Lastig portret

Wilde dieren, dierentuinshoots, vogels, huisdieren, kortom alle dieren groot en klein mogen hier geplaatst worden

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

De rode panda is een lastig dier om te fotograferen; hij heeft extreme kleurverschillen (witte snoet en diep zwarte vacht) en zit bovendien vrijwel altijd hoog in de boom. Door de storm van gisteren, zaten dat blijdorpse panda's wat lager en waren beter te fotograferen. Nou ja, "beter"; dat oordeel laat ik aan jullie over.... :D

1. In de schaduw

43470

2. Knabbelend

43471

3. In de volle zon

43472

Groeten, Jaap
Franscanon40d
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 168
GeregistreerdCOLON 23 Okt 2012 16:05
WoonplaatsCOLON Zuidholland

Dag Jaap,

Ik ga voor nummer 2. Straalt rust en eenvoud uit. Netjes scherp en zover heeft ie alleen een lichte magentazweem(paars) en lichtjes uitgebeten wit. Is iets waar ik ook vaak last van heb. Verder prima foto om naar te kijken.

Groet,

Frans
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Wat een prachtige diertjes zijn dit toch. Nummer twee heeft een erg hoog knuffelgehalte. Mooi vastgelegd.

Groet!
Dward
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Leuke foto's. Voorkeur voor 2 en 3!
Akumal

Leuk beestje, lekker vol in kleur.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ja, die tweede foto is zo schattig. Geen storende takjes voor zijn kopje. Bij foto 1 en 3 storen de takken mij wel.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Dank voor alle reacties!

Frans, jouw opmerking over paarszweem kan ik niet plaatsen. Kun je mij uitleggen hoe ik dat kan herkennen? Al vast dank!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
alsatian
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2014 10:34
CONTACTCOLON

Dward schreefCOLONWat een prachtige diertjes zijn dit toch. Nummer twee heeft een erg hoog knuffelgehalte. Mooi vastgelegd.
Inderdaad, foto 2 springt er wat mij betreft ook bovenuit! Ik heb het beestje gemist in blijdorp gisteren.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Jaap Koole schreefCOLONFrans, jouw opmerking over paarszweem kan ik niet plaatsen. Kun je mij uitleggen hoe ik dat kan herkennen? Al vast dank!
Was ook mijn puntje voordat ik dit las. Het is echt maar klein puntje, maar je WB ligt iets naar de blauwe kant. Dat zie je bij #1 bij de witte snuit.
Het is echt niks storend maar als je het weet/ziet kan je het meenemen in de nabewerking. Voorbeeld in het extreme: ijsberen worden altijd helemaal blauw bij AWB... ;)

Bij foto 1 en 2 zie je dat het niet de natuurlijke leefomgeving is. Dat siert bij #3 juist weer wel.
Je gebruikt LR, daar heb ik geen kennis van, maar het principe blijft hetzelfde. Voordat je het contrast opschroeft, eerst de highlights donkerder maken.
Dan houd je meer detail in de lichte gedeelten van je foto. Bij foto's van dieren met witte delen (vacht bv) doe ik meestal een belichtingscompensatie van -1/3 of -2/3. Zodat alles binnen het histogram blijft. Bij nabewerken kan je dit weer corrigeren.

Kleuren en scherpte ziet er goed uit! Uit ervaring weet ik dat het best een lastig diertje is om te fotograferen!

Laatste positief opbouwende tip: je hebt een geweldige camera met een nog beter objectief die geroemd wordt om zijn scherpte op F/2.8.
Waarom gebruik je telkens F/4 of F/6.3? Op F/2.8 hadden deze foto's nog mooier geworden dan ze al zijn!
Niet verkeerd bedoelt maar een 55-250 is ook scherp genoeg op F/6.3 om dit soort platen te maken. De 70-200 onderscheid zich juist in grotere diafragma's.

Je moet dit alles lezen als mijn mening en het is opbouwend bedoelt.
Succes met je volgende series. Ik blijf je volgen!

Groet, Bas
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Leuk diertje. Ik ga voor de 2e.

Bij de 1e is de achtergrond niet echt mooi en bij de 3e stoort het takje en het bordje(?) rechtachter zijn kopje.

<Jeffry>
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

En ik ga voor 3.
Mij stoort dat takje niet, vind het zelfs wat toevoegen.
Wat wel jammer is, is dat "witte bord" net achter zijn kop.

ps.
door die wat mindere scherpte diepte is wat meer van zijn omgeving te zien, en ergens vind ik dat toch wel 'n meerwaarde...
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Dank voor jullie reacties!

@ Bas: ik gebruik zelden de maximale diafragmaopening, ook niet bij deze lens. In de praktijk blijkt - bij mij - dat een paar stops diafragmeren, bijdraagt aan de scherpte. Een nadeel is dat niet alleen de scherpte toeneemt, maar ook de scherptediepte en dat je daardoor soms meer van de omgeving ziet dan je idealiter zou willen. Dat neem ik dan op de koop toe....
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Foto 2 vind ik super! Mooi gemaakt.
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Prachtige foto's.
Heerlijk scherp.

Nr 2 ook hier :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar