Advies gevraagd m.b.t. ND grad filter

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Ik heb uiteindelijk de houder van Hitec besteld, zodat die ook past op groothoekring en ik het geheel dus ook kan blijven gebruiken als er een keer een echte groothoeklens bij komt. Ben benieuwd!

Vanmorgen ondanks dat ik dus nog geen passend houdersysteem heb, maar eens een eerste vingeroefening gedaan met de filtertjes: ik werd net voor zonsopgang wakker en het was zo mooi berijpt en mistig buiten, dat ik die kans niet wilde laten schieten. Dus voor het ontbijt even kleren aangeschoten en naar mijn favoriete zonsopgang-plekje bij de Kromme Rijn gereden. Net te laat voor zonsopgang, maar wel even lekker kunnen oefenen met de filters: camera op statief, filter gewoon zelf voor de lens houden. Net na zonsopgang, dus de reversed ND-grad gebruikt.
Ben er erg blij mee, kleur is heel mooi neutraal en de overgang mooi geleidelijk, zodat het er natuurlijk uit ziet, en het reverse-idee is erg handig wanner de zon zo laag staat. Ik heb nu een 0,6 (2-stops), maar misschien dat ik er later toch wel ook een 3-stops bij wil. Vanmiddag ga ik lekker even wandelen en dan de gewone ND-grad uitproberen.

Twee voorbeeldfoto's

Zonder filter:
Afbeelding

Met filter:
Afbeelding
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Een heel mooi dromerig sfeertje.
Goed gebruik van het filter.
Hans.
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Inderdaad een mooi voorbeeld vAn het filter. Ik heb geen groothoek houder en bij 12 mm of lager zie je de houder. Op een 40D met 10-22.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Voor de liefhebber heb ik nog even de filtertjes op de foto gezet, en hun effect, enkel en gecombineerd.

Filters zelf (die stippen zaten op het papiertje eronder, niet op de filters).
Afbeelding

Effect op wit vel papier (filter voor de helft voor de lens gehouden), links wit, rechts met filter.
Van links naar rechts: reverse grad, ND grad, en gestackt
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En effect op blauwe lucht, links met en rechts zonder filter
reverse grad
Afbeelding

ND grad
Afbeelding

gestackt
Afbeelding
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Zo, ik heb nu alles binnen! Had de Z-houder van 84.5 terug gestuurd en de filterhouder van Hitech besteld. Die is aan de achterkant helemaal plat, en de Wide Angle adapterring vergelijkbaar met die van Lee op de foto van Builder (vorige pagina). Het filter komt dus heel dicht op de frontlens te staan, en je kunt afhankelijk van wat je wilt de houder voor 1, 2 of 3 filters configureren (meer of minder houdertjes stapelen, zitten lange en korte schroefjes bij om dat te doen, en gaat met een handig draaisysteempje, dus geen schroevendraaier nodig ofzo). Ideaal dus voor als je hem soms dun wilt hebben (groothoeklens) en soms juist meerdere filters nodig hebt.
De 84.5mm filters passen er keurig in. Een mooie oplossing dus!
Zonder filter (3 slots)
Afbeelding
Met filter
Afbeelding

De Z-houders van 84.5 zijn precies hetzelfde als die van Cokin (zie ook foto's van Builder vorige pag.) en zit uiteindelijk het filter dus een stuk verder van je frontlens af. Ik ben dus erg blij dat ik uiteindelijk voor de houder+adapter van Hitech heb gekozen. De filters zelf bevallen tot nu toe erg goed, ook al was het een beetje onhandig doordat ik nog geen houders had. Daarover heel positief dus, morgen eens met houder en filters op pad.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Bedankt voor de uitgebreide verslaglegging, Staartjager! Fijn om te weten en fijn om de foto's te zien. Mag ik ook nog vragen wat die adapterring en die filterhouder van Hitech gekost hebben? Heb je misschien een link naar de producten voor mij, zodat ik zeker weet dat ik de goede heb?
Ik vind de voorbeeldfoto's niet slecht trouwens, mooi effect van de filter! En die foto's van de filters zelf geven ook een mooi beeld. Bedankt!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Gebruikers-avatar
staartjager
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2013 12:54
WoonplaatsCOLON Driebergen

Graag gedaan! Is toch handig als we zulke dingen delen hier, aangezien er meerdere mensen eventueel wel interesse leken te hebben in deze filters.

Linkjes naar de filterhouder (Hitech holder aluminium 100mm, €64,95): http://www.cameranu.nl/nl/filters/hitec ... 734_379374" onclick="window.open(this.href);return false;
Gewone adapter ring (Hitech lens adapter for 100mm holder, deze heb ik dus niet, maar voor als het niet perse wide angle moet zijn kun je die nemen, is voordeliger €27,95): http://www.cameranu.nl/nl/filters/hitec ... 164_379484" onclick="window.open(this.href);return false;
En wide angle adapterring (Hitech lens adapter Wide Angle for 100mm holder, deze heb ik nu dus, €52,95): http://www.cameranu.nl/nl/filters/hitec ... 164_379474" onclick="window.open(this.href);return false;
Voor de adapterringen hangt de prijs ook af van de filtermaat, grotere filtermaten zijn wat duurder. Ik heb de 77mm en dan zijn het de bovenstaande links en prijzen. Ik heb dus voor houder + adapterring samen €117,90 betaald.
EOS 7D en 400D + Canon 100 mm F2.8 macro, 50mm F2.5 macro, 17-55mm F2.8 en 100-400mm F4-5,6L
FotoJade.nl
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

staartjager schreefCOLONGraag gedaan! Is toch handig als we zulke dingen delen hier, aangezien er meerdere mensen eventueel wel interesse leken te hebben in deze filters.
Zeker! Dank je wel
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Dank, Staartjager!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Past een Lee Big Stopper ook in deze Hitech filterhouder?
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
nldazuu
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2010 18:43
WoonplaatsCOLON Huissen
CONTACTCOLON

Interessante draadje!

Nb. ik heb de Z-type houder en verloopring besteld via camerafilterstore incl. de ultimateline (100 mm.) brede 84.5 mm. filters.
Ik heb op 17 mm. op FF vet last van de Z-type filter houder als ik wil stacker. Brandpunt verleggen naar 20 mm. lost het enigzins op.
Ik overweg ook de groothoekhouder van Lee i.c.m. hun foundationhouder. De filters Lee en in de Z-type en omgekeerd lijkt gewoon mogelijk.
Canon EOS 7D 15-85 mm. f/3.5-5.6 IS USM kijk ook eens hier: http://www.flickr.com/photos/nldazuu
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Via dit linkje: http://www.eoszine.nl/459037/Polarisati ... ilter.html

zag ik dat er nu korting is op de LEE en Cokin filters, tot en met 31 maart.
Gr,
Remco.

Flickr
Ernst-Jan
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1014
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 17:05
WoonplaatsCOLON Nieuw-Weerdinge
CONTACTCOLON

Even een schopje (ook voor mezelf 1 onder de kont, moet hier vaker komen), maar wat houdt een reverse grad filter in?

Ik wou wat ND grad filters van Cokin kopen, maar aan de hand van dit topic heb ik inmiddels al besloten dat dit 84dot5 gaat worden :)
60D | 400D | EX 430 II | 17-50 2.8 | 50 1.4 | 70-200 4.0L
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar