Lens wisselen, camera uit?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

Beste allemaal.

Even een vraagje.
Stel je bent druk bezig met fotograferen maar je maakt gebruik van 2 of meerdere lenzen en dus wissel je ze steeds een beetje af.
Doen jullie dan de camera uit als je de lens verwisselt?

Ik begreep namelijk dat sommigen ook gewoon de camera aan laten staan als ze er een andere lens opdraaien.

Ik ben benieuwd wat jullie doen, en of het kwaad kan als je de camera aan laat staan.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Of het kwaad kan weet ik niet, daar zal iemand andersop moeten antwoorden.
Ik probeer het wel te vermijden, en alleen te doen als de camera uit is.
Dit gaat 2 keer per jaar fout, maar alles werkt nog prima verder bij mij.
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

ik laat de camera gewoon aan, althans.. als ik de wissel in alle rust thuis doe omdat ik de camera net pak niet, maar onderweg tijdens een shoot laat ik hem gewoon aan staan. Ding is gemaakt om lenzen te kunnen wisselen, dus kan hij best tegen. Het enige risico wat ik zie is dat je door statische electriciteit wat meer stof aan zou kunnen trekken op je sensor
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Het zou wellicht ook schadelijk kunnen zijn voor de stabilisatie als je de lens wisselt terwijl de stabilisatie AAN staat.
Dat zou in de handleiding van de lens moeten staan (als het een lens is met stabilisatie).
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Gaat de stabilisatie niet pas werken als je gaat scherpstellen?
ik probeer het te vermijden maar onderweg vergeet ik meestal de Cam uit te zetten.
alles werkt nog steeds, ook mijn vorige Cam werkt nog steeds en mijn objectieven ook.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Stabilisatie is enkel actief vanaf dat je je sluiterknop half ingedrukt hebt. En bij het wisselen van lenzen lijkt dat me nu niet echt het geval...
Daarnaast krijgt je objectief geen stroom meer zodra je deze eraf haalt en is de IS ook uit. En je camera zal het electronisch circuit naar je objectief onderbreken zodra je de lens eraf haalt, dus hij detecteert het zelf ook al.

edit: Woody was me net voor ;)
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Mijn camera staat ook nog gewoon aan bij het wisselen van lenzen..
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
suyari
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 202
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009 15:55
WoonplaatsCOLON Bovenkarspel
CONTACTCOLON

Ik zet mijn camera eerst uit, om stof te voorkomen
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik laat de camera tijdens het wisselen ook aan staan. Geen probleem.

Vwb de stabilisatie, kom net vanmiddag bij ChipClean vandaan, vanwege een lenscalibratie, en de beste man vertelde mij dat voordat je een camera uitzet eerst de stabilisatie van de lens uit moet zetten en dan pas de camera. Dit zal dus hetzelfde zijn met wisselen, iig eerst de stabilisatie uit en dan wisselen.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik probeer er aan te denken om de camera uit te zetten. In de praktijk gaat dat in 50% vd gevallen mis... Nooit iets van gemerkt trouwens... Volgens mij kan de camera dat gewoon hebben en de lens ook. Voor de electronica in de lens is weinig verschil tussen uitzetten met een knopje en uitzetten door het contact te verbreken... Vonken zul je niet zien, bij deze spanning en stroomsterkte ;-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Jef-W schreefCOLONIk laat de camera tijdens het wisselen ook aan staan. Geen probleem.

Vwb de stabilisatie, kom net vanmiddag bij ChipClean vandaan, vanwege een lenscalibratie, en de beste man vertelde mij dat voordat je een camera uitzet eerst de stabilisatie van de lens uit moet zetten en dan pas de camera. Dit zal dus hetzelfde zijn met wisselen, iig eerst de stabilisatie uit en dan wisselen.
stabilisatie uit voordat de camera uitgaat? Hoe bedoelen ze dat, dat je eerst de schakelaar moet omzetten voordat je de camera uitzet? Da's toch wel heel erg eigenaardig.
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ik meen me een interview van een hoge Canonbaas te herinneren die zei dat het inderdaad de bedoeling is dat de camera uit moet en dat je de IS uit zet voor het wisselen. Hij gaf ook toe dat niemand dit deed overigens. :D

Maar al met al is het op de lange termijn wel beter voor je materiaal.

Heb helaas geen linkje van het artikel.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Overigens wordt er in de handleiding met geen woord over gerept dat je de camera eerst uit zou moeten zetten...
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Als het echt nodig is zou Canon het in de handleiding gezet hebben.
De IS schakeld na 2 seconden automatisch uit wanneer de foto gemaakt is en valt dan vanzelf in zijn mechanische vergrendeling.
De schakelaar op de lens schakeld alleen het electronische deel van IS uit.

In de ruim 20 jaar dat ik een EOS camera gebruik, heb ik nog nooit iets uitgezet voor het wisselen van de lens is hierdoor ook nog nooit iets kapot gegaan.

Het is dus bangmakerij of ik heb al meer dan 20 jaar geluk :D

Hans
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Tijdens de eosmeeting in Ouwehand van een tijdje terug kreeg ik van een medeforumlid "op m'n kop" omdat ik de camera niet uitzette tijdens het wisselen. Helaas weet ik niet meer wie het was en wat de argumenten waren. Meestal doe ik het wel, maar niet altijd. Heb er nog nooit schade van ondervonden.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Volgens mijn bescheiden kennis heeft dit alleen te maken met het feit dat de (nog) statisch geladen sensor dan in iets meerdere mate gevoelig zou kunnen zijn voor stof.
En niet dat er anders technisch iets fout zou gaan.
Volgens mij is het eerste contact voor de stroomverbinding tussen camera en lens, die dus als eerste onderbroken wordt.

Heb er in de jaren ook nog geen gewoonte van gemaakt.
Ene keer wel, andere keer niet. Afhankelijk van tijd en omstandigheden.
En alles werkt nog... :wink:
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Ik heb mezelf aangeleerd om in alle rust de lenzen te verwisselen. Hierbij zet ik vaak de camera uit. Maar heel af en toe dan gun ik mezelf daarvoor geen tijd en worden de lenzen tijdens het lopen verwisseld terwijl de camera aan staat. Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

IS werkt ook continue als je met live view werkt, niet enkel tijdens het half indrukken van de knop of 2 seconden er na.

In de handleiding van mijn Sigma 50-150 staat wel dat je de IS (OS) knop op ' off ' moet zetten vooraleer het objectief te bevestigen of eraf te halen.

Wat niet wil zeggen dat ik er altijd op tijd aan denk.
Gebruikers-avatar
willo72
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2010 11:44
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

Als je bij lens wissel de camera aan laat staan, heb je meer kans op stof deeltjes op de sensor. Ik probeer altijd bij lens wissel de camera naar beneden te richten en camera uit als ik eraan denk.
5D mark III/50mm f1.8/Tamron SP 24-70 VC f2.8/Tamron SP 90 VC f2.8 Macro/Canon Extender 1.4x II/70-200 L IS f4 USM/Canon 300 L IS f4 USM/Speedlite 430EX II Powershot G5x
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De statische lading van de sensor is na het uitzetten van de camera niet direct weg.
Het kan wel even duren voor die lading weggelekt is.
Vergeet niet dat er voor sensor zit nog een spiegel en een (gesloten) sluiter zit.

Hans (Geluksvogel :D ).
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar