HDR vraagje

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Hoi allemaal,

Na wat inlezen, camera instellingen uitzoeken en wat testfoto's in HDR gemaakt te hebben zit ik nog met een vraag.

Ik begrijp dat de camera, in mijn geval, 3 foto's maakt in 3 verschillende lichtsterktes (-2,0,+2 had ik gekozen).
Bedoeling van HDR is dat zowel vooraan als achterin de foto scherp is.

Nu is mijn vraag niet om me alles uit te leggen van HDR hoor :)
Nee dit is hem:

Om de foto na HDR omzetten van voor naar achter scherp te krijgen, zou de camera bij het maken van de 3 foto's dan ook niet 3x opnieuw moeten focussen?

ps. De testfoto wil ik best posten, maar die heb ik in het donker gemaakt en echt HDR komt er niet in naar voren, daarvoor moet ik ipv een gebouw in het donker denk ik een beter onderwerp nemen en bij voorkeur met licht en wolken :)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Toch maar even de eerste plaatsen, want jullie willen hem denk ik toch zien :)

Afbeelding
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Wat dat focussen betreft: Je kan ook manueel scherpstellen, al dan niet door vooraf eerst te autofocussen en dan de schakelaar uit zetten, of meteen manueel.

C'
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

DavevdrH schreefCOLONBedoeling van HDR is dat zowel vooraan als achterin de foto scherp is.
Nee.
Met HDR is het de bedoeling om van een extreem contrastrijk onderwerp een goedogende opname te maken door een aantal opnamen met verschillende belichting te "mengen".
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Miccie
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3175
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2006 15:42
WoonplaatsCOLON Schinnen (Zuid-Limburg)

HDR betekent m.i. hoog dynamisch bereik maar dat is wat anders als wat jij schrijft 'van vooraan tot achterin scherp'.

Groet Michel
Amateurs worry about equipment, professionals worry about money, masters worry about light.
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dank voor jullie snelle reacties mannen

ahaaa... ik had een verkeerde perceptie dus.

Wist dat er iets niet klopte aan mijn redenatie... mijn fout dus :)

Toch ga ik binnenkort weer proberen, maar dan met luchtfoto's wat die zijn altijd contrastvol.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

DavevdrH schreefCOLON Om de foto na HDR omzetten van voor naar achter scherp te krijgen, zou de camera bij het maken van de 3 foto's dan ook niet 3x opnieuw moeten focussen?
Je haalt nu 2 technieken doorelkaar.
HDR is zoals gezegd een foto met een hoog bereik.
Van voor tot achter scherp zou je kunnen bereiken door middel van focus stacking. Daar staan op google vast heel veel resultaten van en de bijbehorende uitleg.
Voor meer Circuitfoto's... kijk eens op www.circuitphoto.com
Bijverdienen met je [url=http://submit.shutterstock.com/?ref=277321]foto's[/url]?
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Yup, heb Focus stacking zojuist gevonden.
En combinatie van HDR en focusstacking zou ook kunnen zie ik.

Komt goed... ben net begonnen en moet blijkbaar nog iets meer lezen :)
Zodra er mooie wolken zijn dan ga ik uitproberen, want dat doe ik liever dan lezen...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

wat is dan niet goed aan je getoonde foto als ik vragen mag?
wat zijn de EXIF gegevens? :)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Exif:
Make - SONY
Model - DSLR-A350
ExposureProgram - Manual control
ISOSpeedRatings - 100
ShutterSpeedValue - 10 seconds
ApertureValue - F 3.50
FocalLength - 18.00 mm

De foto is wellicht niet veel mis mee... alleen mijn idee dat hij van voor naar achter scherp zou zijn was verkeerd.
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Mijn voorgangers hebben het verschil tussen HDR en focus stacking al uitgelegd.
Om de foto van voor tot achter scherp te krijgen, kan je het diafragma kleiner maken (groter f getal).
Hierdoor wordt het scherpte-diepteveld groter. Nadeel is dat de sluitertijd en/of de ISO hierdoor omhoog moet.
Ik zie in de exif dat je het diafragma op F3.50 had. Dit getal zou dus groter mogen.
ISO mag ook omhoog.
De sluitertijd is hetgeen wat je bijna ongelimiteerd mee omhoog kan gaan. Het onderwerp beweegt niet, dus of je 10 seconden of 60 seconden belicht, maakt niet zo veel uit.

Als je wat wilt oefenen met diafragma, ISO en sluitertijd, heb ik hier een linkje.
http://www.canonoutsideofauto.ca/
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
Gebruikers-avatar
madelief
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1252
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2010 12:21
WoonplaatsCOLON Nieuwstadt
CONTACTCOLON

Leuke link! Ik heb hem doorgestuurd, ik denk dat veel fotograferende kennissen er iets aan kunnen hebben!

Groetjes,
Elsbeth.
Mijn mening is alleen maar mijn mening.....

Kijk ook eens bij http://www.fotomadelief.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Leuke link Steven.
Heb er even mee gepeeld, maar die basis zit er wel in.
Had F/3.5 gebruikt ivm verkeerde idee dat hij 3x zou scherpstellen.
Heb dezelfde overigens ook met F/8 gemaakt :)

En ISO omhoog vind ik persoonlijk niet zo prettig (met deze Sony a350), want boven de 400ISO komt er al snel veel ruis (ik heb NR bij hoge ISO en NR bij hoge belichting aan staan op de camera).
Ruis is iets wat ik echt niet mooi vind in een foto...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Ik zie in de exif dat je het diafragma op F3.50 had. Dit getal zou dus groter mogen.
Met 18mm brandpunt, hoeft het diafragma helemaal niet zo ver afgeknepen te worden. Alles is al gauw tot oneindig scherp. De reden dat bij een groothoek vaak toch afgeknepen wordt tussen de f8 en f11, is omdat dat vaak de betere werkdiafragma's zijn. Vaak ligt het ideale werkdiafragma 2 stops (soms 3 stops) afgeknepen van de volle opening. Een werkdiafragma, is een diafragma waarop het objectief optisch het beste presteert.

HDR, was van oorsprong (werd bij analoog al gedaan...) bedoelt om het té hoge dynamisch bereik te kunnen overbruggen. Alle effecten die er nu aan gegeven worden, door bijvoorbeeld tone-mapping, zijn dingen die in principe niets met het orgine te maken hebben. Maakt op zich niks uit, maar is misschien wel leuk om te weten. Persoonlijk, vind ik gewoon natuurlijk ogende HDR afbeeldingen het mooist; te ver doorgeslagen vind ik persoonlijk ronduit lelijk. Tone-mapping te ver, bah... :D Maar is uiteraard smaak.

Zelf doe ik praktisch niet aan HDR, omdat ik het bij portretfotografie gewoon simpelweg niet nodig heb.

Wat ik wel merkte, is dat ik met 5 afbeeldingen mooiere HDR kreeg, dan met de standaard 3 afbeeldingen. Alles was met 5 afbeeldingen in mijn ogen net iets beter gefine-tuned in de kleine schaduw- en hooglichtdetails.

Focus stacking, wordt ook wel regelmatig bij productfotografie toegepast, zodat men niet het diafragma zo idioot ver moet afknijpen, wat eventueel weer wat diffractie met zich mee kan brengen.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Beetje late reactie van me, maar nog bedankt voor je uitleg Benny!
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar