D

Wat mij opvalt is dat je de achtergrond nauwelijks laat vervagen. Het kan zijn dat je dit expres hebt gedaan. Met welk diafragma zijn de meeste foto's eigenlijk genomen?

Tip om dit te bereiken met je 55-250 lens. Zoom eens in op je model en ga er iets dichter bij staan. Hou je diafragma max open. Je zult zien dat de achtergrond mooi gaat vervagen en je model meer uit de foto springt. Maximale scherpte van je lens zal rond de F8 liggen en als je op F5.6 fotografeert zal de foto iets softer worden. Daar in tegen staat dat de achtergrond meer vervaagt en dat het dan al snel lijkt alsof je foto scherper is. Ik heb de lens zelf ook en heb er al veel mooie foto's mee gemaakt.

Wat ik ook zo leuk is aan deze serie is dat je zelf aangeeft niet zo veel ervaring te hebben en dat is te zien aan je composities. Dat maakt het dat je er soms hele verrassende foto's op na houd.
Foto 4 vind ik heel leuk om te zien hoe ze beide stralen.
Ik vraag me eigen af hoe de foto's eruit zouden zien met je 100mm L lens. Dat deze nog niet vastgeroest is op je camera :wink:

Hopelijk heb je er wat aan. Gr Leon
Goede nacht Leon,

Zijn inderdaad zeer leuke mensen op mee samen te werken, had er echt van genoten, echt heel spontaan en matchen heel goed.

Ik heb inderdaad gekozen voor een klein diafragma:
1) Wou mijn achtergrond niet TE hard laten vervagen en in grote detail naar voor brengen. Stond ook vrij ver van hen verwijderd om hen zo de privacy te geven en de spontaniteit te kunnen garanderen. Af en toe riep ik hen, zo van "hey, draai jullie nog eens een keertje om aub?" Ik vind het leuk van op een grote afstand foto's te trekken zodat ik mijn omgeving in het oog kan houden. Af en toe zet ik de 18-55mm op als ik wat dichter wil gaan staan en meer van de omgeving op de foto wil. ISO rond de 100. Afhankelijk of de lucht verduisterd was of niet.
Eigenlijk heb ik een lens nodig zo rond de 24 tot 200mm. Dat is vaak mijn bereik. Maar ja, ik ga momenteel niets bijkopen totdat ik alles volledig onder de knie heb.
2) Ik herinner me dat het diafragma rond de f8-10 of lag.

De 100mm gebruik ik spijtig genoeg niet zo veel, ik speel liever met de 50mm om bv gerechten en mensen te fotograferen. De 100mm is op de crop camera echt te veel ingezoomd en moet te veel lopen spijtig genoeg. Maar je hebt misschien wel een punt. Ik zou deze toch eens terug wat meer moeten beginnen opzetten. Macro heb ik me momenteel ook niet meer mee bezig gehouden :( spijtig é... :lol: In de zomer was dit voornamelijk leuk...heb eigenlijk ook geen inspiratie meer om nog iets met Macro te trekken. Ik vond het eerst uitdagend en plots overgegaan naar andere dingen.

Bedankt voor je tips!
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
Photographer1987
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 07 Jul 2013 21:24
WoonplaatsCOLON Antwerpen
CONTACTCOLON

lastigportret schreefCOLONJe hebt op bijna al je foto's gebruik gemaakt van kleine diafragma's (F8-F16) Om de achtergrond wat zachter te maken kan je beter proberen je diafragma verder open te doen. dit zorgt er gelijk voor dat je sluitertijden (1/160-1/200) die je gebruikt hebt omhoog gaan waardoor je minder kans hebt op bewegingsonscherpte!
Goede nacht "lastigportret"

Stel ik nu toch verkies om een klein diafragma, zoals ik al aanhaalde aan Leon, verkies je dan een langere sluitertijden te gebruiken?
Mijn sluitertijden op momenten zoals op deze shoot zitten altijd zo rond de 1/160 a 1/200.

Grtz
Canon EOS 600D / Canon EF-S 18-55 IS II Lens / Canon EF-S 55-250mm IS II Lens / Canon Macro EF 100mm L USM IS Lens / Canon EX 430 II / Tamrac Expedition 6x
check: https://www.facebook.com/DominiqueRiccobonoPhotography
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Je kan ook je ISO iets verhogen. Op de 600D hoeft dat tot zo'n 1600 geen noemenswaardige ruis op te leveren. 800 moet prima kunnen.

1) Op deze foto lijkt het net of de kraan - als het ware - uit haar hoofd groeit. Je kan dan beter net even een stap opzij doen, of hen verplaatsen.
2) en 3) Prima geslaagd
4) Had ik weggelaten, is een soort Facebook kiekje (niet te hard hoop ik? :) )
5) Het paar valt hier een klein beetje weg in de achtergrond - het schip is zwart, ze zijn donker gekleed en hebben donker haar
6) Ik snap het effect wat je hier probeert te bereiken, maar het kijkt niet zo prettig
7) Die is leuk, zeker de blik van haar is geweldig. Achtergrond zou ik meer vervagen, zoals al gezegd.
8 ) Dat is een hele leuke foto, maar ik denk dat als je m in portretstand cropped, dat hij er nog mooier uit komt (windmolens en boot eruit - die staat er toch niet helemaal op).
9) Hele leuke foto waarbij ik denk dat het nog leuker zou zijn geweest als de bolder iets meer herkenbaar was.
10) Een leuke foto, maar hij knijpt enorm met zijn ogen. En dat zal door de zon gekomen zijn. Zij kijkt veel natuurlijker - van nature blijkbaar. Je zou hem kunnen dirigeren om dezelfde blik te proberen te krijgen. Op een later tijdstip fotograferen maakt het licht wat zachter en zal hij w.s. ook minder knijpen met zijn ogen. Ook hier is de positie van de kranen wat onprettig, maar minder vervelend (vanwege het DOF) dan bij 1)
11) Goede compositie, mooie kanteling die hier goed werkt. Hij knijpt weer met zijn ogen, en zij ook lichtelijk ;)
12) Minder DOF zou hier een nog beter effect geven (dan komen ze ahw naar voren)
13) en 14) Lantaarnpaal
15) Zie 4)

Bij alle foto's kan je denk ik met nabewerking nog veel doen qua kleuren en belichting zodat de foto's nog meer van het beeldscherm af knallen. Daar moet je in het begin veel tijd in steken en mee stoeien (youtube helpt).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar