Afscheid - overstap naar Fuji X-E1 + X-T1

Als Canon fotografen kijken we natuurlijk ook weleens bij de buren. Hier kunnen daarom alle andere merken camera's besproken worden..

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Vanmiddag gebeld dat hij binnen is, morgen dus idd ophalen.
In de tussentijd kun je deze uitgebreide review vast lezen, was voor mij ook al wel een bevestiging dat ik de goede beslissing heb genomen.
En wat is er dan leuker dat hij de camera ook nog op IJsland in de wintermaanden heeft getest.

http://danbaileyphoto.com/blog/the-fuji ... ield-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ik denk dat je fantastische spullen hebt gekocht en wens je er heel veel plezier meer.

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of de echte aanleiding (lichter spul, minder zeulen) bediend gaat worden. Ik vermoed dat jouw fototas over enige tijd net zo zwaar is als in "jouw Canon-tijd".

Laat het t.z.t. eens weten!
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Valt wel mee hoor, ik heb nu alles compleet (op de 10-24 na) en zit straks totaal op 3.2kg (2 bodies en 7 objectieven)
Met de 5D3, 16-35, 24-70 en 70-200 zat ik al ruim op het dubbele.
Alleen de body + 70-200 weegt al bijna net zoveel als de hele Fuji set.

Ik heb de X-T1 net opgehaald en in Wijchen meteen wat testplaatjes gemaakt, niets bijzonders, gewoon even wat rondom het kasteel van Wijchen plaatjes geschoten met de 14mm en 35mm.
Vanmorgen was er ook een Beta RAW converter van Adobe beschikbaar met ondersteuning voor de X-T1 en een oplossing die het Water Color effect bij verscherpen eindelijk heeft aangepakt en waarin de Fuji Film modes zijn meegenomen. Allemaal precies op tijd dus.

Je kunt de plaatjes in volledige resolutie op mijn Flickr bekijken.
http://www.flickr.com/photos/avanwijk/s ... 349519675/" onclick="window.open(this.href);return false;

Standaard Camera Velvia mode en wat lichte tweaking, moet nog wat spelen met de settings, maar ben al meer dan tevreden met de standaard oplossing die Adobe nu eindelijk biedt.
Hier hebben de Fuji liefhebbers lang op moeten wachten, want door de X-Trans sensor was er maar matige ondersteuning voor deze geweldige sensor, door de afwijkende pixel lay-out tov de standaard Bayer methode.
Vandaar ook dat DxO deze sensor nog steeds niet ondersteund, maar vanaf vandaag Adobe dus wel.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Mooi dat je zo enthousiast bent. Heb je ook de Sony A7 nog overwogen?
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Wel overwogen, maar geen behoefte aan.
Op de eoa manier heb ik meer gevoel wat wat Fuji aan het doen is en met deze kwaliteit heb ik niet perse behoefte aan full frame met heel veel pixels.
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

arnold_w schreefCOLONV...
Je kunt de plaatjes in volledige resolutie op mijn Flickr bekijken.
http://www.flickr.com/photos/avanwijk/s ... 349519675/" onclick="window.open(this.href);return false;
...
't Ziet er veelbelovend uit. Dat hele Adobeverhaal had ik wel meegekregen, maar ik weet niet of het nou ook voor m'n X100 geldt. Die heeft geen X-transsensor, maar wel die modi waar je het over hebt (Velvia enzo). Moet ik dus eens uitzoeken.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

arnold_w schreefCOLONJe kunt de plaatjes in volledige resolutie op mijn Flickr bekijken.
http://www.flickr.com/photos/avanwijk/s ... 349519675/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er goed uit; mooie kleuren en prachtige scherpte!

Ook dank voor jouw toelichting op de "gewichtskwestie".
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Hoe bevalt de camera jou eigenlijk qua handling en dan met name het vasthouden enzo... Dat het met de beeldkwaliteit wel snor zit geloof ik best, er worden eigenlijk ook geen slechte camera's meer gemaakt tegenwoordig... Maar als ik mijn stabiliteit tijdens het fotograferen vergelijk tussen een slr en een compact(-variant) dan geef ik toch echt de voorkeur aan een slr die je tegen je aantrekt... Een EVF lost dit probleem al wel een beetje op natuurlijk, maar toch... juist de grootte en het gewicht geven me vaak juist de lekkere balans zeg maar...
Gebruikers-avatar
arnold_w
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1247
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2009 20:50
WoonplaatsCOLON Bemmel
CONTACTCOLON

Ik vind de balans tussen gewicht en stabiliteit met de X-T1 echt perfect, zeker als je er de VG-XT1 met extra accu nog onder schroeft.
Het geheel heeft dan een betere grip en het gewicht neemt ook iets toe, maar blijft heel acceptabel.

Afbeelding
Wil je light en minder lomp, dan volstaat alleen de body en is hij niet groter dan de X-E1.

Qua ergonomie heb ik eigenlijk nog nooit een betere camera in handen gehad, alles klopt, de grip, de plaatsing van de knopjes, 6 programmeerbare buttons zodat je de belangrijkste functies binnen handbereik hebt, een overzichtelijk Q-menu en de belangrijkste zaken als ISO, Exposure en belichtingscorrectie onder de draaiknoppen. Het diafragma zit zoals vroeger op het objectief en je bediend alles razendsnel met twee handen zonder je oog van de zoeker te hoeven halen.

Wat me opvalt aan Fuji is dat de camera echt door en voor fotografen is ontworpen. Ik heb nog niet eerder een fabrikant meegemaakt die zo goed luistert naar haar klanten. Daar waar mogelijk worden verbeteringen en wensen heel snel opgelost in firmware en anders nemen ze dit mee in een nieuw model. Hierdoor is in slechts drie jaar tijd dat het X-systeem bestaat een model neergezet die voor mijn gevoel helemaal klopt.

Een te zware SLR met dito 2.8 lens gaat op den duur zorgen voor vermoeide armen en polsen wat de stabiliteit ook niet ten goede komt.
De laatste keer dat ik met de 5D3 en 70-200 2.8 gefotografeerd heb was eind december in een dierentuin. Na 4 uur lopen was ik er echt klaar mee, ik kreeg gewoon last van m'n handen en polsen doordat daar continu 2,5 kg aan zat te trekken.
Met de X-T1 + 55-200 heb ik niet meer dan 1kg in m'n handen en dat werkt op de lange duur toch echt een stuk prettiger.

De enorme 0.77x grote EVF is heerlijk om mee te werken en vraagt erom je hoofd er tegenaan te drukken. Ik ben nooit voorstander geweest van het fotograferen met de LCD achterop de camera met gestrekte armen, alsof je met je iPhone kiekjes maakt.
Het komt de stabiliteit niet ten goede en je hebt last van opvallend licht op de LCD.

Ik vind deze Fuji's dan ook niet vallen onder de categorie compacts, het is meer een model tussen compact en SLR in.
Hij is ook net wat groter dan de Olympus OM-D5 die ik dus wel echt te klein vind, zeker als je wat grotere handen hebt.
Een gemiddelde SLR is naar mijn smaak eigenlijk onnodig veel te groot, de enige reden waarom deze zo lomp zijn komt door de spiegel.
Hierdoor wordt de afstand van het filmvlak/sensor tot objectief ook groter en vraagt dit om objectieven met een grotere diameter en zijn ook deze dus veel groter en zwaarder.

Rangefinders hebben dit "probleem" nooit gekend en zijn daardoor altijd veel handzamer en lichter geweest, maar zonder in te boeten voor kwaliteit en stabiliteit.

De overgang van de 5D3 met bijbehorende objectieven naar het Fuji systeem was de eerste dag wel wat wennen, want het voelt en is gewoon een stuk kleiner en lichter. Maar nadat je er een dag mee gefotografeerd hebt raak je er erg snel aan gewend. Toen ik na een week de 5D3 weer uit de tas trok had ik echt zoiets van: "wat een bakbeest". Toen viel me eigenlijk pas op hoe enorm groot z'n SLR eigenlijk is en waarom je altijd zo opvalt als je met zo'n camera rondloopt.

Enfin, zit hier een beetje een ander merk te promoten, maar je zult begrijpen dat ik niet meer terug hoef naar SLR (van welk merk dan ook).
Jammer dat Canon nog niet is ingehaakt op deze trend, Nikon heeft een poging gewaagd met de DF en Sony timmert ook hard aan de weg.
Jammer dat de grote jongens nog te weinig investeren in mirrorless, want dit gaat toch echt de toekomst worden. De ontwikkelingen gaan in een rap tempo, was de eerste Fuji x100 meteen razend populair, het ontbrak nog aan snelheid en kwaliteit van de EVF. De daarop volgende X-Pro1, X-E1, X-E2 en X100s zorgden binnen twee jaar tijd al voor veel verbeteringen. De X-T1 is momenteel het paradepaardje met een zeer snel en betrouwbaar AF systeem die in de komende jaren alleen nog maar beter zal worden.

Wat dat betreft blijven de groter merken m.i. teveel vasthouden aan proven technology en komt er behalve de voortdurende pixelrace niet veel meer uit de hoge hoed. Niets revolutionairs alleen maar voortborduren op wat we al jaren kennen.
Kijk je weer naar Fuji, dan zijn ze nu al bezig met de ontwikkeling van een organische sensor, die naar verwachting in 2015 voor de nodige opschudding moet gaan zorgen.
Fuji zit dus niet stil en verrast regelmatig de wereld met nieuwe ontwikkelingen, terwijl Nikon en Canon elkaar vooral met nieuwe camera's om de oren blijven slaan, die inhoudelijk niet veel verschillen met het voorgaande model. Dat was voor mij ook een beetje het punt waar ik afhaakte.

Ik heb me een jaar geleden ook laten verleiden door van de 5D2 naar de 5D3 over te stappen, prachtige camera, maar wat krijg je nu precies meer voor die € 3000,= ? Betere AF en nog wat kleine handigheden, maar m.o.m. dezelfde sensor en geen spectaculaire zaken waar de wereld op heeft zitten wachten. Idem met de 24-70. De MKI was al een geweldig objectief en was jarenlang het werkpaard van menig fotograaf. En toen kwam er opeens de MKII voor 2500,= en dat zonder IS. En wat krijg je ervoor terug, betere beeldkwaliteit bij f/2.8 dan z'n voorganger, maar vanaf f/5.6 niet schokkend veel beter en alleen voor de pixel-peeper op 100% aantoonbaar.

Ik weet dat ik nu waarschijnlijk een hoop Canon liefhebbers tegen het zere been aan schop, maar zo heb ik het de afgelopen jaren ervaren en bij het andere kamp zie ik vergelijkbare ontwikkelingen, maar weinig vernieuwends. Van Fuji (en andere merken) verwacht ik de komende jaren nog veel moois. De objectieven zijn stuk voor stuk geweldig en er komen regelmatig nieuwe bij. Alle ogen zijn nu gericht op de X-Pro2 die mogelijk de nieuwe organische sensor gaat krijgen of een ander sensor met nieuwe techniek, daar wordt hier nog druk over gespeculeerd.

Zo, genoeg Fuji propaganda :wink:
X-T1 | X-E2 | 8mm 2.8 | 10-24mm | 16-55mm | 50-230mm | 100-400mm | 1.4x TC | EF-X20 | Pan 24mm 2.5 | MD 28mm 2.8 | MD 35mm 2.8 | MD 50mm 1.4 | TAIR 135mm 2.8
Iceland - Photographic Journey | Flickr | Werkaandemuur | IJsland Fotoreizen
Anoniem 3

Je hele verhaal doet me denken aan mensen die (g)een geloof aanhingen en plotseling, als door de bliksem getroffen, een ommezwaai naar een andere religie maken.
Het blijkt maar weer: van trouwe aanhangers moet een geloof in wat dan ook het niet hebben. :mrgreen:

en idd:
Zo, genoeg Fuji propaganda :wink:
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

@telescoop
Als Canon nu ook eens tijdig en met met een goede mirrorless op de markt was verschenen, dan was deze klant (gelovige) waarschijnlijk niet verloren gegaan.
Hij zegt wat ik ook al eerder zei: Canon (en Nikon) luisteren slecht naar hun klanten en de prijs/kwaliteit verhouding is soms compleet zoek.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Anoniem 3

Ah, ik geloof ook wel in de toekomst van de mirrorless camera's, maar dan neem ik ook afscheid, zoals TS zijn topic startte, van mijn vorige geloof en ga ik niet steeds in hun kerk een ander geloof prediken en zoek ik mijn eigen gebouw en fotogemeenschap waar ik mij halleluja kan uiten.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Ik zag anders nogal wat verzoeken van andere gelovigen binnen deze kerk waarin men uitdrukkelijk TS verzocht om toch vooral te blijven en verslag te doen van zijn ervaringen.
Kruisbestuiving? Verdraagzaamheid binnen de Canon kerk ? Nieuwsgierigheid naar het onbekende? Vrijheid van meningsuiting? Hallelujah
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Volgens mij zijn we hier stuk voor stuk fotofanaten die geloven in de kunst en plezier van fotografie.
En dat het hulpmiddel daarbij Canon heet is de tweede instantie.

Maar ja, wie ben ik met mijn Sony + Konica Minolta :)
(het antwoord: een fotofanaat met een ander hulpmiddel)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Telescoop schreefCOLONAh, ik geloof ook wel in de toekomst van de mirrorless camera's, maar dan neem ik ook afscheid, zoals TS zijn topic startte, van mijn vorige geloof en ga ik niet steeds in hun kerk een ander geloof prediken en zoek ik mijn eigen gebouw en fotogemeenschap waar ik mij halleluja kan uiten.
Pas maar op, straks ga je nog op een wetgever uit Arizona lijken.
jans1960 schreefCOLONIk zag anders nogal wat verzoeken van andere gelovigen binnen deze kerk waarin men uitdrukkelijk TS verzocht om toch vooral te blijven en verslag te doen van zijn ervaringen.
Kruisbestuiving? Verdraagzaamheid binnen de Canon kerk ? Nieuwsgierigheid naar het onbekende? Vrijheid van meningsuiting? Hallelujah
Amen
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Ah, ik geloof ook wel in de toekomst van de mirrorless camera's, maar dan neem ik ook afscheid, zoals TS zijn topic startte, van mijn vorige geloof en ga ik niet steeds in hun kerk een ander geloof prediken en zoek ik mijn eigen gebouw en fotogemeenschap waar ik mij halleluja kan uiten.
Te erg :shock:

@Arnold, ik hoop dat dit je er niet van zal weerhouden om te blijven posten. Zelf heb ik vorig jaar om exact dezelfde redenen de overstap gemaakt van een 5DII naar een
Olympus OM-D5. Nog geen dag spijt van gehad. Beter.... ik had het veel eerder moeten doen.
Dus ik begrijp je enthousiasme. Natuurlijk is dit een Canon forum maar dit soort uitstapjes moeten gemaakt mogen worden.
Waarom niet, bij tijd en wijle, een kijkje in de keuken van de buren? Zolang het in 1 topic blijft zie ik er geen probleem in.
We delen hier dezelfde passie en we leren van elkaar en van elkaars ervaringen.
Laatst gewijzigd door 1 op karin115, in totaal 26 keer gewijzigd.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Telescoop schreefCOLONAh, ik geloof ook wel in de toekomst van de mirrorless camera's, maar dan neem ik ook afscheid, zoals TS zijn topic startte, van mijn vorige geloof en ga ik niet steeds in hun kerk een ander geloof prediken en zoek ik mijn eigen gebouw en fotogemeenschap waar ik mij halleluja kan uiten.
+1
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Misschien kan ik niet zo goed lezen, maar volgens mij beantwoordt ts vragen van een aantal mensen hier zoals oa rocker.
Ik vind het een beetje kinderachtig zoals hier dan door sommigen op wordt gereageerd.
Laten we de ogen niet sluiten voor ontwikkelingen bij andere fabrikanten, Canon is goed maar niet zaligmakend en dat mag best besproken worden hier.
Arnold blijf aub je bevindingen posten, ik vind ze erg interresant, ook al omdat ik zelf twijfel of ik met de dslr wil doorgaan. Ik heb al een Olympus Pen Mini voor erbij, alleen ik merk dat ik die ongemerkt steeds vaker gebruik de laatste tijd. Ook ik ben eigenlijk het gesjouw met die zware spullen wel zat.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

Ik ben geen gelover, maar sta open voor alle camera(merk)evangelies.
Voor mij is beeld het hoogste goed, desnoods gemaakt met een Agfa Clack.
Wel ben ik verslaafd aan informatie en het horen/zien van meningen.
Daarom hou ik ook van dit soort topics, maar wel zonder religieus gezwets.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Bavarian schreefCOLONDaarom hou ik ook van dit soort topics, maar wel zonder religieus gezwets.
:lol:
Aan de andere kant is het niet netjes om "religie-X" te verkondigen in de kerk van "religie-C".
De naam EOSdigitaal geeft al aan dat het gaat over spul dat past op een Canon EOS en dat lijkt mij een bewuste beperking zonder het spul van een andere fabrikant als schroot te kwalificeren.

Als het om het delen van kennis gaat heeft een merk/type-gericht forum mijn voorkeur.
Al het andere interessante fotogebeuren peur ik uit Dpreview.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar